16 - 12 - 2019
تنگنای معیشتی
گروه جامعه- بعد از وارد شدن کشور به دوره مدرن و تشکیل وزارت آموزشوپرورش، داشتن وضعیت اقتصادی و معیشتی مناسب برای معلمان یک دغدغه همیشگی بوده است. میزان حقوق کم و پرداخت نشدن به موقع آن، نبود امکانات رفاهی و درمانی، وضعیت تامین اجتماعی نامناسب و عدم اعطای تسهیلات لازم مشکلاتی هستند که معلمان از آنها رنج میبردند و آنها را از جمله تبعیضهای موجود ببن قشر فرهنگیان و سایر کارکنان دولت میدانند. در سال گذشته و بر اثر شرایط اقتصادی کشور، آموزشوپرورش حقوق برخی از ماههای سال کارکنان خود را دیر پرداخت کرد و پرداخت اضافهکار نیز با مشکل مواجه و این وضعیت منجر به بروز اعتراضهایی از سوی معلمان شد.
اینبار نیروهای قراردادی آموزشوپرورش با حضور مقابل مجلس شورای اسلامی خواهان تبدیل وضعیت قرارداد خود هستند. چند روزی است فراخوانی برای تجمع نیروهای قراردادی آموزشوپرورش مقابل مجلس شورای اسلامی برای تحقق تبدیل وضعیت در کانالهای تلگرامی معلمان میچرخد و ساعت ۹ صبح دیروز این تجمع برگزار شده است. یکی از شرکتکنندگان در این تجمع درباره دلایل آن گفت: ما قراردادیهای آموزشوپرورش چندین سال است که وارد آموزشوپرورش شدهایم اما استخدام نشدهایم در حالی که حقالتدریسها و نیروهای ساعتی و نهضتیها تبدیل وضعیت شدهاند. امروز از سراسر ایران نیروهای قراردادی حضور دارند. خواسته ما این است که تبدیل وضعیت شویم و حقوق و مزایایی مانند باقی معلمان داشته باشیم.
این معلم با بیان اینکه خود وی جزو پنج هزار نخبه قرآنی است که در دولت دهم جذب آموزشوپرورش شدند، بیان کرد: از آن پنج هزار نخبه قرآنی که جذب شدند تمام استانها نیروهایشان را تبدیل وضعیت کردند اما در کرج این اتفاق نیفتاد و گفتند کمکاری از مدیرکل وقت آموزشوپرورش کرج بوده و مدیران جدید هم نمیتوانند کاری کنند. عدهای از تجمعکنندگان امروز در این دسته قرار دارند. تجمعکنندگان امروز پیش از این در مقابل ادارههای آموزشوپرورش استانشان تجمع کرده و درخواست خود را مطرح کردند اما به نتیجه نرسیدند.
از خدمات درمانی تا حق مسکن و مهمانسرا
در سالهای گذشته نیز تجمع نیروهای حقالتدریس، نهضت سوادآموزی و…. را بارها مقابل مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم که در نهایت به تصویب مصوبههایی در مجلس شورای اسلامی برای تبدیل وضعیت آنها منجر شد. روشن است که امکانات و خدمات درمانی و رفاهی از بحثهایی است که همواره در مطالبات فرهنگیان عنوان میشود و به گفته آنها تسهیلات لازم به آنها تعلق نمیگیرد. از تمام امور تسهیلاتی و رفاهی که در دیگر سازمانهای دولتی وجود دارد، در آموزشوپرورش خبری نیست.
وی ادامه داد: ما چهار نوع حق بیمه پرداخت میکنیم اما دریغ از ارائه حداقل خدمات درمانی! مراکز درمانی و بیمه ما دچار مشکل هستند. تمام بیمههای درمانی ما معادل بیمه درمانی یک کارمند شرکت نفت هم نمیشود. مگر آن کارمند دولت چه تفاوتی با یک معلم دارد!
وی در مورد خواستههای خود در این بخش بیانکرد: حق بیمه بازنشستگی، ایجاد مراکز درمانی و خدمات رفاهی مانند مهمانسرا، حق مسکن، حق ایاب و ذهاب و حق اینترنت از خواستههای مشروع فرهنگیان است.
این معلم در ادامه گفت: زمانی که ما در تعطیلات به مسافرت میرویم و در مدارس آموزشوپرورش برای اقامت از ما پول گرفته میشود، این یک توهین است که معلمی که ۳۰ سال از عمر خود را در آموزشوپرورش خدمت کرده باشد، بابت اسکان یکروزه از او پول دریافت کنند؛ در حالی که سایر کارکنان دولت با احترام در بهترین مهمانسراها بدون پرداخت هیچگونه هزینه اسکان داده میشوند.
آیا اجرای طرح «رتبهبندی معلمان» در سال ۹۸ باعث بهبود وضعیت معیشتی آنها میشود
بهنظر میرسد پس از مدتها انتظار و اظهارنظرهای مختلف درباره زمان اجرای رتبهبندی معلمان که تا پیش از این قرار بود مهر ۹۷ عملیاتی شود، سال ۹۸ سال رمزگشایی از این طرح باشد، اما آیا اجرای این طرح در سال ۹۸ باعث بهبود وضعیت معیشتی معلمان میشود؟ رتبهبندی معلمان که چند سالی است وعده اجرای آن شنیده میشود، قرار است در سال جدید، وارد فاز اجرا شود هرچند پیش از این مسوولان آموزشوپرورش وعده اجرای آن را از مهر ۹۷ داده بودند اما بنا به دلایلی از جمله آماده نشدن آییننامه، کار پیش نرفت. وزیر آموزشوپرورش در آخرین ماه سال ۹۷ گفت که دولت مصمم است از سال ۹۸ رتبهبندی معلمان را اجرایی کند و از مهر ۹۸ این طرح اجرا خواهد شد.
در بودجه سال ۹۸ نیز دو هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبهبندی تعیین شده است، هرچند برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این اعتبار را برای اجرای طرح رتبهبندی کافی نمیدانند اما در سوی دیگر برخی نمایندهها از جمله رییس فراکسیون فرهنگیان و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقدند که سال ۹۸ بهترین فرصت برای اجرای رتبهبندی است.
اجرای رتبهبندی با اعتبار ۲هزار میلیارد تومانی؟
در همین رابطه حمیدرضا حاجیبابایی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفتوگو با تسنیم به کم بودن اعتبار دو هزار میلیارد تومانی که برخی آن را مانعی برای اجرای رتبهبندی میدانند، پاسخ داد و گفت: قرار نیست از همان ابتدا رتبهبندی بهصورت کامل اجرا شود بلکه این طرح باید مرحله به مرحله وارد فاز اجرایی شود و حالا که اعتبار آن در بودجه نیز لحاظ شده بهترین فرصت است که در سال آینده حداقل شروع طرح رتبهبندی معلمان کلید بخورد. اگر سال ۹۸ رتبهبندی معلمان وارد فاز اجرایی نشود دیگر هیچ وقت نمیتوانند آن را اجرا کنند. آییننامه رتبهبندی معلمان نیز در کمیسیونهای تخصصی دولت در حال بررسی است که پس از تایید برای بررسی و تصویب به مجلس ارسال خواهد شد اما آنچه در بحث رتبهبندی معلمان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، این است که آیا اساسا به ترمیم حقوق فرهنگیان منجر خواهد شد؟ البته این طرح یک بار در دوره وزارت علیاصغر فانی اجرا شد که با تقسیمبندی معلمان در رتبههای پایه، ارشد، خبره و عالی درصدی به حقوق فرهنگیان اضافه شد، حال باید دید اجرای رتبهبندی در سال ۹۸ ادامه مسیر قبلی خواهد بود یا قرار است آنگونه که مدنظر سند تحول بنیادین است، کار پیش برود؟
ترمیم حقوق با رتبهبندی
در بحث ترمیم حقوق با اجرای رتبهبندی فرهنگیان، اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسوولان آموزشوپرورش مشاهده میشود بهعنوان مثال وزیر آموزشوپرورش یک بار میگوید «رتبهبندی مهمترین طرح آموزشوپرورش برای معیشت معلمان است» و روز دیگر معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش میگوید «باید دو مقوله وضعیت معیشتی معلمان و طرح رتبهبندی حرفهای را از یکدیگر تفکیک کنیم! رتبهبندی حرفهای در بیشتر نظامهای آموزشوپرورش دنیا وجود دارد که هدف آن افزایش و ارتقای کیفیت آموزش است و بهبود وضعیت معیشت معلمان یکی از پیامدهای اجرای طرح رتبهبندی است، خواهش من از همه فرهنگیان عزیز این است که طرح رتبهبندی را برای ارتقای کیفیت آموزشی دنبال کنند و وقتی این طرح درست اجرا شود قطعا منجر به بهبود معیشت نیز خواهد شد.»
این موضوع که چرا نگرش معلمان به موضوع رتبهبندی از منظر افزایش دریافتی و بهبود معیشت است و چرا رتبهبندی به مهمترین مطالبه معیشتی فرهنگیان از دولت تبدیل شده است، موضوعی است که یکی از دلایل آن را باید در وضعیت معیشتی نامناسب معلمان جستوجو کرد؛ همچنین پیش از این احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزشوپرورش گفته بود «نقطه آغاز بهرهبرداری از مزایا در سال پنجم است و از زمانی که فرد رتبهای اخذ میکند تا پنج سال بعدی فرآیند حرکت بهسمت رتبهبندی معلمان وجود خواهد داشت.»
همچنین اگر قرار باشد با اجرای نظام رتبهبندی، معلمان مدارس تماموقت باشند که علاوه بر تدریس، به انجام فعالیتهای مرتبط با امور آموزشی و پرورشی دانشآموزان و پژوهش بپردازند، آیا این شرایط هماکنون در مدارس فراهم است. به هر حال رمزگشایی از طرح رتبهبندی فرهنگیان در سال جدید انجام خواهد شد و پس از آن میتوان به سوالاتی که مطرح شد، پاسخ دقیقتری داد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد