26 - 09 - 2020
تکرار سناریوی اشتباه بازار ارز
با توجه به اینکه به دنبال پیگیری مجلسیها خودرو در یک قدمی عرضه در بورس قرار دارد، فربد زاوه، کارشناس صنعت و بازار خودرو معتقد است: عرضه خودرو در بورس کالا به بهانه اینکه افراد کف بازار ناسالم هستند، حرفی خندهدار و غیرمنطقی است؛ چراکه اگر معاملات خودرو در بورس دستکاری نشود، قیمت خودروها همانی خواهد بود که در بازار است اما اگر در این معاملات اعمالنفوذ شود باید منتظر باشیم تا همان سناریوی شکستخورده بازار ارز برای خودرو نیز تکرار شود.
هفته گذشته، زمزمه عرضه خودرو در بورس در قالب طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از سوی محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس اعلام شد. طرحی که گفته شده است بهزودی به اجرا خواهد رسید و محور اصلی آن، عرضه خودرو در بورس کالای ایران به منظور شفافیت بالای معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی است. پیشازاین هم، موضوع ورود خودرو به بورس در شورای رقابت مطرح شد، اما رای نیاورد.
صحبت از قیمتگذاری خودرو در بورس در حالی مطرح میشود که به گفته رضا شیوا، رییس شورای رقابت تا وقتیکه عرضه تا این حد محدود است ورود خودرو به بورس نه تنها نمیتواند مشکل بازار آن را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تقاضا، قیمتهای بالاتری در بورس کشف شود.فعالان و صاحبنظران اقتصادی هم تاکید میکنند که در شرایط فعلی، عرضه خودرو به بورس نهتنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه منجر به چند قیمتی شدن محصولات در بازار خواهد شد.به گفته فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا هیچ تاثیری در قیمتها در بازار نخواهد داشت و این پروژه از همینالان شکستخورده محسوب میشود.او در این خصوص اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس به بهانه اینکه افراد کف بازار ناسالم هستند، حرفی خندهدار است و منطقی نیست؛ بورس قاعدتا اگر دستکاری نشود و سازوکار خود را بخواهد طی کند، قیمت خودروها در بورس کالا همانی خواهد بود که در حال حاضر هم در بازار وجود دارد، اما اگر بخواهیم بورس را دستکاری و اعمالنفوذ کنیم باید منتظر باشیم تا همان بلایی که بر سر قیمت ارز آمده و در حال حاضر بازار چندنرخی است، مشابه همین سناریو برای خودرو تکرار شود.زاوه تصریح کرد: راهکار حل مشکلات فعلی بازار خودرو را نباید در جاده مخصوص جستوجو کنیم، مشکلات خودرو در همین نزدیکیها و در بانک مرکزی است. به باور زاوه، روندی که خودروسازی کشور برای افزایش شمار در پیشگرفته است، منجر به افزایش تورم میشود و تا زمانی که دولت و بانک مرکزی مدیریت تامین را واگذار نکنند، آشفتگی حاکم بر بازار خودرو همچنان ادامه خواهد داشت.این کارشناس بازار خودرو همچنین تاکید کرد: طی سالهای اخیر هرچند راهکار خصوصیسازی در کشور برای پرهیز از مشکلات فعلی حتی در عالیترین سطح مدیریت نظام در قالب اصل ۴۴ ابلاغ شد، ولی انحراف در اجرای این اصل مشکلات را پیچیدهتر کرد. ورود خودروسازان و قطعه سازان به بازار سهام، نهتنها مشکلات را کم نکرد که شرکتهای بزرگ خودروسازی را با بحران نقدینگی و زیانهای شدید مواجه ساخت.
او در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویت وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو چه باید باشد، پاسخ داد: نهتنها صنعت خودرو بلکه کلیه صنایع به اقتصاددانی نیاز دارد که پیش از هر اقدامی، رویههای غلط گذشته را اصلاح کند. متاسفانه در حال حاضر آنچه در وزارت صنعت و در رابطه با صنعت شاهد هستیم، رفتارهای سلیقهای مدیران و کارشناسان این وزارتخانه است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد