11 - 12 - 2019
توسعه پایدار با اهرم گازسوز کردن حملونقل
یک استاد دانشگاه گفت: نقش بسیار مهم دو وزارتخانه نفت و نیرو در تامین سلامت مردم جامعه و رفع مشکلات زیستمحیطی به واسطه استفاده از سوختهای پاکتر و تولید وسایل نقلیه الکتریکی قابل انکار نیست.
علی محمد رنجبر، استاد دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس انرژی اظهار داشت: ایران دارای منابع عظیم گاز بوده و تقریبا ۱۷ تا ۱۸ درصد منابع گاز طبیعی جهان در اختیار کشور عزیزمان قرار دارد اما متاسفانه با در اختیار داشتن این میزان منابع سهم اندکی در صادرات گاز در جهان از آن ایران است.
وی افزود: یکی از رویکردهایی که میتوان بیشتر روی آن سرمایهگذاری کرد، مصرف داخلی این منبع انرژی ارزان به جای سوختهای مایع و گرانقیمت است. از جمله این موارد استفاده از سوخت CNG در خودروهای شخصی و عمومی است.این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه بنزین به عنوان یک فرآورده استراتژیک نقش بسزایی در حملونقل عمومی و خودروهای شخصی دارد، به تسنیم گفت: وانتبارها و تاکسیهای درونشهری که از سوخت بنزین استفاده میکنند علاوه بر مصرف بالای این کالای مهم و استراتژیک، تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشور دارند، از این رو گازسوز کردن این وسایل حملونقل تاثیر مستقیم بر کاهش میزان مصرف بنزین خواهد داشت.
وی ادامه داد: از این رو سوخت CNG به عنوان سوخت پاکتر و ارزانتر میتواند به خوبی جایگزین سوخت بنزین در خودروها و وانتهای حمل بار شود که در همین راستا شورای اقتصاد در جلسه مورخ ۱۱/۹/۹۸ براساس پیشنهاد وزارت نفت و سازمان برنامهوبودجه به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، مصوبهای با عنوان «حمایت از تولید و تبدیل کارخانهای و کارگاهی یک میلیون و چهارصد و شصت و چهار هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی بهCNG سوز» را تصویب کرد که طبق این مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اصل و فرع تسهیلات مالی تا سقف ۶۵۰۰ میلیارد تومان را جهت تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزینسوز به دوگانهسوز (کارخانهای و کارگاهی) را تضمین و بازپرداخت خواهد کرد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با این اینکه این مصوبه از آن جهت دارای اهمیت است که این تسهیلات وارد چرخه تولید کشور شده و نقش تورمی بر اقتصاد نخواهد داشت، گفت: این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان در کارگاههای تولید مخازن و کیت تبدیل، انگیزه دارندگان خودروهای بنزینی را جهت گازسوز کردن خودروهای خود افزایش داده و کاهش قابل توجهی در مصرف بنزین به همراه خواهد داشت.وی افزود: افزایش سالانه یک میلیون دستگاه خودروی گازسوز در کشور، علاوه بر اینکه بر اقتصاد جایگاههای سوخت CNG تاثیر مثبت خواهد داشت، احداث این جایگاهها را نیز توجیهپذیرتر کرده و انگیزه مضاعفی در این خصوص برای بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد که پیشبینی میشود با اجرایی شدن این طرح سالانه بیش از سه میلیارد دلار از محل کاهش مصرف بنزین صرفهجویی خواهد شد که میتواند در بخشهای مختلف سرمایهگذاری شده و به آبادانی و بهبود کیفیت هوا به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران کمک قابل توجهی کند.این کارشناس انرژی تصریح کرد: این طرح اگر به درستی در کشور اجرا شود علاوه بر استفاده صحیح از این منبع خدادادی گامی مهم در کاهش میزان سوخت مایع خواهد شد. هماکنون ایران از واردات بنزین و گازوییل بینیاز شده و گاها به عنوان صادرکننده این فرآوردههای نفتی بوده، اما چنانچه تصمیمات به موقع و صحیحی در خصوص مصرف آنها در کشور اتخاذ و عملیاتی نشود، دوباره به واردکننده این محصولات به ویژه بنزین در آینده نزدیک تبدیل خواهیم شد؛ بنابراین با مدیریت صحیح این طرح میتوانیم به یکی از صادرکنندگان تاثیرگذار بنزین در منطقه تبدیل شویم.وی ادامه داد: هماکنون کشورهایی مانند پاکستان در حال تبدیل ناوگان اتوبوسرانی خود از سوخت دیزل به سوخت LNG هستند که این امر نیز میتواند الگویی برای کشور جهت حذف گازوییل به عنوان مهمترین آلاینده هوا باشد.رنجبر با بیان اینکه اقدام اخیر و بسیار مناسب وزارت نفت در حوزه گازسوز کردن خودروها میتواند سرلوحه وزارت نیرو نسبت به ساخت وسایل نقلیه برقی مانند خودروهای برقی، موتور برقی و دوچرخه برقی در کشور باشد، گفت: استفاده از وسایل نقلیه برقی در سالهای اخیر رشد چشمگیری در جهان داشته است، بنابراین وزارت نیرو میتواند با سرمایهگذاری مناسب در بخش R&D از محل درآمدهای ناشی از کاهش مصارف سوخت مایع، این بودجه را به صورت هدفمند در جهت گسترش تولید و استفاده از وسایل نقلیه برقی در سطح شهرها کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد