13 - 06 - 2022
تولید خودرو نصف شد
گروه صنعت- تولید خودرو در کشور نصف شد. تولید انواع خودرو در کشور در شهریورماه امسال ۶/۴۷ درصد کاهش یافت. این زنگ خطری برای صنعت خودروسازی کشور به عنوان دومین صنعت ایران پس از نفت است.
گفته میشود ۱۰۰ هزار خودرو در انبار خودروسازان خاک میخورد. ادامه قهر مردم با این صنعت قطعا به سود هیچ کس نخواهد بود.
برای خروج از بحرانی که گریبان صنعت خودروسازی را گرفته است، چند راه محتمل است؛ افزایش کیفیت با همکاری خارجیها که پس از پساتحریم به بازار ایران چشم دوختهاند. فرانسویها، آلمانیها و ژاپنیها بیشترین تقاضا را برای بازار ایران داشتهاند. اعلام آمادگی فولکسواگن برای حضور در ایران در کنار تقاضای ژاپنیها و فرانسویهای همیشه آماده برای بازار ایران یک فرصت است. استفاده از تکنولوژی خارجیها و کاهش قیمت گزینههای پیش روی خودروسازان است.
آمارهای مایوسکننده تولید
آمارهای تولید در کشور زیاد خوشایند نیست. براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در کشور در شهریور ماه امسال با افت ۶/۴۷ درصدی از ۱۱۵ هزار و ۴۶۲ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۶۰ هزار و ۵۳۳ دستگاه کاهش یافت.
در این مدت تولید انواع سواری با افت ۴۴ درصدی از ۹۷ هزار و ۲۶۴ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۵۴ هزار و ۵۰۳ دستگاه کاهش یافت.
تولید انواع وانت نیز با کاهش ۵/۶۸ درصدی از ۱۶ هزار و ۲۸۱ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۵۱۳۴ دستگاه کاهش یافت.
شهریور ماه امسال تولید انواع مینیبوس و میدلباس با رشد ۱۵۰ درصدی از ۲۰ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۵۰ دستگاه افزایش یافت.
در این مدت تولید انواع اتوبوس با افت ۱/۵۳ درصدی از ۴۹ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۲۳ دستگاه کاهش یافت.
شهریورماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش ۵/۵۵ درصدی از ۱۸۴۸ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۸۲۳ دستگاه کاهش یافت.
براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت شش ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو با کاهش ۸/۳ درصدی از ۵۲۰ هزار و ۹۳۲ دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به ۵۰۱ هزار و ۱۰۴ دستگاه کاهش یافت.
در این مدت تولید انواع سواری با رشد چهار درصدی از ۴۴۲ هزار و ۵۹۴ دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به ۴۶۰ هزار و ۱۹۲ دستگاه افزایش یافت. شش ماهه نخست امسال تولید انواع وانت با کاهش ۱/۵۱ درصدی از ۷۱ هزار و ۳۲ دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به ۳۴ هزار و ۷۳۰ دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید مینیبوس و میدلباس با رشد ۶/۱۲۹ درصدی از ۱۱۵ دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به ۲۶۴ دستگاه افزایش یافته است. در شش ماهه نخست امسال تولید انواع اتوبوس با کاهش ۳/۳۳ درصدی از ۴۴۱ دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به ۲۹۴ دستگاه کاهش یافته است.
تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افت ۷/۱۶ درصدی از ۶۷۵۰ دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به ۵۶۲۴ دستگاه کاهش یافته است.
ژاپنیها پشت در هستند
از اینرو برای نجات صنعت خودرو باید زود اقدام کرد. رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) در این زمینه گفت که به دنبال شرکای ایرانی برای تولید خودرو و قطعات آن در ایران هستیم.
به گزارش تسنیم، هیرویوکی ایشیگه در حاشیه دیدار با رییس اتاق ایران افزود: البته ما در دیگر زمینهها مانند صنایع غذایی و همکاریهای محیطزیستی نیز به دنبال شرکای ایرانی برای تولید و همکاریهای مشترک در ایران هستیم البته ما بررسیهای خود را آغاز کردیم تا به محض فراهم شدن شرایط، اقدامات اجرایی را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: هماکنون ۳۰ شرکت بزرگ و معتبر اقتصادی، صنعتی و تولیدی ژاپن از جمله شرکتهای نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین خودروسازهای میتسوبیشی و سوزوکی در ایران حضور دارند تا در نشستهای مستقیم با طرفهای ایرانی روابط تجاری دو کشور تقویت و مشکلات پیش روی توسعه روابط را رفع کنند.
ایشیگه، بروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکتها را از موانع توسعه همکاری شرکتهای ژاپنی با ایران بیان و ابراز امیدواری کرد این موانع باید هرچه زودتر برطرف شود.
رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن با استقبال از واگذاری امور اقتصادی در ایران به شرکتهای خصوصی گفت: ۹۸ تا ۹۹ درصد شرکتهای فعال اقتصادی در ژاپن متعلق به بخشخصوصی است.
موکول شدن قرارداد با قطعهسازان فرانسوی به لغو همه تحریمها
همچنین یک عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان با بیان اینکه قطعهسازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند، گفت: شکل قراردادهای سرمایهگذاری شرکای خارجی در ایران باید بهگونهای باشد تا نتوانند به راحتی بازار ایران را ترک کنند.
ساسان قربانی به ارایه توضیحاتی در مورد نتایج مذاکرات اخیر قطعهسازان فرانسوی با طرفهای ایرانی پرداخت و اظهار داشت: جلسهای با حضور هیات قطعهسازان فرانسوی و شرکتهای قطعهساز ایرانی برگزار و مذاکرات مثبتی انجام شد. وی با اشاره به اینکه قطعهسازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند، افزود: هنوز این تعاملات در حد مذاکره است و نتیجه نهایی آنها موکول به لغو تمام تحریمهای بینالمللی است.
عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان با بیان اینکه طی این مذاکرات شروط مختلفی مطرح میشود، گفت: البته شرط اول ما در همکاری با قطعهسازان فرانسوی افزایش ساخت داخل است. فرانسویها باید بدانند همکاری ایران با آنها همانند گذشته نخواهد بود بلکه باید با رویکرد جدید اقدام به تنظیم قراردادهای مناسب کنند.
قربانی اضافه کرد: ما به قطعهسازان توصیه کردهایم در مشارکتهای خود با شرکای خارجی تاکید زیادی بر سرمایهگذاری آنها در کشور داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه قراردادهای گذشته با ضمانت اجرایی مناسبی تنظیم نشده بود، تصریح کرد: شرکای خارجی باید در ایران سرمایهگذاری کنند تا نتوانند به راحتی بازار را ترک کنند.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو تصریح کرد: از دو سال گذشته تاکنون ششبار هیاتهای قطعهساز فرانسوی به ایران سفر کرده و مشغول ارزیابی بازار هستند.
همکاری آلمانیها برای نوسازی صنایع خودروسازی ایران
شراگه، رییس اتاق بازرگانی ایالت نیدر زاکس آلمان نیز گفته بود: خودروسازان ایرانی اعلام آمادگی کردند برای نوسازی صنایع خود و همچنین تامین قطعات خودرو با شرکت ما گفتوگو کنند.
شراگه در حاشیه دیدار گروه آلمانی با مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: شرکت ما در زمینههای مختلفی چون صنایع کشاورزی و غذایی و صنایع خودرو و قطعات مربوطه تمایل دارد که با طرف ایرانی وارد مذاکره شود.
وی گفت: ایالت نیدر زاکسن، مهد تولید خودروی فولکس واگن است که هم از نظر تولید خودرو و هم شرکتهای تولیدکنندگان قطعات خودرو میتواند با ظرفیت قابل ملاحظهای که در اختیار دارد وارد همکاری با ایران شود.
رییس اتاق بازرگانی ایالت نیدر زاکس آلمان افزود: هدف ما فقط تجارت با کشور ایران نیست بلکه میخواهیم بستری را فراهم کنیم تا همکاریهای بلندمدتی با ایران داشته باشیم.
شراگه خاطرنشان کرد: ما برنامهریزیهای مدونی برای سرمایهگذاریهای بلندمدت در ایران در نظر داریم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد