19 - 12 - 2019
جدال دوربینی
اختلاف نظر شهرداری تهران و پلیس درباره عملکرد دوربینهای سطح شهر ادامه دارد. شهرداری خواهان جریمه کردن خودروهای دودزا و آلاینده است اما پلیس میگوید این دوربینها نقص دارند و حاضر نیست کسی را به اشتباه جریمه کند.
به گزارش ایسنا، اختلاف پنهان پلیس راهنمایی و رانندگی و معاونت حملونقل شهرداری تهران بر سر دوربینهای پایتخت و کنترل ناقص خودروهای متخلف و دودزا زمانی افشا شد که علی پیرحسینلو مشاور معاون حملونقل شهرداری تهران ۲۲ آبان در حساب توئیتری خود نوشت: با آنکه دولت تصمیم گرفته بود از دیشب تا آخر هفته ورود کامیونها به تهران مطلقا ممنوع باشد، عملا پلیس این تصمیم را اجرا نکرده است و واقعیت تلخ اینکه از ساعت ۱۰ دوشنبهشب تا ۶ صبح امروز، ۳۸۳۸ تردد کامیون بهطور عمده دودزا در دوربینهای ورودی- خروجی شهر ثبت شده است.
بعد از انتشار این توئیت چند کلمهای، موجی از سوالات مطرح شد که پس تکلیف سامانههای دوربینی چه شد؟ سامانههای دوربینی با اینکه برای خریدش هزینههای زیادی آن هم از محل عوارض مردم صرف شده چرا کارایی لازم را ندارند؟
محسن پورسیدآقایی معاون پیشین حملونقل و ترافیک شهرداری تهران که اوایل همین هفته استعفا داد در واکنش به فعالیت شائبهدار دوربینها گفت: در یک سال گذشته پلیس راهور، کدهای جریمه را برای برخی از دوربینها تعریف نکرده است، در نتیجه خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران به راحتی تردد و آلودگی تولید میکنند.
وی اضافه کرد: دوربینهای رینگ تهران و برخی دوربینهای محدوده خروجی طرح کاهش آلودگی هوا هنوز توسط راهور کد جریمه ندارند و ما خواستار ورود قوه قضاییه به این موضوع هستیم.اما سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهور پایتخت در واکنش به غیرفعال بودن دوربینها گفت: پلیس حاضر نیست به هیچ عنوان کسی را به اشتباه جریمه کند. معاونت فنی ناجا برای دوربینهای نصب شده یکسری استاندارد تعریف کرده است که براساس آن کارایی و میزان خطای دوربینها سنجیده میشود. براساس این استانداردها دوربینها تست شده و اگر فاقد نقص باشند به کدهای جریمه مجهز میشوند.وی افزود: ما تمام دوربینهایی را که شهرداری به پلیس تحویل داده به دقت تست کردیم. حتی برخی را دو سه بار مورد بررسی قرار دادیم؛ پلاکخوانی و میزان تشخیص دوربینها باید برابر استانداردهای موردنظر ناجا باشد؛ دوربینهایی که حد استاندارد پلیس را در پلاکخوانی و تشخیص خودروها نداشته باشند بهکارگیری نشده و ایرادهای آنها به صورت کتبی به شهرداری اعلام شده است. پلیس هم اعلام کرده که منتظر برطرف شدن نقص دوربینهاست تا بدون اینکه حقی از شهروندی ضایع شود کدهای جریمه برای دوربینها لحاظ شده و بهکارگیری شوند.
اما جاهد، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران سخنان رییس پلیس راهور پایتخت را رد کرد و گفت: ادعای وجود مشکل فنی در خصوص ۱۲ سامانه دوربین، بیشتر بهانهگیری به نظر میرسد چرا که این ۱۲ سامانه در چهار نوبت تست شده و با حصول متوسط دقت و صحت ۹۴ درصدی شرایط اختصاص کد را دارا هستند.وی افزود: این امر از چند ماه پیش به تایید پلیس راهور تهران هم رسیده و متاسفانه با وجود اطلاع پلیس راهور تهران از واقعیت امر، ظاهرا با صلاحدید و دستور مقامات بالاتر هنوز کد جریمه به این دوربینها تخصیص نیافته است.وی ادامه داد: موضوع فقط این ۱۲ سامانه نیست بلکه در طول سال ۹۸، غیر از این ۱۲ سامانه، ۱۲۵ سامانه دوربینی در محدوده کنترل آلودگی هوا، ۶ سامانه در بهشت زهرا، پنج سامانه در میادین میوه وترهبار و یک سامانه ثبت تخلف نیز مورد تست و ارزیابی قرار گرفتهاند و با وجود حصول نتیجه قابل قبول در تست، هنوز کد جریمه پلیس به آنها اختصاص نیافته است و علاوه بر این، تعداد ۷۶ سامانه دوربین سرعت، چراغ قرمز و پلاکخوان نیز در انتظار تست هستند.
واحدی مدیر روابطعمومی شرکت کنترل ترافیک شهرداری نیز به ایسنا گفت: عدم تخصیص کد پلیس به دوربینها به دلایل مشکلات فنی بهانه است. شاهدیم که سایر کلانشهرها نیز در صدور کد برای دوربینها با مشکلاتی به مراتب بیشتر از تهران روبهرو هستند که نشان میدهد فرآیند تست و صدور کد دچار مشکلاتی از جنس ملاحظات غیرفنی است و شاید بهتر است یک نهاد نظارتی ادعاهای دو دستگاه پلیس و شهرداری را بررسی کند و نتایج را به مردم بگوید.
وی افزود: براساس نامه رسمی پلیس میانگین نمره تست دوربینهای شهرداری ۹۴ بوده است حتی نمره تست چند عدد از دوربینهایی که هنوز پلیس به آنها کد جریمه نداده، ۱۰۰ هم بوده است و جای سوال است که پس چرا به آنها کد نداده است؟
واحدی گفت: شهرداری تهران نیز نمیخواهد شهروندی به اشتباه جریمه شود اما باید بین شهروند قانونمداری که معاینه فنی دارد و تخلف نکرده و شهروند متخلف تفاوت قائل شویم.
حالا، پورسیدآقایی معاون مستعفی حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از دستگاه قضا خواسته است تا با همکاری سازمان بازرسی به چرایی امتناع پلیس از دادن اطلاعات خودروها و کد جریمهها ورود پیدا کند.
وی از شکایت قضایی پلیس راهور از مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک خبر داد و از قوه قضاییه درخواست کرد ضمن بررسی دقیق این موضوع توسط سازمان بازرسی کل کشور، دلایل واقعی مخالفتهای پلیس با طرحهای مربوط به کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا را به افکار عمومی اعلام کند. پورسیدآقایی در واکنش به تقاضای برخی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر افشای موانع به جای استعفا، ادامه میدهد: همین امروز مطلع شدم پلیس از مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران به اتهام نشر اکاذیب شکایت کرده است، چرا که این مدیر شهرداری در مصاحبهای گفته بود دوربینهای نصبشده توسط شهرداری کاملا ضوابط و استانداردها را رعایت کردهاند اما پلیس به آنها کد جریمه اختصاص نداده و نتیجهاش بیاثر شدن تلاشها برای کنترل آلودگی هوا بوده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد