18 - 04 - 2024
جزئیات تک ماده دانشآموزان برای ۴ درس امتحان نهایی
«جهانصنعت»- سال گذشته بود که انتشار نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی با موجی از واکنشها مواجه شد. برای نخستینبار قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزشوپرورش از اُفت دو نمرهای معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد سال ۱۴۰۲ خبر داد. وضعیت نامناسب قبولیها در امتحانات نهایی و افت شدید نمرات انتقادهایی را برای وزارت آموزشوپرورش به همراه داشت و عدهای مجدداً از نبود عدالت آموزشی نوشته و گفتند. اواخر سال گذشته محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش در گفتوگویی از تغییرات در برگزاری امتحانات نهایی و تسهیل در فارغالتحصیلی دانشآموزان خبر داد. او این موضوع را مطرح کرد که شورایعالی آموزشوپرورش هم این پیشنهاد معاونت آموزش متوسطه را تایید کرده است. براساس این مصوبه، دانشآموزان میتوانند برای ۴ عنوان درس نهایی که نصاب قبولی را کسب نکردهاند از «تبصره» استفاده کنند. در گذشته اگر دانشآموزی معدل بالای ۱۰ گرفته بود حتی اگر ۲ عنوان درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی را نمره زیر ۱۰ و بالای ۷ (بین ۷ تا ۱۰) کسب میکرد، با شرط داشتن معدل بالای ۱۰ میتوانست با استفاده از تبصره فارغالتحصیل شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش در خصوص دلایل تایید این موضوع گفته بود: با توجه به اینکه عمده دروس پایههای دهم و یازدهم نیز نهایی شده، معاونت آموزش متوسطه پیشنهاد داد تا ۲عنوان دروس «غیرنهایی» هم «نهایی» منظور شود؛ بدین ترتیب با موافقت کمیسیون معین شورایعالی آموزشوپرورش مقرر شد دانشآموزان بتوانند جهت فارغالتحصیلی، برای ۴عنوان درس نهایی از این تبصره استفاده کنند.
در شرایطی که وزارت آموزشوپرورش باید توجه خود را بر ارتقای کیفیت آموزشی قرار دهد؛ شورایعالی آموزشوپرورش به دنبال فارغالتحصیلی محصلان است تا به هر ترفندی و باوجود کیفیت پایین آموزش ارائه شده در استانهای محروم یا کمتر برخوردار، این افراد از مدرسه خارج شوند؛ به امید اینکه در بازار کار یا جای دیگری آینده خود را جستوجو کنند.
در حقیقت عمده این تغییرات ناشی از همان تصمیم شورایعالی انقلاب فرهنگی است که ارزش نمرات امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی را در پذیرش دانشگاهها تا ۶۰درصد افزایش داد.
امانی دبیرکل شورایعالی آموزشوپرورش در گفتوگویی هم همین موضوع را مطرح کرد و گفت: بسیاری از مصوبات اخیر درباره ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی است.
پیشنهاد اخیر این است که طبق تکماده؛ اگر دانشآموزی حداکثر در ۴ عنوان درسی نمره ۷ و بیشتر کسب کند و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، فارغالتحصیل شناخته میشود.
سال گذشته در اولین سال محاسبه معدل امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاهها، متاسفانه به دلیل کیفیت سوالات امتحانات نهایی و نبود عدالت آموزشی شاهد اُفت نمرات دانشآموزان بودیم. حالا آموزشوپرورش که در مسیر خود باید وضعیت امتحانات نهایی را بهبود بخشد و سوالات امتحانات نهایی را به نوعی طراحی کند که تنها دانشآموزان برتر قادر به پاسخگویی صحیح و کامل به سوالات باشند؛ شاهد افت نمرات و مردودی بسیاری از دانشآموزان خصوصا در مناطق محروم و کمتربرخوردار بوده است. برای همین هم آموزشوپرورش به جای ارتقای وضع عدالت آموزشی و رشد وضعیت نمرات امتحانات نهایی در همه مناطق، اقدام به تغییر شرایط فارغالتحصیلی و محاسبه ۴ درس زیر ۱۰ کرده است تا نوجوانان و محصلان بدون بهبود وضعیت تحصیلی از مدرسه خارج شوند و جای دیگری به دنبال آینده خود بگردند. باید منتظر ماند و دید تصمیم جدید شورایعالی آموزشوپرورش تا چه میزان در افت نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی اثرگذار خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد