23 - 12 - 2019
توفیق اجباری
«جهانصنعت»- سالهاست که کارشناسان ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور را امری ضروری میدانند و با توجه به منابع عظیم گازی که در اختیار داریم، بر افزایش مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان سوختی پاک، ایمن، ارزان و قابل اعتماد تاکید دارند. اما طی سالیان گذشته شاهد آن بودهایم که مزایای مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) در کشور زیر سایه بنزین مغفول مانده و ظرفیتهای ایران برای تولید و عرضه CNG از سوی مصرفکنندگان با استقبال روبهرو نشده است.
آخرین آمارها حاکی از آن است که در حال حاضر روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف میشود در حالی که جایگاههای موجود میتواند تا میزان ۴۲ میلیون مترمکعب را نیز پوشش دهد، به عبارت دیگر نیمی از این ظرفیت مغفول میماند. به طور کلی ۲۴۲۵ جایگاه CNG در کشور وجود دارد و ظرفیت کنونی CNG دو میلیون و ۸۰۰ مترمکعب برساعت است. در واقع کشور در تولید و عرضه CNG مشکلی ندارد بلکه ریشه مشکل در عدم توجه خودروسازها به ساخت خودرو با موتور پایه گازسوز و همچنین عدم استقبال صاحبان خودروی دوگانهسوز از CNG است.
این در حالی است که قیمت CNG از ابتدای ورود آن به سبد سوخت کشور، اختلاف زیادی با قیمت بنزین داشته است. البته این اختلاف قیمت طی زمان کاهش یافت تا اینکه مجددا با اقدام اخیر دولت برای افزایش قیمت بنزین آزاد به لیتری ۳۰۰۰ تومان و بنزین سهمیهای به لیتری ۱۵۰۰ این اختلاف افزایش چشمگیری یافت.
بنابراین با توجه به نرخهای جدید، تفاوت قیمت بنزین با CNG به حدود ۸۵۰ تومان در بخش سهمیهای و به دو هزار و ۳۵۰ تومان در بخش آزاد رسیده است.
فارغ از صرفه اقتصادی، کارشناسان معتقدند با وجود افزایش آلایندههای هوا در سالهای اخیر مخصوصا در شهرهای بزرگ و به تبع آن افزایش خطرات ناشی از آن بر سلامت افراد جامعه استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG) به جای بنزین در سوخت خودروها برای حفظ و حمایت از محیطزیست ضروری است.
بر این اساس جایگزینی هر چه بیشتر مصرف گاز طبیعی فشرده به جای بنزین در سوخت خودروها و به تبع آن کاهش تقاضای بنزین و واردات این فرآورده، یکی از بابت صرفهجویی اقتصادی، دوم ملاحظات زیستمحیطی و سوم شرایط سیاسی و استراتژیک کشور برای دولت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
در همین راستا دولتمردان امیدوارند در پی افزایش قیمت بنزین و تفاوت فاحشی که قیمت این فرآورده با گاز طبیعی فشرده پیدا کرده انگیزه شهروندان ایرانی برای استفاده بیشتر از CNG افزایش یابد.
اما آیا زیرساختهای لازم و کافی برای این سناریو فراهم است؟
در این رابطه معاون وزیر نفت در امور پالایشی معتقد است دانشگاهها به عنوان نهادی مستقل، کارشناسی و غیرسیاسی برای کمک به شناسایی میزان احتراق هر شهر مناسب هستند.
علیرضا صادقآبادی روز گذشته در همایش «CNG، فرصت توسعه پایدار» گفت: جامعه دانشگاهی باید در زمینه تنظیم سندی برای شناسایی و محاسبه ظرفیتهای زیستمحیطی احتراق سوخت در کلانشهرها و شهرها به بخش صنعت یاریرسانی کند.
به گفته وی، در این زمینه باید بین سازمانهای متولی به اجماع رسید زیرا این امر نقش موثری در برنامهریزیهای صنعت برای حملونقل کشور و سبد سوخت خودروها خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش قرآوردههای نفتی ایران تاکید کرد: علم اقتصاد به معنای مدیریت منابع محدود برای ظرفیتهای بیشمار است و در مورد سوخت نیز باید ظرفیتهای احتراق هر شهر را مورد توجه قرار دهیم.
این مقام مسوول با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور اظهار کرد: ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز، ۷۵ میلیون بنزین و ۵۵ میلیون لیتر گازوییل مصرف میشود که در مجموع باید گفت روزانه بالای ۹۰۰ تا یک میلیارد مترمکعب سوخت در کشور مورد مصرف قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه اگر با روند فعلی پیش برویم در پنج تا ۱۰ سال آینده شدت مصرف انرژی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، افزود: باید مدلسازی میزان مصرف سوخت در کلانشهرها صورت گیرد و با ایجاد اجماع بتوانیم سیاستهای درست را در این حوزه اجرایی کنیم. به طور مثال در شهری که چهار روز بارندگی در هفته دارد استفاده از سوخت یورو ۵ چندان ضروری نیست.
در همین راستا سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است خودروهای شخصی به منبعی برای اسراف سوخت تبدیل شدهاند و در صورتی که طرح سهمیهبندی بنزین اجرا نمیشد، میزان مصرف روزانه بنزین به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر میرسید.
به گفته وی اغلب استفاده ما از نفت و گاز به عنوان سوخت است که این بدترین نوع استفاده از نفت و گاز است و این اشتباه گریبان همه ما را میگیرد، در حالی که باید از نفت و گاز برای تولید محصولات بادوام استفاده کنیم و ارزش افزودهای که از نفت و گاز ایجاد میشود، درآمد ملی باشد نه آنکه اصل سرمایه را بفروشیم یا به عنوان سوخت مصرف کنیم.
میرسلیم در این همایش با اشاره به جایگاه حملونقل در توسعه پایدار تصریح کرد: مردم گرایش و تمایل خود را نسبت به تحول در مصرف سوخت از بنزین به گاز نشان دادهاند. این تحول میزان دیاکسیدکربن (CO2) را کاهش میدهد، این در شرایطی است که دیاکسیدکربن، افزایش گرمایش عمومی و پیامدهایی از جمله جلوگیری از بارشها و… را به همراه دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر ضرورت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: تولید خودروهای پایه گازسوز حدود ۱۰ سال پیش در دولت مطرح شد و این خودروها به مرحله تولید رسیدند، اما اکنون به ارتقا نیاز دارند تا هم توقع مردم برآورده شود و هم از میزان آلایندهها در شهر کاسته شود؛ افزون بر این، توجه به توسعه و ارتقای ناوگان حملونقل عمومی، اجرای صحیح اصول معاینه فنی و سختگیری در رعایت اصول محیطزیست در رفع آلودگی شهرها، حفظ منابع طبیعی و توسعه پایدار کشور اثرگذارند.
به طور کلی میتوان گفت عموم مردم به دو جهت از افزایش سهم مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) نفع میبرند، یکی از بابت کاهش آلایندههای زیستمحیطی و به تبع آن کاهش بیماریهای مرتبط با آلودگی هوا که با جایگزینی گاز طبیعی به جای بنزین در سوخت خودروها صورت میگیرد و دیگری بابت کاهش هزینههای حملونقل با توجه به استفاده از خودروهای گازسوز، منتفع خواهند شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد