17 - 04 - 2020
توجیه گرانفروشی
گروه فناوری- این روزها فروشگاههای اینترنتی سهمی از بازار کشور پیدا کرده و خریدهای اینترنتی در کشورمان رواج یافته است. شاید تا چند سال پیش اگر به کسی پیشنهاد میدادید از فروشگاههای اینترنتی خرید کند در پاسخ میگفت که نمیتواند اعتماد کند و خرید اینترنتی قابل اعتماد نیست اما امروزه فروشگاههای اینترنتی مانند دیجیکالا و بامیلو مورد اعتماد همه هستند و ممکن است نسبت به فروشگاههای اینترنتی کمتر شناخته شده بیاعتمادی وجود داشته باشد. به هر روی خرید اینترنتی هم زمان کمتری از مردم میگیرد و هم آسانتر است. دیگر نیازی نیست در ترافیک معطل شوید یا مرخصی بگیرید تا محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. با این همه مجددا با وجود فراگیر شدن خرید اینترنتی موج بیاعتمادی در میان کاربران اینترنتی در حال گسترش است، دلیل این امر نیز گرانفروشی کالاهای اساسی و غیرضروری به مردم از سوی فروشگاههای اینترنتی بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که هیچ راهی برای شکایت نیز ندارند چراکه فروشگاههای اینترنتی دارای مارکت پلیس فروشندگان خود را مقصر میدانند و با این همه هیچ نظارتی روی آنها ندارند.
از سوی دیگر فعالان فروشگاههای اینترنتی کار خود را با این گفته توجیه میکنند که با بالا رفتن قیمت باید محصولات خود را گرانتر بخرند یا اینکه هزینههای دفتر و فروشگاه را باید تامین کنند. این گفته دقیقا آن داستان معروف مگر تو دزد هستی را یادآوری میکند و فروشندهای که حاضر نبود کالاهای قدیمی را گرانتر از قیمت خریداری شده پرداخت کند چراکه آنها را ارزان خریده بود.
نظارتی بر قیمت فروشگاههای اینترنتی وجود ندارد
چندی پیش ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که آیا هیچ نظارتی در خصوص کنترلی بر قیمت فروشگاههای اینترنتی وجود دارد یا خیر گفت: نه اطلاعی ندارم. حداقل اینکه در مرکز ما این موضوع وجود ندارد و نمیتوانیم محکم بگوییم این کنترل وجود دارد یا خیر. او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا نباید بر فضای مجازی و فروشگاههای اینترنتی نظارتی باشد، بیان کرد: اگر دولت در فضای واقعی در قیمتگذاری نظارت دارد، پس در فضای مجازی هم باید نظارت داشته باشد، زیرا فضای مجازی با تمام این فضاها تفاوتی ندارد و خرید و فروش صورت میگیرد؛ بنابراین باید نظارت داشته باشد. این موضوع را پیگیری میکنیم اما اگر دولت نظارتی روی قیمت کالاها دارد، باید این نظارت را گسترش دهد و در همه بخشها نظارت وجود داشته باشد.
ظرفیت بالای فروشگاههای اینترنتی در کشور
بسیاری از فعالان فروشگاههای اینترنتی گرانفروشی فروشندگان آنلاین را با هزار و یک بهانه توجیه کرده و از دیگران میخواهند آنها را درک کنند. مسلم است که گرانفروشان به خود حق میدهند در غیر این صورت راهکار دیگری در پیش میگرفتند.مجید علیخانی، سازنده فروشگاههای اینترنتی در گفتوگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: با اینکه غولهای بزرگی مانند دیجیکالا در حوزه فروشگاههای اینترنتی در ایران ظهور کردهاند اما این حوزه در ایران همچنان بکر است.او افزود: امروزه تنها سه تا پنج درصد خریدهای مردم اینترنتی بوده و همچنان بیشتر خریدها به صورت سنتی و از بازارهای آفلاین انجام میشود. اما به تدریج ضریب خریدهای اینترنتی در میان مردم و کاربران در حال افزایش است. با توجه به اینکه قشر جوان در حال تشکیل خانواده هستند بنابراین مایحتاج خانواده خود را نیز به صورت اینترنتی خریداری میکنند.علیخانی در ادامه بیان کرد: به هر روی بازار فروشگاههای اینترنتی رو به رشد بوده و همچنان ظرفیت برای حضور فروشگاههای آنلاین بیشتر وجود دارد. اگرچه فروشگاههای آنلاین بزرگی در ایران حضور دارند اما دارا بودن برند بزرگ و معتبر به تنهایی کافی نبوده و فعالیت فروشگاههای کوچکتر راحتتر است. زمانی که موجودی یک کالا در فروشگاه اینترنتی بزرگ تمام میشود چند روز طول میکشد تا بتواند موجودی خود را پر کند، اما فروشگاههای اینترنتی کوچک به راحتی و ظرف چند ساعت میتوانند کالای مورد نیاز خود را تامین کنند و با توجه به اینکه نیروی کار کمتری دارند هزینههایشان نیز نسبت به فروشگاههای اینترنتی بزرگ کمتر است.
او در رابطه با مارکت پلیسهای فروشگاههای اینترنتی و گرانفروشی فروشندگان متفرقه اظهار کرد: به طور کلی مارکت پلیس مانند یک شمشیر دولبه است. در زمان ثبات بازار قیمتها منطقی و معقول است اما زمانی که بازار دچار بیثباتی بوده و قیمتها افزایش مییابد شاهد افزایش نجومی قیمتها از سوی فروشندگان متفرقه خواهیم بود. اگر قیمتها کمی افزایش یابد فروشندگان قیمتهای خود را بیشتر افزایش میدهند تا متضرر نشوند. به طور کلی آنها به این امر میاندیشند که اگر یک گوشی موبایل را یک میلیون تومان خریداری کردهاند و اکنون قیمت گوشی به دو میلیون تومان رسیده است باید گوشیهای بعدی را دو میلیون تومان بخرند و به همین دلیل کالاهای موجود خود را به قیمت دو میلیون تومان میفروشند.این فعال و سازنده فروشگاههای اینترنتی در ادامه بیان کرد: زمانی که بازار متلاطمتر میشود خرید و فروش آنگونه که باید انجام نمیشود. فروشندگان باید به فکر هزینههای جاری باشند و اگرچه کسبوکار اینترنتی است اما فروشگاههای آنلاین نیز دفتر و انبار دارند.او دلیل گرانتر شدن کالاها در ایران و عدم رقابت بر اساس ارزانفروشی را مردم عنوان کرد و گفت: به طور کلی هر زمان دلار گرانتر میشود مردم بیشتر میخرند و زمانی که دلار ارزان میشود هیچ علاقهای به خرید و فروش آن وجود ندارد. این امر موجب میشود فروشندگان نیز کالاهای خود را گرانتر از قیمت اصلی بفروشند! به طور کلی اگر قیمت یک کالا ارزان شود مردم فکر میکنند این کالا تقلبی بوده یا بیکیفیت است.علیخانی در رابطه با تاثیر قیمتگذاری فروشگاههای اینترنتی روی قیمتهای بازار بیان کرد: فروشگاههای اینترنتی معتبر و برتر مانند دیجیکالا هستند که روی بازار اصلی کشور تاثیر میگذارند و این امر در رابطه با فروشگاههای اینترنتی کوچک صدق نمیکند.
سخن آخر
با توجه به اینکه قیمتگذاریهای فروشگاههای اینترنتی روی قیمت بازار اصلی تاثیر میگذارد هیچ بهانهای برای گرانفروشی و عدم نظارت بر قیمتها از سوی مدیران فروشگاههای اینترنتی قابل پذیرش نیست. این فروشگاهها با گرانتر فروختن محصولات به بازار و مشتری صدمه میزنند و در نهایت صدمه اصلی را خود فروشگاههای اینترنتی از عدم اعتماد مردم و روی گرداندن مشتریان میخورند. به هر روی زمانی که اعتماد مردم از دست رفت بسیار مشکل میتوان مجددا آن را به دست آورد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد