7 - 07 - 2020
تولید قطعات خاص
در شرایطی که صنعت خودرو با تحریم روبهرو است و واردات برخی از قطعات با دشواری انجام میشود، میتوان با همکاری مجموعههای دانشبنیان نسبت به تولید قطعات خاص اقدام کرد. این در حالی است که دانشگاهیان و نخبگان نیز هدف توسعه صنعت خودرو و داخلیسازی قطعات، علاقهمند به همکاری با شرکتهای خودروسازی هستند.
بر همین اساس عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره استفاده از توان مجموعههای دانشبنیان در صنعت خودرو افزود: مجموعههای دانشبنیان در بخشهای مختلف پیشرفت خوبی داشتند و به واسطه حضور آنها در اقتصاد، برخی از مشکلات حوزه تولید برطرف شده است.
بهنام نیکفر بیان کرد: به دلیل مواجهه کشور با تحریمها و ممکن نبودن واردات برخی از قطعات خودرو، بهترین راهکار، استفاده از توان مجموعههای دانشبنیان فعال در حوزه خودرو است. عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشانکرد: شرکتهای خودروسازی با اعلام اینکه در تولید کدام قطعات میخواهند از توان مجموعههای دانشبنیان استفاده کنند، میتوانند به سمت حل مشکلات تولید حرکت کنند.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات بازار خودرو و گرانی رخ داده به دلیل کاهش تولید خودرو و تجاری نشدن خودروها به علت نقص قطعه است، گفت: با حضور مجموعههای دانشبنیان، صنعت خودرو تقویت میشود و این امکان برای شرکتهای خودروسازی فراهم خواهد شد تا تیراژ خود را بالا ببرند و دیگر خودرویی به علت تحریم و نقص قطعه در پارکینگ شرکتهای خودروساز باقی نماند.
اثرگذاری مطلوب دانشبنیانها
این فعال اقتصادی ادامه داد: تولید قطعات «های تک» خودرو با تکیه بر توان دانشبنیانها محقق خواهد شد، هرچند شرکتهای قطعهسازی هم در این حوزه فعالیتهای بزرگی انجام دادند اما دانشبنیانها به دلیل ماهیت خود میتوانند در این زمینه اثرگذاری خوبی داشته باشند.
وی پیشنهاد کرد برای توسعه همکاریها، دفاتر مشترکی بین شرکتهای خودروسازی و مجموعههای دانشبنیان ایجاد شود تا در پی آن بتوان به تولیدی دست یافت که نخست، مورد نیاز صنعت خودرو باشد و دوم، همافزایی بین مجموعهها انجام شود.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: همکاری دانشبنیانها با قطعهسازان هم از دیگر موضوعاتی است که میتوان دنبال کرد. اکنون قطعهسازان زیادی در کشور فعالیت میکنند اما به نظر میرسد برای رشد صنعت قطعهسازی و در ادامه خودروسازی باید از مجموعههای دانشبنیان بیش از گذشته استفاده کرد. وی خاطرنشانکرد: درست است که در شرایط تحریمی به سر میبریم، اما شرکتهای خودروسازی با مذاکره میتوانند از توان مهندسی خودروسازان و قطعهسازان خارجی استفاده کنند.
نیکفر با بیان اینکه خودروسازان باید به سمتی حرکت کنند که خودروها از نظر کیفیت ارتقا یابند، تاکید کرد: باید فضای همکاری دوجانبه و حتی سهجانبه (قطعهسازان- خودروسازان- دانشبنیانها) فراهم شود تا شاهد رونق و رشد صنعت خودرو باشیم.
نخبگان، آماده ساخت قطعات استراتژیک خودرو
در این خصوص رییس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاهها در بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشگاهها و نخبگان با هدف توسعه صنعت خودرو و داخلیسازی قطعات، علاقهمند به همکاری با شرکتهای خودروسازی هستند.
سعید سهرابپور درباره همکاری دانشگاهها و نخبگان با خودروسازان تصریح کرد: سالهای متمادی است که دانشگاهها خواهان همکاری با صنایع و به خصوص صنعت خودرو هستند اما این مهم محقق نشده. این در شرایطی است که در صورت همکاری صنعت خودرو با نخبگان و دانشبنیانها میتوان به پیشرفتهای خوبی دست یافت. وی با بیان اینکه برخی از پیشرفتها که در صنعت اتفاق افتاده مدیون دانشگاهها و نخبگان است، افزود: دانشگاهها و نخبگان از هر گونه همکاری با خودروسازان و قطعهسازان استقبال میکنند و مراکز علمی به دنبال فرصت هستند تا سطح همکاریها افزایش پیدا کند.
ایدههای مناسب
رییس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاهها در بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشگاهها ایدههای مناسب و اقتصادی در طراحی خودرو، ساخت قطعات و سایر الزامات توسعهای صنعت خودرو دارند که امیدوارند در شرایطی که اخیرا به خودروسازان تکلیف شده، بتوانند به شرکتهای خودروسازی ارائه دهند و همکاری مشترک داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: نخبگان آماده همکاری و ساخت قطعات استراتژیک خودرو هستند و چنین امری را هم در سایر صنایع به سرانجام رساندند، بنابراین با تکیه بر توان جامعه دانشگاهی خیلی راحتتر میتوان مشکلات به وجود آمده از تحریمها را بیاثر کرد.
سهرابپور با بیان اینکه همکاری با دانشگاهها میتواند خودروسازان را از واردات قطعات حساس خودرو بینیاز کند، افزود: اگر صنعت خودرو میخواهد از ایدهها و خلاقیت نخبگان و جامعه دانشگاهی بهره ببرد باید به سرعت به سمت تعریف پروژههای مشخص و عملیاتی حرکت کنیم.
وی گفت: همه به این موضوع باور و اعتقاد دارند که همکاری بین صنعت و دانشگاه باید تقویت شود ولی در عمل چنین اتفاقی نمیافتد، اما به نظر میرسد به جهت تحریمهای صورت گرفته بتوان سطح همکاریها را افزایش داد.
رییس اسبق دانشگاه شریف افزود: به دلایل مختلف صنعت خودروی کشور نتوانسته همپای پیشرفتهای جهانی در این حوزه حرکت کند. برای جبران گذشته بهترین راهکار این است که خودروسازان از جامعه دانشگاهی و نخبگان بهره بیشتری ببرند. ما دانشگاههای متعددی داریم که در حوزه خودرو پروژههای خوبی تعریف کردند. با بهرهگیری از تجربه و دانش آنها میتوان به نتایج خوبی دست یافت. رییس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاهها در بنیاد ملی نخبگان گفت: تنها خواسته ما این است که خودروسازان هم مانند جامعه دانشگاهی علاقهمند به همکاری مشترک شوند. برای موفقیت در این حوزه باید مذاکرات جدی صورت گیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد