تولید نیسان آبی متوقف شد

جهان صنعت، در مهرماه ۱۴۰۳، تفاهمنامهای میان رئیس سابق سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد که طبق آن تولید وانت نیسان Z24 شرکت زامیاد باید پس از تولید ۳۵ هزار دستگاه، متوقف و با محصولی منطبق با استانداردهای ۸۵گانه جایگزین شود. با این حال، در مراسمی که در اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار شد، قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه نیسان دوگانهسوز میان زامیاد، سایپا و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به امضا رسید که موجب بروز ابهام و انتقاد شد.
در واکنش به این انتقادات، احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد که از میان ۳۰ هزار دستگاه قراردادی، ۵ هزار دستگاه متعلق به سهمیه قبلی است و ۲۵ هزار دستگاه دیگر مربوط به مدلهای ارتقایافته نیسان پادرا و نیسان اکستند هستند که بهروزرسانیهایی مطابق با الزامات ۸۵گانه، از جمله فرمان هیدرولیک، ترمز اضطراری و افزایش فضای کابین در آنها اعمال شده است.
سکوت سازمان ملی استاندارد؛ گرهگاه اصلی ابهامها
با وجود این توضیحات، سازمان ملی استاندارد هنوز به صورت رسمی در مورد انطباق این خودروها با استانداردهای مصوب و روند اجرایی شدن تفاهمنامه سابق، واکنشی ارائه نداده است. همین سکوت موجب شده تا وضعیت قانونی این تولیدات در هالهای از ابهام باقی بماند و اعتماد مصرفکنندگان و بازار را نسبت به فرآیند نظارت و ارزیابی زیر سوال ببرد.
تعارض توسعه تولید و الزامات قانونی
از یک سو، اهدافی مانند صرفهجویی در مصرف سوخت و برنامهریزی برای تبدیل ۳۴۰ هزار خودروی تکسوز به دوگانهسوز در دستور کار دولت قرار دارد، اما از سوی دیگر، فشار بر خودروسازان برای ارتقای استانداردها در راستای حفظ ایمنی و کیفیت محصولات نیز یک الزام قانونی است. نبود هماهنگی میان سیاستگذاران، نهادهای نظارتی و تولیدکنندگان میتواند مانع تحقق هر دو هدف شود.
تداوم این وضعیت ابهامآلود میتواند آسیبهایی جدی به اعتماد عمومی، بازار خودرو و روند استانداردسازی وارد کند. سازمان ملی استاندارد باید هرچه سریعتر موضع خود را نسبت به تولیدات جدید زامیاد اعلام کند تا از سردرگمی و تردید بیشتر جلوگیری شود و مسیر صنعت خودرو با ثبات و شفافیت بیشتری همراه شود.