تکمیل آزادراه تهران – شمال در انتظار ۱۲۰همت اعتبار

جهانصنعت– آنطور که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل خبر داده، اجرای ۵۵کیلومتر از آزادراه تهران- شمال باقی مانده که برای تکمیل آن ۱۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. عملیات اجرایی ۸ کیلومتر از این مسیر نیز کمتر از یک ماه آینده آغاز میشود.
آزادراه تهران- شمال به عنوان یکی از مهمترین پروژههای عمرانی کشور تلقی میشود که با هدف کاهش زمان سفر به شهرهای شمالی، افزایش ایمنی جادهها، کاهش تصادفات، تسهیل دسترسی به شهرهای شمالی و به تبع آن توسعه گردشگری، بهبود حملونقل کالا و کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی ساخته شد.
این پروژه به طول ۱۲۴کیلومتر در قالب چهار قطعه طرح ریزی شده است که منطقه یک آن ۳۲کیلومتر از دوآب شهرستانک تا تهران در اسفند ۱۳۹۸ به بهرهبرداری رسید.
منطقه دو آن با ۲۲کیلومتر که شامل تونلهای البرز شرقی و غربی بوده با پیشرفت فیزیکی ۵/۸۹درصد در دست تکمیل است.
منطقه سه حدود ۵۰کیلومتر در مرحله مطالعات نهایی و آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و منطقه چهار آن به طول ۲۰کیلومتر از سهراهی کجور تا چالوس در سال ۱۳۹۴ به بهرهبرداری رسید.
آنطور که در برخی منابع آمده است آزادراه تهران- شمال ۶۰کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود در جاده کرج- چالوس بوده و زمان سفر را تا ۹۰دقیقه در شرایط ترافیک سنگین کاهش میدهد، همچنین میتواند سالانه ۸۶میلیون لیتر سوخت صرفهجویی کند و ۵۵۳میلیون کیلومتر مسافت عبوری سالانه را کاهش دهد. از طرفی این پروژه میزان تولید آلایندههای هوا را ۳۵هزار تن در سال کاهش میدهد و منجر به کاهش چشمگیر تصادفات جادهای و ارتقای ایمنی تردد میشود.
طبق گفته مسوولان، منطقه سه این پروژه چالشهای بسیاری ازجمله عبور از مناطق کوهستانی و حفاظت شده محیطزیستی، شیبهای تند، صخرههای بلند و درههای عمیق، محدودیتهای مکانی برای احداث کارگاههای عمرانی و شرایط آب و هوایی سرد و طولانی بودن فصل سرما را دارد که پیشتر معاون وزیر راهوشهرسازی خبر داده بود ادامه عملیات اجرایی آزادراه تهران- شمال با رعایت دقیق الزامات زیست محیطی و پیوستهای مرتبط با منابع طبیعی انجام خواهد شد.
در این راستا هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در تشریح آخرین وضعیت تکمیل آزادراه تهران- شمال گفته که ۵۵کیلومتر از آزادراه تهران- شمال باقی مانده که برای این ۵۵کیلومتر حدود ۱۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
او اظهار کرده که برای تکمیل ۸کیلومتر از این مسیر جلساتی با محیطزیست برگزار کردیم و مقرر شده کمتر از یک ماه آینده آغاز عملیات اجرایی آن از سیاهبیشه تا ولیآباد شروع شود، همچنین به دنبال تامین منابع هستیم که ۴کیلومتر باقی مانده را نیز تکمیل کنیم.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، از مرزنآباد تا دزبن با توجه به اینکه جزو محور نبود اما به خاطر تسهیل در ترافیک مسیر چهار خطه را به جد پیگیری میشود تا مقداری از مساله ترافیک حل شود.