31 - 07 - 2022
تکلیف بنزین بالاخره چه میشود؟
موضوع بنزین همچنان خبرساز است. طی روزهای گذشته خبرها و گزارشهای بسیاری در این رابطه منتشر شده، اما ظاهرا بنای شرکت ملی پالایش و پخش سکوت است.
روز گذشته درباره شایعات بنزینی گزارشی در این صفحه انرژی «جهان صنعت» منتشر شد، با این حال همچنان ابهامهای مربوط به تولید و مصرف بنزین باقی است. خبرگزاری مهر هم در گزارشی همراستا با دغدغه گزارش دیروز «جهان صنعت» نوشت: «وضعیت تولید بنزین براساس آنچه که در رسانهها منتشر شده است شرایط خوبی ندارد. هر چند که مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی باید به منظور تهیه گزارشهای مستند آمار تولید و مصرف را رسانهای کنند تا کارشناسان این وضعیت را تحلیل و برای خروج از این وضعیت مشاوره دهند اما متاسفانه محرمانه شدن آمارها موجب شده است تا گمانهزنیها در خصوص میزان تولید و مصرف بالا رود.
این سوال را باید مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش پاسخ دهند که چگونه تولید بنزین در کشور به یکباره کاهش یافته است و مسوولان نتوانستند ظرفیت تولید بنزین را که ظاهرا به ۱۰۰ میلیون لیتر نیز رسیده بود حفظ کنند؟
مساله بعدی که به نظر میرسد باید به آن توجه داشت موضوع ساخت مخازن ذخیرهسازی است. سوالی که مسوولان امر باید به آن پاسخ دهند این است که وقتی ظرفیت تولید بنزین تا این حد کاهش یافته که هماکنون نیاز مصرف را جوابگو نیست ساخت این مخازن چه کارایی خواهد داشت و آیا بهتر نیست طرح ضربتی تولید بنزین به جای طرح ضربتی ساخت مخزن در دستور کار قرار گیرد؟
بررسیهای صورتگرفته نشان میدهد در طول ۵ سال گذشته علیرغم اینکه مصرف بنزین روند صعودی به خود گرفته بود اما کشور نیازی به واردات نداشت و در سه سال گذشته حتی ایران به عنوان اولین تولیدکننده بنزین در میان اعضای اوپک شناخته میشد.
وضعیت مصرف بنزین در کشور به گونهای است که عدهای اعلام کردهاند برای عبور از این شرایط باید بنزین وارد کرد اما نکته قابل توجه در این است که در کشورهای منطقه بنزین با استانداردهای یورو وجود ندارد. ناگفته نماند سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در جدیدترین نشست خبری خود واردات بنزین را رد کرده است. از این جهت فرضیه واردات بنزین رد خواهد شد اما مشخص نیست دقیقا دولت برای کنترل مصرف بنزین چه برنامهای را دارد.افزایش قیمت بنزین نیز بارها در سال جاری رد شده است و آنچه از صحبتهای مسوولان دولتی مشخص است به نظر نمیرسد که دولت در سال جاری تصمیمی بر افزایش قیمت این حامل انرژی داشته باشد.
به همین دلیل تنها راهکارهای غیرقیمتی برای کنترل مصرف بنزین به ذهن میرسد؛ راهکارهایی از جمله توجه به صنعت سیانجی و تغییر در شیوه سهمیهبندی بنزین به طوری که سهمیهبندی از خودرو به فرد تغییر یابد. موضوع بعد که به نظر میرسد در شرایط فعلی کارایی داشته باشد تغییر شیوه سهمیهبندی بنزین از خودرو به هر فرد است با توجه به اینکه ظاهرا اجرای آزمایشی این طرح در مناطق آزاد کیش و قشم موفقیتآمیز بوده است دولت میتواند بدون افزایش قیمت بنزین شیوه سهمیهبندی را تغییر دهد که قطعا این مساله منجر به کاهش مصرف خواهد شد.
مساله بعد موضوع قاچاق سوخت و فرآورده است که با توجه به اینکه قیمت بنزین در کشورهای منطقه افزایش یافته است به نظر میرسد روند قاچاق سوخت و فرآورده نیز صعودی است. از این جهت مسوولان امر باید در یک طرح فوری جلوی خروج غیرقانونی سخت را با راهاندازی بازارچههای مرزی بگیرند.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد