27 - 11 - 2022
جزییات شاخص قیمت کالاهای مصرفی در اردیبهشت
گروه اقتصادی- بررسی شاخص قیمت اغلب کالاها در اردیبهشتماه نسبت به ماه گذشته در سالجاری بیانگر افزایش سطح قیمتها در اغلب کالاها به ویژه خوراکیهاست که با رشد ۹/۱ درصدی به ۶/۴۹ درصد رسیده است.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ارقام تورمی اردیبهشت نشان میدهد که گروه گوشت قرمز، سفید و فرآوردههای آنها با تغییر حدود هشت درصدی بیشترین کاهش تورم را در سبد کالا داشتهاند اما در مقابل افزایش سطح قیمتها در لوازمخانگی و چای، قهوه و آبمیوه نسبت به سایر گروهها محسوستر است. در این ماه نیز مانند فروردین کمترین تورم مربوط به ارتباطات و بیشترین افزایش قیمت برای گروه دخانیات است.
از نکات قابل تامل در محاسبه نرخ تورم میتوان به تورم نه چندان منطبق با واقعیت تورم مسکن اشاره کرد چراکه با وجود افزایش قیمت قابل ملاحظه در این گروه کالا به خصوص در ماههای گذشته این تغییرات در بین دو ماه گذشته کمتر از ۲/۰ درصد گزارش شده است.
شاخص کل در اردیبهشت به ۱۵۶ افزایش یافت این درحالی است که نرخ تورم نیز از ۸/۲۹ در ماه گذشته به ۳۱ در این ماه رسیده است.
خوراکیها،آشامیدنیها و دخانیات
تورم این گروه با افزایش ۹/۱ درصدی به ۶/۴۹ درصد رسید این درحالی است که خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات به عنوان یکی از گروههای اصلی مصرفی مردم در ماه گذشته تورم ۷/۴۷ درصدی داشته است. شاخص قیمت این گروه در اردیبهشت جاری ۶/۱۹۵ است.
۸/۴۸ تورم مجموع خوراکیها و آشامیدنیها در این ماه است که نسبت به ماه پیش از آن ۷/۱ درصد رشد یافته است.
همچنین تورم گروه خوراکیها از ۸/۴۶ به ۴/۴۸ درصد رشد یافت و شاخص این گروه به ۴/۱۹۳ درصد رسید.
نان و غلات
این گروه نیز در اردیبهشت با افزایش سطح قیمتها مواجه بوده بهطوری که تورم آن از ۸/۳۵ در فروردین به ۸/۳۸ درصد افزایش یافته است همچنین شاخص قیمت نان و غلات ۹/۱۷۱ درصد است.
گوشت و فرآوردههای آن
از کالاهایی که با کاهش تورم مواجه بودهاند این گروه است بهطوری که با کاهش ۲/۷ درصدی نسبت به فروردین به ۸/۵۲ کاهش یافت البته شاخص این گروه ۱۹۰ است.
۹/۱۸۵ شاخص قیمت در گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان در اردیبهشت ۹۲ است. تورم این گروه نیز با کاهش ۴/۱ درصدی نسبت به ماه قبل از ۲/۵۲ به ۸/۵۰ درصد رسید.
ماهیها و صدفداران
ماهیها و صدفداران نیز در اردیبهشت تورم ۷/۶۶ درصدی را پشتسر گذاشتهاند این درحالی است که تورم این گروه در ماه گذشته ۶۵ درصد بوده است. شاخص ۴/۲۱۹ درصد نیز برای این گروه در ماه گذسته رقم خورده است.
شیر، پنیر و تخممرغ
شاخص ۶/۱۷۸ و تورم ۸/۵۱ درصدی نتیجه تغییر قیمتها برای این گروه در دومین ماه سال ۹۲ است. تغییر سطح قیمتها برای شیر، پنیر و تخممرغ نسبت به ماه قبل افزایش ۳/۱ درصدی بوده است.
روغنها و چربیها
شاخص قیمت این گروه در ماه گذشته به ۲/۲۰۳ درصد رسید این درحالی است که تورم در روغنها و چربیها با کاهش ۶/۲ درصدی نسبت به ماه قبل در اردیبهشتماه به ۹/۴۷ درصد رسید.
میوه و خشکبار
تورم میوه و خشکبار در دومین ماه سالجاری به ۷/۴۶ درصد افزایش یافته البته این نرخ در ماه پیش ۴۵ درصد بوده است.
گفتنی است که شاخص قیمت در اردیبهشتماه ۹۲ نزدیک به ۳/۲۰۷ درصد بوده است.
سبزیجات
هر چند که تورم ۵/۷۰ درصدی برای سبزیجات و حبوبات بسیار بالاست اما نسبت به ماه قبل افزایش چندانی نداشته است. شاخص این گروه در اردیبهشت برابر با ۸/۲۶۶ بوده است.
قند و شکر و شیرینیها
قند و شکر و شیرینیها از دیگر گروههایی است که در اردیبهشت با افزایش قیمت مواجه بوده است بهطوری که از تورم ۲۸ درصدی در فروردین به ۶/۲۹ درصد در اردیبهشت رسیده است.
همچنین شاخص قیمت این گروه در ماه گذشته ۳/۱۶۳ بوده است.
۷/۲۱۲ شاخص قیمت این گروه در اردیبهشت است. بیش از چهار درصد تورم این گروه از فروردین تا اردیبهشت افزایش یافته و به ۴/۵۸ رسیده است.
دخانیات
دخانیات همچنان صدرنشین تورم در سبد کالایی است. نرخ تورم این گروه از ۵/۸۷ در فروردین به ۸/۹۲ در اردیبهشت رسیده است همچنین شاخص قیمت این گروه ۲۷۳ است.
کالای غیر خوراکی و خدمات
این گروه نیز در فاصله بین دو ماه ابتدایی سال افزایش یک درصدی را در سطح قیمتها داشته و منجر به رشد تورم این گروه تا ۵/۲۴ درصد شده است.
پوشاک و کفش
پوشاک و کفش دومین ماه سالجاری را با تورم ۶/۳۹ درصدی به پایان رسانده درحالی که این نرخ ماه پیش از آن ۳۷ درصد بوده است. شاخص قیمت در این گروه در اردیبهشتماه بیش از ۱۷۵ بوده است.
افزایش سطح قیمتها در مجموع این گروه با افزایش ۷/۰ درصدی نسبت به ماه قبل به ۷/۱۷ رسید. همچنین شاخص این گروه ۹/۱۲۸ است.
مسکن
شاید با توجه به افزایش قابل ملاحظه قیمت مسکن در ماههای اخیر اعلام تورم ۶/۱۸ درصدی از سوی مرکز آمار برای این گروه چندان قابل باور نباشد. این درحالی است که تورم این گروه نسبت به ماه قبل تنها ۲/۰ درصد افزایش داشته است.
گفتنی است که شاخص قیمت در این گروه نیز ۹/۱۲۹ در اردیبهشت اعلام شده است.
اجاره
تورم ۴/۱۸ درصدی و شاخص ۹/۱۲۹ حاصل آمارگیری مرکز آمار ایران از افزایش سطح قیمتها در اجاره است. به عبارتی نرخ اجارهها از فروردین تا اردیبهشت ۹۲ تنها ۳/۰ درصد افزایش یافته است. شاخص این گروه نیز ۴/۱۲۹ بوده است.
درحالی شاخص این گروه در اردیبهشتماه ۳/۱۶۰ بوده که سطح قیمتها نیز با افزایش ۸/۱ درصدی نسبت به ماه قبل به ۸/۳۳ رسیده است.
آب، برق و سوخت
تورم در آب و برق و سوخت با کاهش ۶/۱ درصدی نسبت به ماه قبل به ۴/۱۴ در اردیبهشت سالجاری رسید. این درحالی است که شاخص این گروه در همین ماه ۱۲۳ بوده است.
لوازمخانگی
تورم مبلمان و لوازمخانگی نیز با رشد چهار درصدی به ۴/۴۵ در ماه گذشته افزایش یافته و شاخص این گروه را در ۵/۱۸۷ قرار داده است.
بهداشت و درمان
بهداشت و درمان نیز از گروههایی است که با افزایش تورم در دومین ماه سال ۹۲ مواجه بوده است به گونهای که هزینههای این گروه با افزایش ۶/۱ درصدی نسبت به ماه قبل به ۶/۲۴ رسیده است.
حملونقل
افزایش در قیمت کرایهها در رشد تورم گروه حملونقل در اردیبهشتماه بیتاثیر نبود. بر این اساس سطح قیمتها از ۲۵ در فروردین به ۶/۲۷ درصد در اردیبهشت ۹۲ افزایش یافت.
ارتباطات
با وجود افزایش یک درصدی تورم در این گروه، ارتباطات همچنان روند داشتن کمترین تورم را در بین کالاهای سبد کالا به خود اختصاص داده است. بر این اساس ۳/۱۱۵ و ۷/۹ به ترتیب شاخص و نرخ تورم این گروه در اردیبهشتماه است.
تفریح و فرهنگ
۷/۳ درصدی بیانگر رشد قیمتها در فواصل اولین و دومین ماه سالجاری در گروه تفریح و فرهنگ است. این درحالی است که تورم این گروه در ماه گذسته به ۷/۳۸ درصد افزایش یافته است.
همچنین شاخص قیمت این گروه برابر با ۱۷۷ بوده است.
آموزش
تنها گروهی در سبد کالای محاسبه نرخ تورم که دارای تورم ثابت بین دو ماه است گروه آموزش بوده که در فروردین و اردیبهشت تورم ثابت ۲/۱۰ درصدی را داشته است.
هتل و رستوران
تورم نزدیک به ۷/۳۳ درصدی حاصل محاسبه افزایش قیمت برای هتل و رستوران در ماه گذشته بوده که با رشد ۷/۱ درصدی نسبت به ماه قبل نیز همراه بوده است.
کالا و خدمات متفرقه
۱/۱ درصد تفاوت نرخ تورم از فروردین تا اردیبهشت برای این گروه است. بنابر این گزارش نرخ تورم کالا و خدمات متفرقه در ماه گذشته به ۱/۴۸ درصد افزایش یافته است.
کالاها
۱۷۹ و ۷/۴۱ به ترتیب شاخص و نرخ تورم گروه کالاها در ماه گذشته بوده که بیانگر افزایش ۹/۱ درصدی تورم این گروه نسبت به ماه گذشته است.
خدمات
خدمات نیز اردیبهشت را با افزایش ۹/۰ درصدی با تورم ۹/۱۹ و شاخص ۸/۱۳۳ به پایان
رسانده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد