تولیدکنندگان در فضای تنگ نمایشگاهی

احد خوشرو
کدخبر: 535358

احد خوشرو

احد خوشرو- مدیرعامل سنگ سنباده آسیا

چرا فضای نمایشگاهی در تهران برای تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف تنگ‌تر از سال‌های گذشته شده است؟ بدون شک نمایشگاه‌ها فرصت خوبی هستند که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در ارتباط با یکدیگر قرار بگیرند و در بستر چنین فضایی از نیازهای یکدیگر مطلع شوند؛ بدون شک چنین فضایی هم برای تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان ارزشمند بوده و فرصتی است مغتنم که باید نهایت بهره را از آن برد؛ در فرصت نمایشگاهی شرکت‌کنندگان می‌توانند با سایر فعالان صنعت، تامین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و حتی رقبای خود آشنا شده و فرصت‌های همکاری جدیدی را پیش‌روی خود بیابند اما مساله این است که مهم‌ترین رویدادهای تخصصی هر حوزه نمایشگاهی در پایتخت برگزار می‌شود که هم‌اکنون فضای نمایشگاهی تهران، با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو شده که بیش از پیش فضا را برای تولیدکنندگان تنگ کرده است.

نخستین مساله این است که باوجود ازدیاد هرساله تولیدکنندگان در صنایع مختلف که نمایشگاه را فضای مناسبی برای عرضه دستاوردهای خود می‌دانند، شاهد کوچک شدن فضای نمایشگاهی هستیم و این‌گونه به‌نظر می‌رسد که سال به سال از فضای نمایشگاهی کمتر می‌شود و بعضا در برخی نمایشگاه‌های بین‌المللی در تهران شاهد هستیم که به‌دلیل تصمیم‌های غیرکارشناسی، مقداری از این فضای نمایشگاهی که می‌تواند به تولیدکنندگان داخلی اختصاص پیدا کند، به امور غیرنمایشگاهی مانند پلاتوهای فیلمبرداری برخی پلتفرم‌ها اختصاص می‌یابد، در حقیقت فضایی که متعلق‌به وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور و تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف است، به امور دیگری اختصاص داده شده و با وجود چنین تصمیم‌های اشتباهی است که این حداقل فضا را برای این حوزه‌های تولید و بخش صنعت تنگ‌تر کرده است. به همین دلیل برخی شرکت‌های تولیدی با وجود آنکه تعداد آنها افزایش نیافته باشد اما هر ساله فضا برای حضور آنها در نمایشگاه‌هایی که در حوزه تخصصی آنها برگزار می‌شود، وجود ندارد و موفق نمی‌شوند در نمایشگاه حوزه خود حضور پیدا کنند.

مساله قابل‌توجه دیگر در زمینه نمایشگاه‌های تخصصی، تبعیضی است که در زمینه جانمایی، در حق شرکت‌های داخلی روا داشته می‌شود. در این راستا در بیشتر نمایشگاه‌ها شاهد این موضوع هستیم که بهترین فضا و سالن‌های نمایشگاهی در اختیار شرکت‌کنندگان بازرگانی یا تولیدکنندگان خارجی قرار می‌گیرد و به تولیدکنندگان داخلی متوسط یا کوچک کمترین فضا که چندان در معرض بازدید قرار نخواهند گرفت، اختصاص داده می‌شود؛ از همین ‌رو در نمایشگاه‌ها شاهد این موضوع هستیم که تولیدکنندگان بخش‌خصوصی واقعی همواره در بدترین فضای نمایشگاه به‌لحاظ جانمایی قرار می‌گیرند؛ این‌گونه به‌نظر می‌رسد که این شرکت‌ها با تسویه‌های ریالی خود هیچگاه در اولویت نمایشگاه قرار نمی‌گیرند.

با وجود تمام این شرایط تولیدکنندگان داخلی تمایل دارند که در فضای نمایشگاهی وجود داشته باشند و با این فضای حداقلی، بیشترین استفاده را ببرند، این در حالی است که هزینه‌های نمایشگاهی نسبت‌به سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته است.

 

سایت خوان