13 - 10 - 2017
تکمیل ناوگان ریلی نیازمند سرمایهگذاری خارجی
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانهها باید برای ارتباط با راهآهن باانگیزه شوند که طرحهای قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه میشود بنابراین دولت باید اقدام به ارائه لایحه کند.
علی لاریجانی در نشستی که با مدیرعامل و مسوولان شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران داشت به تقویت مسیرهای پررفتوآمد ریلی از حیث مسافران اشاره کرد و گفت: لازم است در مسیرهای اصلی همچون تهران- مشهد و اصفهان- شیراز مسافر بیشتری از طریق ریل جابهجا شود که نیازمند تقویت ناوگان است. وی در ادامه اظهار داشت: باید به سمت سرمایهگذاریهای خارجی حرکت کرد و تمرکز روی منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تقریبا سودی ندارد چراکه این منابع صرف هزینههای جاری میشود.
رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه باید به کارخانهها تسهیلات داد تا حملونقل خود را از طریق ریل انجام دهند، خاطرنشان کرد: کارخانهها باید برای ارتباط با راهآهن انگیزهمند شوند که طرحهای قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه میشود بنابراین دولت باید اقدام به ارائه لایحه کند.
بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی جابهجا شود
سعید محمدزاده در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با بیان اینکه شرکت راهآهن از ابتدای سال ۹۲ تعرفه خود را افزایش نداده است، گفت: حتی یک ریال هم حق دسترسی از مسافر یا کانتینر نمیگیریم و از سال ۹۳ تاکنون درآمد ثابتی داریم که بخشی از درآمد از محل هدفمندی یارانهها یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ و ۲۰ میلیارد تومان از ابتدای امسال بود و البته بخشی نیز معادل ۱۸۰ میلیارد تومان باید از طریق تهاتر انجام میشد که مجلس موافقت نکرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی در ادامه با بیان اینکه سهم قطار از حملونقل عمومی صرفا ۱۰ درصد است، عنوان کرد: در سال ۹۵ حدود ۲۳ میلیون نفر جابهجایی مسافر داشتیم که با سرعت حداقلی ۱۴۰ کیلومتر در ساعت بوده است. وی در ادامه به برخی از دستاوردهای این شرکت اشاره و تصریح کرد: کاهش زمان مسافرت میان تهران و مشهد از ۱۲ به ۱۰ ساعت، افزایش ظرفیت از ۵۵ قطار در روز به ۲۰۰ قطار و راهاندازی قطارهای پنج ستاره و قطارهای به مقصد کربلا در اربعین ۹۵ از مهمترین دستاوردهای این شرکت بوده است.
محمدزاده همچنین با اشاره به نرخ هزار تومانی مسیر ریلی تهران- هشتگرد گفت: این قیمت برای جذب مسافر است. روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر وارد تهران شده و به همین میزان نیز خارج میشود. البته برنامه داریم تا پایان برنامه ششم حدود ۵۰ میلیون مسافر حومهای را منتقل کنیم.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل راهآهن در ادامه با تاکید بر اینکه باید با سیاستهایی که دولت در نظر دارد، به انتقال ۱۹۵ میلیون تن بار در سال برسیم، اظهار داشت: متاسفانه در ایران مترو با راهآهن هیچ ارتباطی ندارد در حالی که در همه جای دنیا این اتفاق رخ داده بنابراین قصد داریم در نقاطی مترو را با راهآهن مرتبط کنیم که میدان راهآهن تهران یکی از این مقاصد بوده و در آینده این اتفاق در مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز نیز خواهد افتاد.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت انتقال بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی کشور عنوان کرد: مطلوب این است که حداقل دولت مکلف شود بارهای دولتی را روی ریل آورد اما برخی مخالفتها در این زمینه صورت میگیرد بنابراین حملونقل ترکیبی باید مورد حمایت قرار گیرد چراکه هرچه بار روی ریل بیاید، کشتار جادهای نیز کاهش خواهد یافت.
معاون وزیر راهوشهرسازی در ادامه به مقایسه سهم برخی کشورها از حملونقل ریلی حومهای پرداخت و عنوان کرد: حملونقل ریلی آلمان ۵۸ درصد، انگلیس ۵۳ درصد و ایران تنها دو درصد سهم انتقال حومهای را دارد که این میزان باید افزایش یابد.
محمدزاده همچنین ایران را به لحاظ کریدورهای بینالمللی دارای موقعیت ممتازی دانست. مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی در پایان با بیان اینکه ترانزیت تاکنون نیم میلیون تن بوده که به ۵/۱ میلیون تن باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: کریدور ایران با ترکیه با رشد مواجه بوده و حمل بار در شش ماه گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است بنابراین باید در بودجه ۹۷ به سیاستهای بند ۲۴ و ۲۵ حوزه حملونقل توجه ویژه شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد