31 - 08 - 2021
تولید در ۵ ماهه نخست امسال ثابت ماند
ایرنا- بررسی آمارهای منتشر شده سامانه کدال حاکی از تولید ۳۴۵ هزار و ۳۹۲ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو از ابتدای امسال تا پایان مردادماه است.
این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۳۴۸ هزار و ۳۰۳ دستگاه خودرو) افت ناچیز ۸۳ صدم درصدی نشان میدهد.
برپایه این گزارش، در پنج ماهه نخست امسال گروه صنعتی ایرانخودرو موفق به تولید ۱۶۹ هزار و ۹۵۶ دستگاه خودرو شد.
این گروه صنعتی توانست در این مدت ۱۱۶ هزار و ۵۰۲ دستگاه در گروه پژو، ۱۸ هزار و ۹۸۴ دستگاه در گروه سمند، ۲۰ هزار و هشت دستگاه دنا، ۱۱ هزار و ۶۱ دستگاه رانا، یکهزار و ۹۵۷ دستگاه هایما، یکهزار و ۳۴۱ دستگاه تارا و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کند. بر پایه این گزارش، جمع تولیدات این خودروساز در پنج ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال (۱۶۹ هزار و ۶۵ دستگاه) تقریبا بدون تغییر بوده و امسال ۸۹۱ دستگاه بیشتر بوده است.
سایپا در مرداد امسال ۲۴ هزار و ۹۱۱ دستگاه خودرو تولید کرد
برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به تولید ۱۳۱ هزار و ۶۶۹ دستگاه خودرو شد که شامل ۱۱۵ هزار و ۳۷۶ دستگاه خودرو در خانواده تیبا، ۹ هزار و ۱۴۵ دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید)، ۶ هزار و ۶۵۰ دستگاه شاهین و همچنین ۱۳۸ دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و ۳۶۰ دستگاه (اس. کی. دی ( SKDیا قطعات نیمهکامل) بود.
این میزان تولید در مقای۰سه با پنج ماهه نخست ۹۹ افت ۲۸/۴ درصدی
نشان میدهد.
پارسخودرو در مرداد امسال ۲۲ هزار و ۴۱۱ دستگاه خودرو تولید کرد
تا پایان مرداد امسال همچنین پارسخودروییها موفق به تولید ۴۳ هزار و ۷۶۷ دستگاه خودرو شامل ۲۵هزار و ۵۴۵ دستگاه در گروه Q200 (کوئیک)، ۹هزار و ۷۳۰ دستگاه کوئیک معمولی، هفتهزار و ۹۹۵ دستگاه در گروه S200 (ساینا) و ۴۹۷ دستگاه در گروه برلیانس شدند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد پنج درصدی نشان میدهد.
جمع تولیدات این خودروساز در مرداد امسال هشتهزار و ۷۵۹ دستگاه به ثبت رسید. بررسی مهمترین برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامهریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است. با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۹/۲۱ درصدی در این بخش پیشبینی شده است. در همین زمینه، پیشتر «سیدرضا فاطمیامین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرنگار ایرنا زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.
فاطمیامین بیانداشت: عدهای میگویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که میتواند به افتخار ملی تبدیل شود.
وی افزود: در همین راستا یک برنامه ۲ ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید هم زمان به تقویت رقابت، اصلاح سازوکارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپردازیم تا در این صنعت به توفیق برسیم.
وی ادامهداد: برنامه ما تولید ۶/۱ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید ۳۰ درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد