21 - 04 - 2021
جزئیات پرداخت وام کرونا به شرکتهای هواپیمایی
گروه حملونقل- در پی شیوع ویروس کرونا، خسارات فراوانی به صنایع گوناگون در سطح جهان وارد شد. یکی از این صنایع آسیبدیده، صنعت هوانوردی بود. قوانین قرنطینه باعث کاهش درخواست سفر از طرف مردم تمام دنیا شد. ترس در بین مردم همهگیر شد و میزان ریسک برای سفرهای هوایی افزایش یافت. به دنبال خسارات چند صد میلیارد دلاری واردشده به صنعت حملونقل هوایی، در آوریل ۲۰۲۰ حدود ۸۰ درصد از پروازها در تمامی مناطق جهان محدود شد. در پی این اتفاق، بیش از یک دهه رشد هواپیمایی کاهش یافت و به سطح سال ۲۰۰۶ کشانده شد.
به دنبال این شیوع گسترده و لغو هزاران پرواز در جهان، آینده بقای شرکتهای هواپیمایی نیز با چالشهای جدی روبهرو شد. ایرلاینهای ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبودند. شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم در سالهای اخیر مشکلات بسیاری برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی ایجاد کرده بود که کرونا مشکلات را چند برابر کرد. ابتدای سال گذشته هیات دولت از تصویب بسته حمایتی هشت هزار میلیارد تومانی برای بخش حملونقل خبر داده بود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفته بود نزدیک سه میلیارد تومان آن قرار است به بخش هوایی و آن دسته از شرکتهای هواپیمایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا پروازهای آنها متوقف شده و مشمول ضررهای مالی شدهاند، اختصاص یابد. به گزارش «جهانصنعت» به نقل از مهر، چندی پیش، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، درباره میزان خسارات واردشده به شرکتهای هواپیمایی ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: برآوردهای صورت گرفته نشان داد که تا ۱۵ فروردینماه سال ۹۹ شرکتهای هواپیمایی ایرانی حدود سه هزار میلیارد تومان و تا پایان فروردینماه حدود چهار هزار میلیارد تومان زیان دیدند و این خسارت در ماههای بعدی نیز ادامه پیدا کرد.
به گفته سامانی به صورت تقریبی شرکتهای هواپیمایی ایرانی پس از فروردینماه حدود هزار میلیارد تومان به صورت ماهانه عدمالنفع (خسارت ناشی از انجام نشدن پروازها) داشتهاند.
اعطای وام ۲ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومانی به شرکتهای هواپیمایی
حمایت از این شرکتها با توجه به وضعیتی که کارشناسان این حوزه توصیف میکردند، ضرورتی اجتنابناپذیر بود و در نتیجه بخشی از تسهیلات حمایتی دولت برای کسبوکارهای متضرر از کرونا به شرکتهای هواپیمایی ایران اختصاص داده شد. چنانچه وزیر راهوشهرسازی نیز در اواخر سال گذشته گفت: ایرلاینهای کشور تاکنون دو هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی دریافت کردهاند. این آمار مربوط به تسهیلات همه شرکتهای هواپیمایی به جز چهار شرکتی است که هنوز موفق به نهایی کردن فرآیند دریافت تسهیلات خود نشدهاند.
درخواست تمدید زمان بازپرداخت
در همین رابطه اصغر عبداللهپور رییس هیاتمدیره و مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی گفت: در این شرکت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات کسبوکارهای آسیبدیده از کرونا را دریافت کردهایم که کمک خوبی برای ادامه فعالیت ما بوده و در واقع باید بگویم که این صنعت را نجات داد.
وی ادامه داد: البته این تسهیلات به صورت کامل و یکجا پرداخت نشد و در چند بخش تا پایان سال تکمیل شد. اولین قسط بازپرداخت ما اردیبهشت است اما توان پرداخت، با توجه به ادامه شرایط کرونایی وجود ندارد. امیدواریم حداقل تا پایان همهگیری کرونا بازپرداخت تسهیلات متوقف شود.
عبداللهپور توضیح داد: قبل از شیوع کرونا وضعیت شرکتهای هواپیمایی مطلوب نبود و در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریمها فعالیت میکردند که با شیوع کرونا مشکلات تشدید شد. لغو سفرها درآمد شرکتهای هواپیمایی را به شدت کاهش داد. در این بین ظرفیت پروازها هم به ۶۰ درصد در هر پرواز کاهش یافته که معضل جدی همه ایرلاینها است.
وی ادامه داد: این محدودیت در پروازها فقط مختص پروازهای داخلی ایران است و پروازهای خارجی چنین محدودیتی ندارند. برای مثال در چند روز اخیر پرواز شیراز به مسقط فول مسافر پرواز کرد و منعی هم نداشت اما پرواز داخلی فقط با ۶۰ درصد ظرفیت امکانپذیر است.
مدیرعامل این هواپیمایی گفت: سود ۱۲ درصدی بازپرداخت این تسهیلات به اندازه کافی شرایط بازپرداخت را سخت کرده است. اگر هزینه دیرکرد هم قرار باشد اضافه شود واقعا توانی برای بازپرداخت وجود نخواهد داشت و امیدواریم اینگونه نشود.
هزینه گزاف ثبت هر هواپیما در دفتر اسناد رسمی
یونس دقیقکیا رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز گفت: دریافت تسهیلات کرونایی که برای حمایت از کسبوکارهای متضرر از کرونا مصوب شد، شرایط پیچیدهای داشت البته فقط چهار ایرلاین تاکنون موفق به دریافت نشدهاند که دلیل آن مشکلات خود ایرلاینها بوده است.
وی توضیح داد: دریافت وام شروطی داشت که برخی شرکتها نتوانستند تامین کنند، برای مثال ما چون تعهدات ارزی تسویهنشده داشتیم، نتوانستیم وام را دریافت کنیم.
دقیقکیا افزود: با توجه به مبالغ بالای تسهیلات و دشواری تامین وثیقه، قرار شد هواپیماهای هر شرکت به عنوان وثیقه در رهن بانک قرار گیرند.
وی گفت: در این بین هم هزینه کارشناسی برای تعیین قیمت هر هواپیما وجود دارد، هم هزینه ثبت در دفترخانه که حداقل دو تا سه میلیارد تومان هزینه ثبت هر هواپیماست. این یکی از موانع است چون هزینه بالایی صرف ثبت میشود اما تنها مانع این نیست. شرایط بازپرداختها هم یک مانع است. در اصل بازپرداخت این تسهیلات با ۱۲ درصد سود است اما اگر پرداخت نشود و تاخیر در بازپرداخت وجود داشته باشد، با سود ۲۶ درصد دریافت خواهد شد. در چنین شرایطی بازپرداخت وامها کار سختی است و طبیعتا ریسک دریافت تسهیلات بالاست.
کاهش ۴۰ درصد فروش بلیت هر پرواز، مشکلی جدی
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: مشکلات شرکتهای هواپیمایی زیاد است اما کاهش ظرفیت پروازهای داخلی به ۶۰ درصد مشکل جدی ما است. در حالی که پروازهای خارجی فول هستند و در سفر چندساعته خارجی خبری از کاهش تعداد مسافر نیست در ایران این کاهش ۴۰ درصدی به یک مشکل جدی تبدیل شده است.
دقیقکیا همچنین گفت: اگر مانند کشورهای خارجی وام بلاعوض به ایرلاینها پرداخت نمیشود حداقل محدودیت پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت لغو شود. در حالی که مترو و بیآرتی و اتوبوسها مملو از مسافر است فقط پرواز با ۱۰۰ درصد ظرفیت مشکلآفرین خواهد بود؟ وی خاطرنشان کرد: بنابراین مهمترین درخواست ما رفع محدودیت در ظرفیت پروازها و تمدید مهلت استمهال وامهاست.
انتقاد نسبت به نحوه تخصیص تسهیلات
سیدرضا موسوی مدیر عامل اجرایی شرکت هواپیمایی ایرانایرتور نیز گفت: پرداخت تسهیلات به شرکتهای هواپیمایی متضرر از کرونا تصمیمی تاثیرگذار و مثبت بود و با استقبال ایرلاینها روبهرو شد، هرچند شرایط دریافت آن راحت نبود.
موسوی گفت: یکی از مواردی که ما به آن معترض بودیم نحوه تخصیص تسهیلات بود. قرار شد سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی تخصیص تسهیلات، بر اساس تعداد ناوگان هوایی، تعداد مسافر، ساعت پرواز و نیروی مشغول به کار این تقسیمبندی را انجام دهد اما در عمل اینگونه نشد.
وی افزود: بعد از ماهان، بیشترین ناوگان هوایی و تعداد سفر را ایرانایرتور دارد و رتبه نخست حملونقل هوایی در سال ۹۸ را کسب کرده است، با این حال با داشتن ۱۳ هواپیما ۱۳۰ میلیارد تومان وام گرفتیم و شرکت دیگری با پنج هواپیما به میزان ما تسهیلات دریافت کرده است.
موسوی تاکید کرد: اگر شرایط تخصیص اعتبار به درستی در نظر گرفته میشد، تسهیلات دریافتی ما باید بیشتر میشد.
وی ادامه داد: در مسیر دریافت تسهیلات، ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری خوبی با ما داشت که جای تشکر دارد، زیرا هر جا به مشکل برمیخوردیم مسوول پیگیری که معرفی شده بود پاسخگوی تماسهای ما بود و راهنمایی و پیگیری لازم را انجام میداد.
او افزود: برخی ایرلاینها از عدم همراهی بانکها گله داشتند و برخی بانکها شرط افتتاح حساب و پرداخت حقوق پرسنل ایرلاین را مطرح کرده بودند، البته ما هم ۲۰ روز بعد از دریافت وام، اولین قسط را پرداخت کردیم و تا امروز حتی یک روز هم دیرکرد نداشتهایم.
دشواری بازپرداخت اقساط با وجود محدودیت ۶۰ درصدی
موسوی همچنین گفت: با توجه به ادامه شرایط سخت کرونایی و کاهش ظرفیت پروازهای داخلی به ۶۰ درصد، امکان بازپرداخت تسهیلات واقعا سخت است. ایکاش حداقل تنفس ششماهه در نظر میگرفتند تا با فروکش کردن همهگیری کرونا، پروازها به حالت عادی بازگردد و امکان بازپرداخت وامها فراهم شود.
وی گفت: در حال حاضر پروازها با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی انجام میشود. حضور مسافر در پرواز خارجی باید همراه با تست منفی پیسیآر باشد. اگر مسافر تست پیسیآر منفی نداشته باشد به هیچ عنوان اجازه پرواز نخواهد یافت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد