21 - 04 - 2020
تیزرهای تبلیغاتی، راهی برای درآمدزایی بازیهای ویدئویی
محسن وفانژاد* – مدتی است که گرایش به بازیهای ویدئویی در میان کاربران اینترنتی در حال افزایش بوده و حتی مدت زمان اشتغال به بازی نیز با توجه به آمارها بیش از گذشته شده است. بسیاری بر این باورند که امکان بازیسازی در ایران وجود ندارد در صورتی که در کشورمان نیز بازیهای موبایلی بسیاری تولید میشوند و بازار نیز بیشتر به بازیهای موبایلی علاقه دارد تا دیگر دستگاههای تکنولوژی. در این میان عدهای نگران زمانی که کودکان به بازیهای ویدئویی اختصاص میدهند بوده یا از اینکه بازیهای ویدئویی برای ذهن و روان فرزندانشان مضر باشد هراس دارند. این در حالی است که اگر هم بازیهای دیجیتالی برای کودکان زیانآور باشد مقصر آن بازیسازها نیستند بلکه هر بازی برای گروه سنی خاصی تولید شده و روانه بازار میشود و این والدین هستند که باید بازی مناسب را برای فرزندان خود انتخاب کنند. این امر بیشتر از آنکه به شرکتهای بازیسازی مرتبط باشد به فرهنگ جامعه و نهادهای فرهنگی مربوط است.
از سوی دیگر هر حوزهای در گروه سرگرمی میتواند اعتیادآور باشد. اگر کاربران اینترنتی زمان زیادی را برای تماشای سریال بگذارند یا مداوم در شبکههای اجتماعی حضور فعال داشته باشند به آنها نیز معتاد میشوند و خود کاربران باید مراقب باشند تا به سرگرمی مورد علاقهشان اعتیاد نداشته و به صورت افراطی به آن اشتغال نداشته باشند.
به طور کلی حق کپیرایت در ایران در رابطه با بازیهای ویدئویی رعایت نمیشود اما در رابطه با حضور بازیهای مشابه در بازار داخلی یا تولید بازیهای بومی مشابه بازیهای خارجی نیز این بازیها به هیچ عنوان حق کپیرایت را نقض نکردهاند بلکه بازیهای جهانی محبوب را بومی میکنند. ممکن است در بازار هزاران نسخه از یک نوع بازی وجود داشته باشد و این امر نقض حق کپیرایت محسوب نمیشود مانند اینکه بگوییم در دنیا اوبر وجود دارد بنابراین اسنپ نباید در ایران فعالیت کند.
با این همه بازیهای بومی مشابه بازیهای جهانی باید تلاش کنند مخاطبان را جذب کنند و نوآوری داشته باشند در غیر این صورت کاربران همان بازیهای خارجی را ترجیح میدهند. تنها در صورتی بازیهای ویدئویی کپیرایت را نقض میکنند که محتوا و گرافیک دیگر بازیها را کاملا کپی کنند. از سوی دیگر بسیاری بر این امر ایراد میگیرند که چرا بازیهای ویدئویی به پخش تیزرهای تبلیغاتی میپردازند در صورتی که بازیهای ویدئویی محض رضای خدا ساخته نشدهاند و هدف از تولید آنها درآمدزایی بوده است بنابراین اگر تولید یک بازی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باید طی یک سال ۴۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد.
* کارشناس بازیهای ویدئویی
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد