24 - 08 - 2017
تولید صادراتمحور، پیشنیاز اثرگذاری دیپلماسی اقتصادی
دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه بهعنوان یک ابراولویت معرفی شده است و این یعنی اقتصاد ایران، فصل جدیدی از توسعه مناسبات و تعامل را پیش روی خود دارد اما در نگاهی دیگر به ماجرا، محمدرضا کرباسی، معاون امور بینالملل اتاق ایران معتقد است دوره تولید برای مصرف داخلی گذشته و برای استفاده از مزایای کمکدیپلماسی به اقتصاد، باید تولید را صادراتمحور کنیم.
محمدرضا کرباسی در این خصوص گفت: دولت در چهار سال گذشته حرکت خوبی را آغاز کرد و همینکه بحث دیپلماسی اقتصادی را در فضای کلان اقتصاد کشور جا انداخت و وزارت خارجه نیز در این زمینه پیشرو شد، مجموعه فعالان اقتصادی نیز به تبع حمایت و پشتیبانی وزارت امور خارجه، نسبت به این حرکت دلگرم شدند.
وی افزود: بخش خصوصی هم از این فضا و فرصت استفاده کرد؛ در دو تا دونیم سال گذشته هیاتهای بخش خصوصی با همراهی در سفرهای رسمی وزیر امور خارجه به کشورهای مختلف، در نشستهای مجامع تجاری و دیدارهای دوجانبه با طرفهای خارجی شرکت کردند و همکاریهای بسیار خوبی نیز صورت گرفت که نتایج و دستاوردهای موثری
به همراه داشت.
وی با بیان اینکه تشکلهای تولید و صادرات یک مزیت و فرصت بهشمار میروند، گفت: در حقیقت ما برای اینکه بتوانیم به هدف نهایی در چارچوب کلان ایران یعنی تولید و اشتغال برسیم، باید تلاش کنیم تشکلهای تولیدی و صادراتی ایرانی نیز با دیگر کشورها ارتباط پیدا کنند.
معاون امور بینالملل اتاق بازرگانی افزود: برای اینکه بتوانیم به آن سطح از تولید و اشتغال که مدنظر مقام معظم رهبری و مسوولان کشوری است برسیم، دو حرکت برای ما بسیار حیاتی است و ما در این مسیر باید دیپلماسی اقتصاد مقاومتی را با جهان تعریف کنیم. اولین عامل، افزایش تولید در داخل کشور است و دیگری حضور صادراتمحور کالاهای تولیدی کشور در بازارهای جهانی است. یعنی ما ناگزیر هستیم این سیکل را از تولید ایجاد کنیم و کار را ادامه دهیم تا به صادرات ختم شود. در حقیقت این یک دور تسلسل است و تداوم آن باعث میشود ما در گذر زمان اشتغال بیشتری ایجاد کنیم، تولید افزایش یابد و نهایتا صادرات ایران و حضور در بازار جهانی افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: در این میان، کارگشا بودن دیپلماسی اقتصاد مقاومتی، به صادراتمحور بودن کالاهای تولید داخل کشور منوط است. یعنی در شرایط فعلی باید به فکر تولیدی در داخل کشور باشیم که قابلیت صادرات به بازارهای جهانی داشته باشد؛ پس فصل تولید برای مصرف دیگر گذشته، حالا تولید باید صادراتمحور باشد. اگر بتوانیم در داخل کشور این شرایط را فراهم کنیم که تولید در خدمت صادرات باشد و مجموعه فعالان اقتصادی کشور با سیاستگذاران و سیاستمداران تصمیمساز در بدنه اقتصاد دولتی هماهنگ عمل کنند، یقینا میتوانیم در راستای شعار دیپلماسی اقتصادی
نقشآفرین باشیم.
کرباسی بیان کرد: تولید ما در حال حاضر با مشکلات عدیدهای مواجه است اما سرآمد این مشکلات این است که تولیدکننده ما بهواسطه دوری و عدم شناخت از بازارهای جهانی، هنوز نگاه سنتی به تولیدات خود در داخل کشور دارد و تقریبا بیش از نیمی از تولیدات ایرانی با نگاه مصرف داخلی تولید میشود درحالیکه بررسی کشورهای فعال در بازارهای جهانی که رشد قابلتوجهی در صادرات داشتهاند نشان میدهد که آنها تولیدشان را بر محور صادرات قرار دادهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد