7 - 04 - 2022
جزییات حقوق مسافر در پرواز داخلی
آییننامه حقوق مسافر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد تا وظایف ایرلاینها در برابر مسافران در پروازهای داخلی شفاف شود و در مقابل مسافران پروازهای داخلی بدانند در زمان تاخیرهای پروازی که بخشی از این دستورالعمل است چه مطالبهای باید از ایرلاین داشته باشند. طبق دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی، مطالبات مسافران در مواردی چون «پذیرایی در زمان بروز تاخیر»، «ابطال پرواز توسط ایرلاین»، «تاخیرات پروازی»، «شفافسازی نرخ بلیت و خدمات هوایی» و سایر موارد تعیین شده تا همه ۱۶ شرکت هواپیمایی داخلی ملزم به اجرای آن باشند.
در بخشی از این دستورالعمل چنین آمده است:
ممانعت از سفر:
در صورتی که به رغم داشتن بلیت تاییدشده شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیتهای شرکت حملکننده اعم از بازرگانی، فنی یا حقیقی امتناع نمایند، در این صورت شرکت حملکننده موظف به استرداد وجه و همچنین ارایه یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس
پروازی میباشد.
ابطال پرواز توسط شرکت حملکننده:
اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت میباشد.
اگر ابطال پرواز از شش روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارایه یک بلیت مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به
مسافر میباشد.اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حملکننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارایه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی میباشد.
تاخیرات پرواز:
در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بلیت مسافر، اقدامات ذیل باید توسط شرکت هواپیمایی انجام شود.
اقدامات عمومی:
نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاعرسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام مینماید.
شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاعرسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام مینماید.
تاخیر بیش از یک ساعت و تا ۲ ساعت:
– در صورت تاخیر بیش از یکساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد
– ارایه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.
تاخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت:
– انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی
– فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاعرسانی
– تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن
– انجام قدمات لازم جهت اعزام با سایر شرکتهای هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت)
– پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز
تاخیر بیش از ۴ ساعت:
– در این صورت شرکت حملکننده موظف به ارایه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی میباشد. تبصره: در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدا، مقصد و در مسیر دچار تاخیر یا ابطال میگردد، شرکتهای هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافرین میباشند.
تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی در طول پرواز:
در صورتی که هواپیما در مکانی به غیر از مقصد مسافر یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت) توقف نماید شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز مطابق یکی از روشهای زیر منتقل نماید.
انتقال مسافر به مبدا توسط شرکت هواپیمایی حامل صورت پذیرفته و کل وجه بلیت بدون کسر جرایم به مسافر پرداخت گردد.
در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد یا هر وسیله نقلیه عمومی زمینی (اتوبوس، قطار، …) این انتقال ضمن فراهم نمودن شرایط لازم و پرداخت هزینههای آن توسط شرکت حامل صورت میگیرد.
فقدان یا آسیب دیدگی جامهدان:
در صورت فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه، شرکت حملکننده بر اساس دستورالعمل پیگیری، جستوجو یا جبران خسارت خود (وفق پیمان ورشو که عینا در تاریخ ۱۹/۸/۱۳۶۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است) موظف به تامین رضایت مسافران میباشند.مسافر در صورت فقدان یا آسیبدیدگی جامه دان و بار همراه را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) فهرست آن را به شرکت حملکننده ارایه فرمایند.در صورت تاخیر در تحویل جامه دان و بار همراه، ضروری است مسافر حداکثر ظرف مدت ۲۱ روز نسبت به ارایه اعلام موضوع خود به شرکت حملکننده اقدام فرمایند.
شفافسازی نرخ بلیت و
خدمات هوایی:
شرکت هواپیمایی و دفاتر نمایندگی فروش بلیت موظف هستند بلیت مسافر را با مشخصات کامل اعم از شرایط و ضوابط بلیت صادره، قیمت نهایی (بهای پایه، عوارض، قواعد ابطال و هزینههای اضافی)، نام شرکت شرکت حملکننده و سایر اطلاعات ضروری به مسافر
ارایه نمایند.
موخر: این دستورالعمل در ۲ فصل، ۳ ماده، ۸ بند، ۱۴ زیر بند و ۲ تبصره تدوین شده و در شورایعالی هواپیمایی تصویب و به تایید مقام عالی وزارت راه و شهرسازی رسیده است و از تاریخ ابلاغ توسط سازمان قابل اجرا میباشد.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد