25 - 12 - 2022
توکلی: از تصمیم دولت برای بودجه ۹۲ خبر نداریم
براساس قانون، بودجه سال آینده باید تا ۱۵ آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی میشد اما مانند هشت سال گذشته تا این تاریخ بودجه به خانه ملت نرفته و به نظر میرسد برای سومین بار به صورت چند دوازدهمی مورد تصویب قرار گیرد. روز گذشته احمد توکلی، نماینده مردم تهران و رییس پیشین مرکز پژوهشهای مجلس در این باره به خبرنگار «جهان صنعت» گفت که از بودجه هیچ اطلاعی نداریم و در واقع اصلا معلوم نیست که احمدینژاد در این رابطه چه کاری میخواهد انجام دهد.
نادر قاضیپور، نماینده ارومیه نیز روز گذشته در قالب تذکر آییننامهای خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس گفت که چرا در مورد قانون بودجه و اینکه تاکنون به مجلس ارایه نشده است هیچ صحبتی نمیکنید؟ وی در ادامه این تذکر خود افزود: اینکه رییسجمهور قرار است هفته آینده به مجلس بیاید آیا بودجه را به خود خواهد آورد یا خیر یا اینکه ما باید همچنان منتظر لایحه بمانیم؟
نماینده ارومیه همچنین یادآور شد: دولتی که ادعا میکند در عمل به قانون و قانونگرایی از همه دولتها پیشتاز است و به نظر ما ادعایی دروغ به شمار میرود، چرا تاکنون لایحه بودجه ۹۲ را به مجلس نیاورده است.
وی در ادامه اضافه کرد: ما در زمان جنگ هم بودجه چند دوازدهم نداشتیم ولی الان دو سال است که نمایندگان مجبور به تصویب بودجه چند دوازدهم میشوند و باید دید این اقدام دولت براساس چه نقشه و برنامهای است.
در حالی که بحث عدم ارایه بودجه سال آتی در مجلس بحثبرانگیز شده است، گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۰ به عنوان بیست و سومین گزارش پس از پیروزی انقلاب و پنجمین گزارش متوالی در دورههای هشتم و نهم پیش از موعد مقرر ارایه شد.
مجازات سنگینی برای مقابله با خرافه چهارشنبهسوری وضع شود
آیتالله موحدی کرمانی، خطیب جمعه تهران روز گذشته به صحن علنی مجلس آمد و در ابتدای جلسه به عنوان سخنران با تاکید بر برخورد با خرافهپرستی در کشور از اینکه نیتی برای برخورد جدی با خرافهپرستی طی ۳۴ سال گذشته وجود نداشته است، گفت: متاسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی که منجر به بیداری دلها شد، هنوز هم برخی خرافهها ادامه دارد. منظور نظر من مراسم «چهارشنبه سوری» است. هر ساله شاهد هستیم که صدا و سیما در روز چهارشنبه سوری از آسیب دیدن تعدادی از افراد جامعه در این روز خبر میدهد و میطلبد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه نشسته و فکر کنند و مجازات سنگینی برای مقابله با چهارشنبه سوری وضع کنند تا این خرافه از کشور ریشهکن شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه رسولالله(ص) به مسایل اساسی جامعه توجه داشت، گفت: در دوران صدر اسلام فساد زیاد بود، شرب خمر زیاد بود، زنا، دزدی و غارتگری زیاد بود اما پیامبر خدا تاکیدش این بود که بت نپرستید و خدا را بپرستید، این یعنی توجه به مسایل اساسی و ریشهای جامعه مهمتر از فروعیات است چراکه اگر این ریشه اصلاح شد، سایر اصلاحات نیز به وجود میآید.
آیتالله موحدی کرمانی گفت: امام نیز روی خطر بزرگی که در کشور بود انگشت گذاشت، گفت شاه باید برود، این مشکل ریشهای و اصلی جامعه بود. امیرالمومنین میفرمایند چند خطر است که جامعه را تهدید میکند، اول تضییع اصول یعنی مسایل اساسی باید مورد توجه باشند که آسیب نبیند. دوم چسبیدن به فروع.
وی اظهار داشت: من نمایندگان و دولت را مخاطب قرار میدهم که در ارایه دادن طرحها و لوایح به مسایل اساسی توجه کنید. گرفتار مسایل جزیی نشوید، مسایل ریشهای و اساسی را سرلوحه داشته باشید.
آیتالله موحدی کرمانی حفظ فرهنگ دینی جامعه را مساله اساسی جامعه دانست و تاکید کرد: اینکه معروف منکر گردد و منکر معروف شود، خطر بزرگی است. اگر جوانان فاسق، زنان فاسد را امر به معروف و نهی از منکر نکنیم یا بدتر امر به منکر و نهی از معروف کنیم، جامعه متزلزل خواهد شد.
وی خواستار توجه به مسایل اقتصادی شد و تاکید کرد: امیرالمومنین وقتی حکم را به مالک اشتر میدهد در این حکم تاکید به مسایل اقتصادی میکند، به مالک میگوید به مصر برو درآمدها را جمع و آن را زیاد کن، شهرها را آباد کن و در نهایت مردم را اصلاح کن.
وی با اشاره به اینکه شیوه پیامبر(ص) در اصلاح جامعه، اقدامات تدریجی و توجه به توان و تحمل مردم بوده است، گفت: برای اصلاح جامعه باید به این دو ویژگی که شیوه پیامبر(ص) بود توجه شود.
ممنوعیت دوشغله بودن مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس
بعد از سخنان امام جمعه موقت تهران نمایندگان وارد بررسی جزییات طرح ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل شدند.
نمایندگان در بررسی جزییات طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل، ماده «یک» این طرح را تصویب و مقرر کردند مدیران، روسا و کارکنان دستگاهها و نهادهای ذیل و موسسات و شرکتهای وابسته به آنها نمیتوانند در دستگاهها و نهادها بیش از یک شغل داشته باشند. دستگاههای اجرایی، دستگاههایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به دولت است، نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی، شوراهای اسلامی شهر نهادها و سازمانهایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده میکنند.
نمایندگان همچنین مصوب کردند، در مورد نمایندگی مجلس شورای اسلامی، وکالت دادگستری، تصدی و اشتغال در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، مسوولیتهای اجرایی و ستادی در دانشگاههای دولتی و غیردولتی، مشاوره حقوقی و مدیریت عامل یا عضویت در هیاتمدیره انواع شرکتها اعم از خصوصی و دولتی، حکم فوق مجری است.
بهارستان نشینان در تبصره این ماده مصوب کردند، شرکتهای تعاونی مسکن و مصرف ادارات و موسسات و سرپرستی موضوع ماده «۹۴» قانون مدیریت خدمات کشوری از شمول حکم این ماده مستثناست.
نمایندگان همچنین در بررسی ماده «۲» این طرح تدریس و پژوهش در دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی دارای مجوز از وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شمول قانون ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل مستثنا کردند.
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی همچنین مصادیق پستهای مدیریتی در طرح ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل را مشخص کردند.
براساس ماده «۳» این طرح منظور از شغل در این قانون، تصدی هر نوع پست مدیریتی اعم از سیاسی، حرفهای و آموزشی و همچنین پستهای قضایی، اجرایی و اداری و عضویت در هیات مدیره و مدیریت عامل مشاور و مشاور ارشد و سایر عناوین مشابه اعم از دایم و موقت تمام وقت و پاره وقت و موظف و غیرموظف است.
نمایندگان در ادامه بررسی جزییات طرح ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل، وارد بررسی ماده «۵» این طرح شد که اشتغال همزمان پزشکان پیمانی یا رسمی مراکز آموزشی، درمانی، عمومی، دولتی و غیردولتی در سایر مراکز تشخیصی، آموزشی درمانی و بیمارستانهای خصوصی و خیریه را ممنوع کرده بود.
اعضای خانه ملت همچنین در ادامه بررسی جزییات طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل، ماده «۶» این طرح را به تصویب رساندند.
بر این اساس، اشتغال همزمان کارکنان ستادی وزارتخانههای بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمانهای وابسته، هیاترییسه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، روسای بیمارستانها و شبکههای بهداشتی، کارکنان ستادی دانشگاههای علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی، ادارات کل سازمانهای بیمهگر، تمامی شاغلان در بخش بهداشت و درمان دستگاهها و نهادهای عمومی در بخش خصوصی تحت هر عنوان اعم از رسمی، پیمانی، شرکتی، قراردادی، موردی، کارمزدی و ساعتی ممنوع است و متخلفان برابر این قانون مجازات میشوند.
در تبصره این ماده نیز آمده است که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر حکم اجرای این ماده نظارت میکنند و موظفند متخلفان را به مراجع مربوطه معرفی نمایند.
حاضرید یک جرعه از آب اهواز را بنوشید
پس از اتمام بررسی این طرح مجلسیها وارد دستور نطق شدند و سیدشریف حسینی نماینده اهواز در پشت تریبون قرار گرفت.
وی نطق میان دستور خود با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود خطاب به رییسجمهور گفت: من صدای مردمی هستم که وعدههای سیاسیون رخسار زیبای آنها را پریشان کرده است. پروژه انتقال آب کارون متوقف نمیشود و دلیل افزایش قیمت آب بیکیفیت اهواز چیست؟ آیا شما حاضرید تنها یک جرعه از آب آشامیدنی اهواز را بنوشید؟ آیا وزیران شما حاضرند در مناطقی از خوزستان که هیچ امکاناتی ندارند برای لحظهای زندگی کنند؟
شریف حسینی با بیان اینکه باید عرق شرم از رخسار همه ما بابت محرومیت مردم این مناطق بچکد، افزود: آقای رییسجمهور نرخ واقعی بیکاری در استان خوزستان چیزی جز آمارهایی است که به شما اعلام میشود، چرا با داشتن آمار بالای بیکاران، نیروهای غیربومی ترجیح داده میشوند.
عضو هیاترییسه مجلس گفت: آیا فرزندان مسوولان درد بیپولی و بیکاری را درک کردهاند؟ آیا کسی بدون داشتن پارتی استخدام میشود؟ آیا میدانید مشکل کارگران لولهسازی، تصفیه قند و شکر و نیشکر هفت تپه همچنان حل نشده است؟
وی با اشاره به تبعیض و بیعدالتی در تبدیل وضعیت کارکنان پیمانکاران یادآور شد: امنیت شغلی در سفرههای معیشتی کارگران خوزستان وجود ندارد. آقای احمدینژاد تا چه زمان باید سیاهپوش از دست دادن عزیزان خود در جادههای مرگ استان باشیم.
شریف حسینی با بیان اینکه نفت بلای سیاه خوزستان است، گفت: مسوولان به تعهدات خود در قبال استان محروم خوزستان عمل نمیکنند و طرح ۸۰۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری با جدیت پیگیری نمیشود و پس از ۱۷ سال همچنان بلاتکلیف است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد