14 - 03 - 2020
جای خالی «کیفیت» در سند بالادستی توسعه صنعت خودرو
خبرخودرو- نایبرییس انجمن مدیریت کیفیت ایران و مسوول کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران اعلام میکند در برنامه سند بالادستی توسعه صنعت خودرو ایران که در سازمان گسترش تهیه شده و مورد تایید شورای سیاستگذاری خودرو نیز قرار گرفته، کلمه «کیفیت» وجود ندارد و تنها به تیراژ و کمیت پرداخته شده است.
فرشید شکرخدایی در خصوص نظارت انجمن مدیریت کیفیت ایران بر کیفیت خودروهای داخلی، اظهار داشت: انجمن مدیریت کیفیت ایران یک ساختار تشکلی بوده که طراح و مجری جایزه ملی کیفیت ایران نیز است. این جایزه که تنها جایزه رسمی و مصوب مجلس شورای اسلامی در کشور است از سال ۱۳۸۲ در انجمن مدیریت کیفیت ایران برگزار میشود.
وی افزود: صنعت خودرو نیز در حوزه این جایزه مشارکت فعال داشته و حتی ۴ دوره به طور اختصاصی جایزه کیفیت بخش خودرو، خدمات پس از فروش و قطعهسازان را با همکاری وزارت صمت برگزار کردیم که نتایج جالب و جنبههای آموزشی خوبی نیز برای صنعت خودرو به همراه داشت و نیز موجب بازنگریهایی در نظام ارزیابی تامینکنندگان خودروسازان شد.
وی افزود: در سالهای آتی نیز جایزه ملی کیفیت بخش خودرو و صنایع وابسته، طبق توافقهایی که میان سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت در حال انجام است به صورت مستقل وجود خواهد داشت. این امر در گذشته چهار سال برگزار شد و دو سال به دلیل اتفاقاتی که در وزارت صمت افتاد با تاخیر مواجه شد اما احتمالا از سال آینده، مجددا این دوره شروع خواهد شد.
وی درخصوص کیفیت و استاندارد خودروهای داخلی گفت: به عنوان کسی که تقریبا تمام خطوط تولید کشور در زمینه خودرو را بازدید یا ارزیابی کرده است عرض میکنم که دو موضوع باید از یکدیگر جدا شود. یکی موضوع فیلر یا عدم کارکرد و دیگری موضوع کیفیت است. فرض کنید یک گوشی آیفون گرانقیمت میخرید اما امکان صحبت با این گوشی فراهم نمیشود، بدیهی است که این موضوع مقدم بر کیفیت است.
وی افزود: بیشترین شکایات در حوزه خودرو در کشور ما موضوع فیلر یعنی عدم کارکرد است و ارتباطی به کیفیت ندارد. زنجیره ارزش خودرو از سه بخش قطعهسازی، مونتاژ و خدمات پس از فروش تشکیل شده است.
نایبرییس انجمن مدیریت کیفیت ایران تصریح کرد: در یک مدل ۱۰۰۰ امتیازی جایزه کیفیت، متوسط امتیازات در قطعهسازی ۳۰۰ تا ۳۵۰ و در خودروسازی ۴۰۰ تا ۵۰۰ بوده و در خدمات پس از فروش نیز امتیاز حدود ۲۰۰ است.
وی افزود:. با ورود به قطعهسازی، امتیاز ۴۰۰ کمیاب میشود و بازه امتیازات به حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ نازل میشود. بنابراین یک غیر یکنواختی در سطح مدیریت کیفیت در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد و خودروسازی، قطعهسازی و خدمات پس از فروش از نظر کیفیت یکنواخت نیستند. مسوول کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران افزود: این ایراد و اشکال به خودروسازی برمیگردد زیرا قوانین و مقررات فنی و تکنیکال قطعهسازان و نیز بخش خدمات پس از فروش را خودروسازان تنظیم و مدون میکنند. اینکه این دو گام قبل و بعد از خودروسازی همگام با خودروسازی ارتقا پیدا نکردهاند جزو نقاط قابل بهبود خودروسازی کشور است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد