19 - 06 - 2022
توضیحات رییس سازمان هواپیمایی درباره یارانه سوخت هواپیما
«جهانصنعت»- رییس سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری در دولت خبر داد و گفت: با کدملی میتوانیم ثابت کنیم بخش اعظمی از قشری که سوار هواپیما میشوند دهک بالای جامعه نیستند. محمد محمدیبخش روز شنبه درباره موضوع چرایی اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری و اختصاص سوخت لیتری ۶۰۰ تومان به هواپیماها که به ادعای برخی موجب پرداخت یارانه ۲۰ هزار میلیاردی به شرکتهای هواپیمایی میشود گفت: درصد و عدد و رقمی که اعلام میشود، صحیح نیست و این را میتوان از تعداد هواپیماهای فعال و میزان مصرف دقیق اعلام کرد تا مشخص شود چه درصدی از سبد هزینه دولت را دربرگرفته است.
به گفته او در «سامانه سدف» بر اساس رجیستری و تایپ هواپیما میتوان دقیق حساب کرد که ادعای یارانه پنهان ۲۰ هزار میلیاردی صحیح نیست. رییس سازمان هواپیمایی توضیح داد: دلایل متعددی وجود دارد که در نهایت کلان نظام به این نتیجه رسیده است که یارانه سوخت هواپیماها قطع نشود. معاون وزیر راهوشهرسازی به ایرنا گفت: یکی از بخشهای مهم حملونقل و تاثیرگذارترین بخش آن با وجود درصد کم از سهم جابهجایی مسافر و بار، بخش هوایی است. این بخش در شرایط خاص هر بار تاثیرگذاری مهمی را در کنترل وضعیت داشته است. اشاره میکنم به دوران شیوع ویروس کرونا و نقش حملونقل هوایی در ورود واکسن و ماسک به کشور؛ این موارد موضوعات مهمی است که کشور با آن دستبهگریبان بود و نمیشود اثرگذاری بخش هوایی و صنعت حملونقل هوایی را در کنترل این وضعیتها نادیده گرفت. محمدیبخش افزود: اثر بخش هوایی در اقتصاد کل کشور تاثیر کلیدی دارد. دولتها همواره به این موضوع اثرگذاری آگاه هستند و همواره در سبد اقتصادی دولت بررسی شده و به دلایل مختلف مجددا سوخت ۶۰۰ تومانی هواپیماهای مسافری تصویب شده است.
به گفته او، اکنون سوخت بالگردها و هواپیماهای کارگو آزاد حساب میشود و فقط بخش مسافری است که دولت مجدد پرداخت یارانه به آن را مصوب کرده است. رییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه گفته میشود فقط دهکهای بالای جامعه از حملونقل هوایی استفاده میکنند، گفت: با کد ملی میتوانیم بگوییم که چه قشری سوار هواپیما میشوند، چراکه میزان مسافر در بخش دولتی و در بخش شخصی کاملا با کدملی مشخص است.
به گفته محمدیبخش با وجود ادعای استفاده ثروتمندان از بخش هوایی بخش اعظمی از دولت و کارمندان با هواپیما جابهجا میشوند و این یک ذهنیت غلط است که کارکرد بخش هوایی برای طبقه مرفه جامعه است.
او گفت: کسانی که در حال طراحی مولفههای اینچنینی هستند ابتدا باید پیامدهای آن را در نظر بگیرند، چراکه با یک جامعیتی یارانه سوخت در نظر گرفته شده و مولفههای اقتصادی آن مشخص است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد