22 - 01 - 2018
توسعه آموزشیوپرورشی، لازمه توسعه صنعتی و تجاری در مناطق آزاد کشور
زهرا بهروزیامین- هر چند اصطلاح «منطقه آزاد تجاری» عمری به اندازه چند دهه دارد اما این مفهوم از سابقهای طولانی در اقتصاد جهانی برخوردار است. ایجاد مناطق آزاد اقتصادی از جمله ابزارهای توسعه است که میتواند با دستیابی به تامین سرمایه، نیروی انسانی ماهر و توانا، فناوری و آشنایی با روشهای علمی و فنی جدید، آگاهی از تحولات اجتماعی و فرهنگی، بهرهگیری بهینه از علم و دانش جهانی و… دستیابی به توسعه اجتماعی و اقتصادی را تسهیل کند.
در کشور ما سه منطقه آزاد تجاری- صنعتی کیش، قشم و چابهار به دنبال تصویب برنامه اول توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تصویب مجلس، فعالیت خود را آغاز کردند و در ادامه مناطق ماکو، ارس، انزلی و اروند هم به این گروه پیوستند. اصلیترین ماموریت مناطق آزاد «ایفای نقش شایسته در اقتصاد ملی»، «بهبود رفاه اجتماعی همهجانبه» و «اهمیت و نقش مناطق در ارتقای امنیت ملی» تعریف شده است.
بدون تردید ارتقای امنیت ملی، توسعه اقتصادی و بسط رفاه اجتماعی رابطهای ناگسستنی با کیفیت آموزشوپرورش و تربیت نیروی انسانی شایسته دارد. همپیوندی سازمان مناطق آزاد با وزارت آموزشوپرورش، مطالبه رهبری و رییس جمهور هم هست و مسوولان ارشد نظام بارها بر لزوم کمک همه دستگاهها و سازمانها به آموزشوپرورش کشور تاکید کردهاند. به همین علت با هدف اجرای قانون تشکیل شوراهای آموزشوپرورش و بهرهگیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشیوپرورشی و تسهیل در فعالیتهای اجرایی آموزشوپرورش با تکیه بر اجرای ماده ۲۷ مصوب قانون مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیتهای مناطق آزاد، تفاهمنامهای بین وزارت آموزشوپرورش و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شهریور۹۳ منعقد شد.از اهداف مهم تفاهمنامه بین وزارت آموزشوپرورش و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور میتوان به ارتقای کیفی و کمی آموزشوپرورش مدارس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، توسعه و تجهیز مدارس و مراکز آموزشی، پرورشی و پژوهشی، توانمندسازی و افزایش انگیزه فرهنگیان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، توسعه مشارکت برای ایجاد زمینه خودکفایی مدارس و ایجاد منطقه آموزشی و پرورشی به عنوان الگو و نمونه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد.اکنون با گذشت سه سال از همکاریهای موثر آموزشوپرورش و مناطق آزاد تجاری و صنعتی، این پرسش مطرح است که آیا دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و تصمیمگیران آن در طول سالهای گذشته در مسیر تحقق این هدف متعالی یعنی ایجاد «مناطق آموزشوپرورش الگو» به خوبی ایفای نقش کردهاند؟بدون تردید تلاش برای خلق یک آموزشوپرورش الگو نیاز امروز کشور ما در عرصه تعلیم و تربیت است. ایجاد و عرضه یک آموزشوپرورش الگو که همه ظرایف و حساسیتهای مرتبط با آموزش، محتوا و فیزیک مدارس را لحاظ کرده باشد، یک ضرورت است و وجود چنین الگویی در سطح این مناطق میتواند مایه مباهات و فخر مسوولان اقتصادی کشور در اهتمام به بحث تعلیم و تربیت و عمل به توصیه رهبری مبنی بر «هر گونه هزینه در آموزشوپرورش نوعی سرمایهگذاری است» باشد.از دیگر ظرفیتهای آموزش وپرورش مناطق آزاد، همجواری این مناطق با کشورهای هممرز با کشورمان است؛ ظرفیتی مناسب که در صورت برنامهریزی و مهندسی فرهنگی میتواند به افزایش مبادلات و تعاملات فرهنگی بین کودکان ایران و سایر کشورها منجر شود. مبرهن است که مناطق آزاد تجاری و صنعتی میتوانند نقش موثری در ترویج گفتمان فرهنگی جمهوری اسلامی و تعاملات فرهنگی بینالمللی داشته باشند. از این رو برنامهریزی برای ارتقای کیفیت آموزشی و طراحی مناطق دارای «آموزشوپرورش الگو» با هدف تربیت شهروندانی که معرف هویت ایرانی- اسلامی و مبلغ آداب و رسوم، سنتها و میراث غنی ملی و مذهبی کشورمان باشند، اتفاق مبارکی است که در صورت تحقق میتواند در بلندمدت در توسعه فرهنگی و شناخت کودکان و مردم سایر کشورها از میراث و تمدن ایرانی-اسلامی، ایفای نقش کند.
بیشک اعضای شورای آموزشوپرورش مناطق آزاد تجاری و صنعتی نقش مهمی در سیاستگذاری و تصمیمسازی امور مربوط به تعلیم و تربیت این مناطق دارند و شاید بتوان با ایجاد تغییراتی اندک اما موثر در ترکیب اعضای شورای آموزشوپرورش مناطق آزاد تجاری و صنعتی، از قدرت قانونی این شورا جهت تصویب مصوباتی که منجر به ارتقای کیفی و کمی آموزشوپرورش مناطق آزاد و تحقق آرمان متعالی «آموزشوپرورش الگو» در این مناطق میشود، بهره جست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد