11 - 12 - 2019
«توسعه گردشگری» با اهرم مستند
کارگردان مستند «راویج» با موضوع خانههای بومگردی از این مستند که در بخش کارآفرینی جشنواره «سینما حقیقت» پذیرفته شده است، سخن گفت.
صادق داوریفر مستندساز درباره «راویج» به تهیهکنندگی مهدی مطهر اظهار کرد: این مستند در واقع جریان راهاندازی یک خانه بومگردی در روستایی به نام «راویج» است که در واقع دو جوان با ایده ساخت این اقامتگاه قصد دارند اهالی کوچ کرده این روستا را به روستا برگردانند و در واقع به شکلی کارآفرینی کنند تا هم روستاییها استفاده کنند و هم خودشان به درآمدزایی برسند.
وی با بیان اینکه این قصه ظاهری مستند است، افزود: قصه اصلی این مستند این است که ما وقتی به عنوان گروه فیلمساز وارد ساخت این داستان به صورت بازسازی شدیم اتفاقاتی افتاد که اصطلاحا باید بگویم حقیقت در بازسازی تغییر کرد.
کارگردان «راویج» درباره انگیزه خود از ساخت چنین مستندی توضیح داد: معتقدم آینده ایران فقط از راه گردشگری در بحث چالش اقتصادی نجات پیدا میکند. یعنی اگر باور داشته باشیم که اقتصادمان بر پایه نفت نباید باشد کما اینکه الان نمیتوانیم نفت را بفروشیم و درآمدی از آن داشته باشیم. بهترین و بیدردسرترین راه گشایش راههایی برای توسعه صنعت گردشگری است.
داوریفر تصریح کرد: وقتی من سراغ این موضوع رفتم، متوجه شدم که در خراسانجنوبی بیشتر از نیمی از روستاها خالی از سکنه شده است. این روستاها آب ندارند و مردمش کوچ کردهاند. اگر با ظرفیتهایی که این روستاها دارند گردشگر وارد آنها بشود این روستایی فقط درآمد زندگیاش بر پایه کشاورزی و دامداری نخواهد بود. مشارکت با پروژههای خدماتدهی به گردشگران برای روستایی موجب توسعه کار و کارآفرینی و درآمدزایی خواهد شد. من با این رویکرد سراغ ساخت این مستند رفتم.
این مستندساز تاکید کرد: ساخت مستند به تنهایی در راستای هدفی که گفتم کاری از پیش نمیبرد. ما بزرگترین مشکلمان در پخش فیلم مستند است. وقتی ما نمایش جدی و حرفهای و اثرگذار برای یک فیلم نداشته باشیم، ساخت مستند به تنهایی کاری از پیش نمیبرد. به نظرم باید برنامهریزیهای جدیمان را در بحث نمایش فیلم داشته باشیم. در نشست خبری جشنواره اعلام شد که حدود ۷۵۰ فیلم ساخته شده است و از این تعداد حدود ۶۰ تا ۷۰ فیلم وارد مسابقه شدند و به نمایش رسیدند. این تعداد ۱۰ درصد کل فیلمهای ساخته شده است و قطعا آن تعداد که راه نیافتند فیلمهای بدی نبودند، فیلمهایی بودند که نتوانستند سلیقه هیات انتخاب را تامین کنند.
این مستندساز اذعان کرد: سوال این است که ماحصل یک سال تلاش مستندسازان این تعداد فیلم شده و فقط ۱۰ درصدش امکان حضور در یک فستیوال را پیدا میکند و بخشی از آن دیده میشود. یعنی یک سرمایه فرهنگی و آموزشی تحت عنوان مستند بدون متولی رها میشود تا سال بعد که جشنواره مجدد برگزار شود و باز این دور باطل اتفاق میافتد. نفس جشنواره برای انگیزه دادن و ایجاد رقابت خوب است اما به نظرم فیلم مستند به دنبال تاثیرگذاری است و دغدغهام این است که همه فیلمها دیده شوند، چون تاثیرگذاری با نمایش فیلم اتفاق میافتد نه صرفا با شرکت در جشنواره.
او در ادامه گفت: جمع شدن اهالی سینمای مستند دورهم از نقاط قوت جشنواره است. در واقع جشنواره «سینماحقیقت» سال تحویل اهالی سینمای مستند ایران است. اهالی سینمای مستند دور هم جمع میشوند و صحبت میکنند و شاید این صحبتها مسیری باشد برای ساخت فیلمهای بعدی. قطعا آن تعداد از فیلمهایی که در مسابقه جشنواره به نتیجه میرسند و جوایزی کسب میکنند شانس بیشتری برای اثرگذاری و تماشا پیدا میکنند.کارگردان مستند «راویج» در پایان درباره تجربه همکاری با سازمان هنری رسانهای اوج توضیح داد: ساخت این مستند در واقع سومین همکاری من با سازمان اوج است. اولین همکاریام به این شکل بود که سازمان اوج به عنوان تهیهکننده اثرم را گرفت و در اختیار داشت که هر برنامهای بخواهد برای آن بریزد. اثر دوم مجموعه تلویزیونی بود که متاسفانه نتوانست به هر دلیلی سلیقه فکری- فرهنگی فضای تهیهکنندگی سازمان را تامین کند. این مجموعه پخش نشد و آرشیو شد. امیدوارم اوج سازوکارهای پخش درست این اثر را به منظور اثرگذاری فراهم کند با توجه به اینکه مستند«راویج» چالش روز را مطرح میکند و دغدغهاش این است که راهکاری تحت عنوان «توسعه گردشگری» در بحث چالشهای اقتصادی ارائه کند. در سازمان اوج فضای خوبی برای کار فراهم است، من با خانه مستند انقلاب اسلامی کار کردم و توانستم آنطور که باید فیلمم را بسازم و امیدوارم همانطور که فیلم را ساختهام، اوج به نمایش بگذارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد