5 - 12 - 2020
توجه صنعتگرها باید به صادرات باشد
ایراسین- رییس سندیکای صنعت آلومینیوم گفت: آینده آلومینیوم در دنیا بسیار روشن است و این فلز دومین فلز پرکاربرد دنیاست و در جاهایی که امکان دارد میتواند جایگزین فلزهای سنگینتری مثل آهن شود، بنابراین تمرکز ما به جز تامین بازار داخلی باید روی صادرات باشد.
هوشنگ گودرزی گفت: آینده آلومینیوم در دنیا بسیار روشن است و این فلز دومین فلز پرکاربرد دنیاست و در جاهایی که امکان دارد میتواند جایگزین فلزهای سنگینتری مثل آهن شود و طبیعی است که وقتی نیاز جهانی به این فلز وجود دارد سرانه مصرف آن هم رو به افزایش باشد. بنابراین توجه ما نباید تنها به تامین بازار داخلی باشد، بلکه باید توجه صنعتگرهای ما به صادرات باشد، زیرا این صنعت به انرژی بالایی نیاز دارد و باتوجه به اینکه ایران یکی از مراکز بزرگ انرژی دنیاست و در برخی موارد دومین و در بعضی جاها اولین کشور تولیدکننده انرژی در دنیا هستیم؛ طبیعتا با انرژی ارزانتری که داریم میتوانیم ارزشافزوده بیشتری در این صنعت ایجاد کنیم و میزان اشتغالی که در نتیجه تبدیل اکسید به آلومینا و آلومینا به شمش در کشورمان ایجاد میشود؛ میتواند اثر بسیار موثری در اقتصاد کشور داشته باشد.
رییس سندیکای صنعت آلومینیوم در ادامه به صادرات ایران به چین و کشورهای منطقه پرداخت و افزود: طبیعتا در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده و مصرفکننده این فلز در جهان چین است، همانطور که بیش از
۶۳ درصد تولید دنیا در چین اتفاق میافتد در ایران هم محصولات آلومینیوم و مواد اولیه آن در درجه اول به چین صادر میشود و در مرتبه دوم به کشورهای همسایه صادر میشود.
گودرزی در ادامه به تاثیر تحریمها روی صادرات آلومینیوم اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی که ما در سایر بازارهای دنیا حضور نداریم، مشکلات ناشی از تحریم است. این مشکلات محدودیتهایی در نقل و انتقال پول ایجاد میکند، از طرفی برخی از کشورها هراس تجارت با ایران را دارند، زیرا میترسند مورد سوال و تحریم قرار بگیرند، بنابراین بازار صادراتی ما به همین کشورهای همسایه محدود میشود.
وی در خاتمه گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که کنار این صادرات ایجاد میشود این است که به علت تحریمها ما شمش صادراتیمان را با نرخ پایینتری نسبت به قیمت دنیا عرضه میکنیم. بنابراین آنها شمش را از ما میخرند و با آن دست به تولید میزنند و قیمت محصولات تولیدی کشورهای همسایه ما مثل ترکیه باعث شده بعضی از بازارهای کشورهای همسایه را در بخش محصولات از دست بدهیم. مثلا در سیم و کابل، در پروفیل، ورق و… بازارهای عراق و افغانستان را که در گذشته در اختیار ایران بوده است از دست دادهایم و این کشورها تدریجا به سمت ترکیه میل کردهاند. بنابراین باید روی این موضوع کار شود. برنامههای مناسبی هم در نظر گرفته شده که امیدواریم با استفاده از این برنامهها و هماهنگی که بین صادرکنندگان مواد اولیه و صادرکنندگان محصولات آلومینیوم در داخل کشور به وجود میآید، این اختلاف قیمتها کاهش پیدا کند و ما بازارهای همسایه را به صنعت خودمان برگردانیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد