15 - 05 - 2022
توپ واردات در زمین دولت
«جهانصنعت»- سرانجام بعد از چانهزنیهای بسیار در نهایت واردات خودرو بعد از سه سال آزاد خواهد شود. این خبر را وزیر صنعت در هفته گذشته اعلام کرد و گفت: «محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمدهای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد. هماهنگیهای لازم انجام شده است تا این واردات در اسرعوقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.»
وی گفته است: واردات خودرو شرایطی خواهد داشت، شرایط سابق وجود دارند و شرایط جدیدی نیز اندیشیده شده است، بهطور مثال خودروهای وارداتی باید خدمات پس از فروش داشته باشند یا مسیرهای متفاوتی در نظر گرفته شده و صلاحیتهایی که از قبل بوده است، تداوم خواهد داشت، اما منابع تامین مالی، متنوع شده است و بخش قابلتوجهی از طریق منابع خارجی تامین خواهد شد تا کمککننده به تراز ارزی کشور نیز باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در رابطه با زمان واردات خودرو و اینکه چه افرادی صلاحیت واردات خواهند داشت، اعلام کرد: مصوبه، هفته آینده نهایی خواهد شد. هماهنگیها با دستگاههای مختلف در حال انجام است تا واردات در اسرعوقت صورت گیرد و اینطور نباشد که ماهها طول بکشد، حتی در زمان حاضر که مصوبه نهایی تایید نشده است و هفته آینده بهصورت رسمی مصوب خواهد شد، مسیرها کنترل و موانع احتمالی بر سر واردات، ارزیابی شده است و شرایط تسهیل خواهد شد و تدابیر لازم اتخاذ میشود.
اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است. در سالهای پیش از ۱۳۹۷، عمدتا خودروهای لوکس، گرانقیمت و تجملاتی وارد میشد که بخش خاصی از آن بهره میبردند اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم اینکه این نقیصه در کشور برطرف شود.
وی در پاسخ به اینکه چه تعداد خودرو وارد خواهد شد؟ اظهار کرد: تنظیم تعداد خودروهای وارداتی متناسب با تنظیم بازار خواهد بود. پنج روش برای واردات طراحی شده است که به زودی اطلاعرسانی خواهد شد. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه این واردکنندگان هستند که مسوولیت را بهعهده خواهند داشت؛ محدودیتی برای واردات وجود ندارد و متناسب با نیاز و تقاضای بازار، واردات انجام خواهد شد.
پیشنویس واردات خودرو نهایی شد؟
به گزارش تسنیم، در حال حاضر پیگیریها نشان میدهد روز شنبه پیشنویس واردات خودرو نهایی و برای تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد. در این رابطه، عزتالله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص واردات خودرو گفته است: با بررسی کمیسیونهای مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودروهایی را که کممصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند. امروز خلأ ۵۰۰ هزار خودرویی در بازار احساس میشود که با واردات، فضا رقابتی میشود.
علاوه بر این منطقی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت نیز اعلام کرد: «برای واردات خودرو نمیتوانیم بهطور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایهگذاران میتوانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیرمجموعهها سهیم باشند و همچنین مشوقهای صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر میکنند تا به ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند واردات کنند.»
وی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی ابراز کرد: به عنوان مثال نیاز بازار دو میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروسازها ۵/۱ میلیون تولید میکنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند. عدد کاملا بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعا وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعا میتوانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.
واردات خودرو به کاهش قیمت کمک نمیکند
در حالی که روز گذشته مصطفی قمریوفا مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتی در فضای مجازی با عنوان اجرایی شدن مصوبه آزادسازی واردات خودرو در چارچوب سیاستهای ارزی و سقفهای تعیین شده از سوی بانک مرکزی اعلام کرد که مصوبه آزادسازی واردات خودرو در چارچوب ضوابط، سیاستهای ارزی و سقفهای تعیین شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجرایی خواهد شد، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: مسوول واردات خودرو وزارت صمت نیست بلکه بخش خصوصی است. بعد از ۴ سال مسوولان متوجه شدند که کنترل بازار خودرو بدون واردات مشکل است.
دادفر میگوید: برای خودروهایی که قرار است وارد شوند، سقف عددی در نظر گرفته شده، مثلا خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلار وارد شود؛ نکته دیگر این است که واردات باید در قبال صادرات خدمات، قطعات و خودرو انجام شود، چراکه این را قانون میگوید.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودرویی که وارد میشود سقف قیمتی، عوارض و تعرفه دارد. احتمال میرود محدوده قیمت که از طریق این مصوبه وارد میشود بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد.
آنطور که وزیر صمت اعلام کرده در واردات این خودروها، محدودیت تعدادی اعمال نخواهد شد. این واردات توسط خودروسازان بخش خصوصی صورت خواهد گرفت، اما دادفر معتقد است که واردات این خودروها منجر به کاهش قیمتها نخواهد شد بلکه تنها منجر به افزایش عرضه خودرو میشود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: قرار است یک بندی در قیمتگذاری خودروهای وارداتی اعمال شود، یعنی آیتمهای دیگر مانند نرخ ارز، کالای داخلی، میزان عوارض در نظر گرفته شود. نرخ ارز در سالهای گذشته ۴۲۰۰ تومان بوده است که امسال با ۲۴ هزار تومان محاسبه خواهد شد و تعرفهها هم هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده و کاهشی نبوده است. تمام محدودیتها، منوط به تصویب شدن این مقرره قانونی در هیات دولت است.
لازم به ذکر است، طبق استاندارهای جهانی تعریف خودروی اقتصادی به این معناست که فرد با پنج ماه حقوق بتواند یک خودرو خریداری کند، در حالی که هم اکنون پراید را با ۳۰ ماه حقوق میتوان خرید، یعنی اگر حقوقی هفت میلیون تومان باشد و پراید ۲۰۰ میلیون تومان، باید ۳۰ ماه حقوق را برای خرید پراید کنار گذاشت!
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد