تولید انبوه خودرو پرنده؛ چین یک قدم دیگر به آینده حمل‌ونقل هوایی نزدیک شد

آخرین اخبار
کدخبر: 572750
ایکس‌پنگ نخستین خط تولید انبوه خودرو پرنده را در چین راه‌اندازی کرد. هر ۳۰ دقیقه یک خودرو از این تأسیسات خارج می‌شود.
تولید انبوه خودرو پرنده؛ چین یک قدم دیگر به آینده حمل‌ونقل هوایی نزدیک شد

جهان صنعت، زیرمجموعه‌ی شرکت ایکس‌پنگ با نام آریج نخستین خودرو پرنده‌ی ماژولار خود به نام Land Carrier را در مرکز تولیدش در منطقه‌ی هوانپو شهر گوانگ‌ژو از خط تولید خارج کرد.

کارخانه‌ی مذکور نخستین خط تولید انبوه خودرو پرنده در جهان به‌شمار می‌رود. نخستین نمونه‌ها برای انجام پروازهای آزمایشی و بررسی عملکرد و فرآیند تولید استفاده می‌شوند تا زمینه‌ی تحویل تجاری در سال آینده فراهم شود.

کارخانه حدود ۱۲۰ هزار مترمربع وسعت دارد و برای تولید خودرو پرنده‌ی ماژولار ایکس‌پنگ طراحی شده که از دو بخش زمینی و هوایی تشکیل می‌شود. بخش زمینی یا «خودرو مادر» دارای سه محور و ۶ چرخ با سیستم تمام‌چرخ‌محرک و فرمان‌پذیری محور عقب است که توانایی حمل بار و حرکت در مسیرهای ناهموار را فراهم می‌کند.

طول خودرو حدود ۵٫۵ متر و ارتفاع و عرض آن ۲ متر است؛ ابعادی که امکان پارک در فضاهای معمولی را می‌دهد. رانندگی با خودرو تنها به گواهینامه‌ی عادی نیاز دارد.

بخش پرنده یک سازه‌ی برقی ۶ پره با طراحی دو مجرای هوا دارد و بدنه و تیغه‌های آن از فیبر کربن ساخته شده‌اند تا وزن پایین و استحکام بالا داشته باشد. کابین شیشه‌ای ۲۷۰ درجه دید گسترده‌ای برای پرواز فراهم می‌کند.

کل مجموعه پنج کارگاه اصلی دارد: کامپوزیت، سامانه‌ی پیشران، مونتاژ، رنگ‌آمیزی و یکپارچه‌سازی نهایی. کارگاه کامپوزیت قطعات فیبرکربنی مانند بازوها، پره‌ها و کف بدنه را با ظرفیت سالانه‌ی ۳۰۰ تُن تولید می‌کند تا به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید قطعات فیبرکربنی هوانوردی در جهان تبدیل شود.

در کارگاه پیشران، واحدهای بالابر و کنترل پرواز روی نخستین خط یکپارچه‌ی مونتاژ و آزمون سامانه‌های برق و روتور نصب و بررسی می‌شوند. در این کارگاه تمام قطعات به‌طور خودکار ردیابی می‌شوند.

در کارگاه مونتاژ، قطعات بدنه با روش اتصال سرد شامل پرچ‌کاری و چسب‌کاری ترکیب می‌شوند. کارگاه رنگ از فرایند چندلایه‌ی 8C6B با خط تولید خودکار و انعطاف‌پذیر بهره می‌برد.

در نهایت، کارگاه مونتاژ نهایی ۹ سامانه‌ی اصلی را ترکیب و آزمون‌هایی مطابق با استانداردهای طراحی و صلاحیت پرواز انجام می‌دهد. سامانه‌ی کالیبراسیون کارخانه وظیفه‌ی تنظیم رانندگی خودکار، کنترل پرواز و اندازه‌گیری مرکز ثقل را بر عهده دارد.

خودرو لندکریر از هر دو حالت پرواز دستی و خودکار پشتیبانی می‌کند. کنترل دستی از طریق جوی‌استیک انجام می‌شود و حالت خودکار شامل مسیر‌یابی هوشمند، پرواز در مسیرهای ازپیش‌تعیین‌شده، برخاست و بازگشت با یک دکمه، دید ترکیبی سه‌بعدی و سیستم کمکی فرود می‌شود.

کارخانه بر پایه‌ی اصول «دقیق، هوشمند و سبز» فعالیت می‌کند و با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی، تجهیزات کم‌مصرف و سامانه‌ی دیجیتال مدیریت انرژی، میزان انتشار کربن را کاهش می‌دهد. ظرفیت نهایی تولید ۱۰ هزار دستگاه در سال تعیین شده و در فاز نخست سالانه ۵ هزار دستگاه تولید می‌شود؛ یعنی در هر ۳۰ دقیقه یک خودرو پرنده از خط تولید خارج خواهد شد.

منبع: زومیت

وب گردی