9 - 12 - 2019
جدا کردن اتباع از دانشآموزان ایرانی ممنوع شد
مهر – رضوان حکیمزاده معاون آموزشی ابتدایی آموزشوپرورش در گفتوگو با مهر در خصوص اینکه آیا مشکلات مربوط به ثبتنام دانشآموزان اتباع در مدارس مرتفع شده است و سال تحصیلی جدید بدون مشکلی را خواهند داشت یا نه، گفت: میتوانم این خبر خوشحالکننده را بدهم که با پیگیریهایی که صورت گرفته است و زحماتی که مرکز بینالملل آموزشوپرورش کشیدند و همچنین پیگیریهای مفصلی را معاونت آموزش ابتدایی با وزارت کشور انجام داد که چالشهای گذشته در خصوص عدم پذیرش فرزندان اتباع برای تحصیل رفع شود، دستورالعملی به تصویب رسید و به مدارس ابلاغ شد که امسال برای اتباع خارجی و ثبتنام آنها دارای کمترین چالش باشیم.
وی ادامه داد: معاونت ابتدایی پیگیریهایی مفصلی انجام داد و در این خصوص فرهنگسازیهایی نیز در سطح جامعه صورت گرفته است. با فرمان تاریخی مقام معظم رهبری، چالشهای ما در این خصوص کمتر شد. در حال حاضر بیشتر صحبت ما روی این است که چگونه کیفیت حضور این دانشآموزان در فضای آموزشی را ارتقا دهیم. در شیوهنامهای که به کل مدارس ارسال شده است ذکر شده که هیچگونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی نباید وجود داشته باشد. این دانشآموزان میتوانند در تمام مسابقات فرهنگی هنری، اردوها و… شرکت کنند.معاون آموزشی ابتدایی آموزشوپرورش گفت: گام اول برای ما پوشش تحصیلی تمام دانشآموزان ایرانی و غیرایرانی بود و گام مهم بعدی نهادینه کردن تربیت عاری از تبعیض کودکان و نوجوانان در محیط کشورمان است. به معنای دیگر از نظر ما چنین تربیتی زیبنده مدارس جمهوری اسلامی نیست و از همین رو جدا کردن اتباع از دانشآموزان ایرانی ممنوع است.
وی در پاسخ به این پرسش که معمولا آنچه به عنوان دستورالعمل ابلاغ میشود، لزوما به اجرا درنمیآید و حتی در حوزه کودکان استثنایی آموزشپذیر که میتوانند در مدارس عادی تحصیل کنند، گاه شاهد عدم پذیرش این دانشآموزان از سوی مدیر مدرسه یا والدین دیگر کودکان هستیم، گفت: نکته مهم این است که دستورالعملی آماده شده و باید اجرا شود اما آنچه در سطح مدارس باید اجرا شود به اجرا و نظارت ما بازمیگردد. یکی از توفیقات ما در سال تحصیلی گذشته نقش نظارتی رسانهها بود که موارد متعددی را به ما گوشزد کردند. شاید ما نتوانیم بر تمام مدارس نظارت کنیم اما نکته مهم این است که یک ظرفیتسازی ایجاد شده که باید با تمام قدرت پیگیر آن باشیم. جدا از رفع نگرانی برای دسترسی دانشآموزان به حق آموزش، گام دوم رفع هر گونه تبعیض در این میان بود که به سمت آن حرکت کردهایم.حکیمزاده ادامه داد: نگرانیای که شما ذکر کردید درست است. اما یک فرهنگسازی در سطح جامعه به معنای کلان آن باید رخ دهد. فرهنگسازی تنها وظیفه آموزشوپرورش نیست. نقش صداوسیما در این میان بسیار پررنگ است. اینکه این رسانه بتواند فیلمها و کارهای فاخری تولید کند که از نگاه فردی که مورد تبعیض قرار گرفته وقایع را به تصویر بکشد، میتواند نگرشها را تغییر دهد. دین اسلام پرچمدار تربیت چندفرهنگی است. بر برابری آدمها و پرهیز از هرگونه فرهنگ نژادپرستانه تاکید دارد. دور از مبانی انسانی و دینیمان که خدایی ناکرده متهم به نگاه تبعیضآمیز شویم.
وی آسیب دیگر نگاه تبعیضآمیز را افزایش بزه در جامعه ذکر کرد و گفت: جامعه باید آگاه شود که هرگونه طرد افراد از جامعه به بزه میانجامد. شاید اگر ما خیلی زودتر به فکر تهیه چنین دستورالعملهایی بودیم امروز شاهد آسیبهای کمتری در جامعه بودیم. این فرهنگ باید جا بیفتد که ما در جامعهای زیست میکنیم که فقط با کسانی شبیه خودمان در تعامل نیستیم. جامعه، افراد دارای معلولیت، افراد تیزهوش، فقیر و غنی و مردمی با فرهنگها و قومیتهای گوناگون دارد. اگر قرار باشد فرزندانمان زیست سالمی در جامعه داشته باشند باید از ابتدا از این جداسازیها فاصله بگیریم. ما در دنیا باید الگوی رفع تبعیضها باشیم.
معاون آموزشی ابتدایی آموزشوپرورش در پایان بیان کرد: هرچند در مجامع بینالمللی اینکه ما بدون دریافت کمکهزینه، پوشش تحصیلی دانشآموزان اتباع را به خوبی پیگیری میکنیم تحسینبرانگیز است. حال باید شرایط تحصیل آنها را به گونهای ایجاد کنیم که اتباع احساس جدایی از جامعه ایران نداشته باشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد