26 - 10 - 2022
تنها راه نجات، فروش پروژههای عمرانی
متن پیشنهادی بودجه سال ۹۴ بیش از هر موضوعی، نشاندهنده نگرانی دولت برای پروژههای نیمه تمام است زیرا طبق اطلاعات بهدست آمده تقریبا تمامی بخشهایی که بر پروژههای عمرانی تاثیرگذار هستند با افزایش بودجه مواجه شدند؛ آنچه در ابتدا به ذهن میرسد اینکه قرار است بخت و اقبال پروژههای عمرانی پس از گذشت یک دوره بحران طولانی گشوده شود اما گویا نباید تا این حد خوشبین بود زیرا به عقیده سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حتی با این بودجه هم دولت نمی تواند از چنگال پروژههای عمرانی رها شود.
با توجه به بازار داغ گمانهزنیها در خصوص تاثیر افزایش بودجه در بخشهای مرتبط با پروژههای عمرانی کشور روزنامه «جهانصنعت» گفتوگویی با مهرداد بائوج لاهوتی انجام داده که متن آن در ادامه میآید:
طبق آنچه در بودجه پیشنهادی سال ۹۴ دیده میشود تمامی بخشها از جمله وزارت راهوشهرسازی شاهد افزایش بودجه بودهاند؛ گویا قرار است بالاخره پروژههای نیمه تمام سرانجام بگیرند.
در بودجه سال ۹۴ به اجبار دولت ناچار شد وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد، طبق آمار در ۲۰ سال گذشته این وابستگی به میزان ۴۵ درصد بود که در بودجه سال ۹۴ به ۵/۳۱ درصد رسیده است. این در حالی است که دولت درآمدهای مالیاتی را تا ۲۱ درصد افزایش داده و در بخش هزینههای جاری هم ۵/۸ درصد کاهش مشاهده میشود. انصافا دولت تلاش کرده با این رویکرد به عمران کشور کمک کند.
البته باید دید منابع درآمدی بودجه ۹۴ تا چه حد محقق میشود. با توجه به اینکه امسال در بخش تامین منابع مالی پروژههای عمرانی از فاینانس نتیجه نگرفتیم و چینیها به ما وفا نکردند، به نظر میرسد تنها راه نجات پروژههای نیمه تمام، فروش پروژههای عمرانی دولت است زیرا وقتی دولت پولی برای تکمیل پروژهها نداشته باشد برآورد ریالی پروژههای نیمه تمام تغییر میکند. به طور مثال پروژه آزاد راه تهران- شمال پس از گذشت ۱۸ سال اکنون برای سروسامان گرفتن به ۱۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد البته کار به جایی رسیده که به جای آزاد راه قرار است بزرگراه ساخته شود.
در نتیجه با ادامه معطل ماندن پروژههای عمرانی نیمه تمام میزان خسارت هم افزایش مییابد.
بحث واگذاری پروژههای عمرانی به بخشخصوصی بارها مطرح شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است، این اقدام تا چه حد میتواند به اتمام پروژهها کمک کند؟
در حال حاضر سه هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل این پروژهها ۵۰۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است. اگر در خوشبینانهترین حالت سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان به پروژهها تزریق کنیم و در صورتی که برآورد ریالی پروژهها عوض نشود، حدود ۲۰ سال زمان لازم است تا این پروژهها تکمیل شوند. با این شرایط واگذاری این پروژهها به بخشخصوصی میتواند از بهترین راهکارها باشد. در این میان دولت باید امنیت سرمایهگذاری بخشخصوصی را تامین کرده و با این روش خود را سبکبال کند.
حرف آخر
با توجه به اینکه ما همواره نگران پروژههای عمرانی هستیم، دولت سعی کرده در بودجه ۹۴ تمام ارادهاش را برای تکمیل پروژههای عمرانی به کار گیرد. با توجه به اینکه درآمد نفتی کشور هم به شدت کاهش یافته باید واقعیتهای موجود را بپذیریم زیرا با این بودجه نمیتوان از چنگال پروژههای عمرانی کشور رها شد.
بودجه ارگانهای مرتبط با حوزه راهوشهرسازی
طبق متن پیشنهادی بودجه ۹۴ اکثر ارگانهای مرتبط با حوزه راهوشهرسازی با افزایش بودجه مواجه بودند، به عنوان مثال بودجه پیشنهادی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مقایسه با بودجه سالجاری ۲۱۰ درصد افزایش یافته است.
در لایحه پیشنهادی اعتبار عمرانی (تملک داراییهای سرمایهای) مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ۷۸ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است، کل بودجه این زیرمجموعه وزارت راهوشهرسازی در بودجه سالجاری ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود. این بدان معناست که کل بودجه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مقایسه با بودجه سالجاری ۲۱۰ درصد افزایش یافته است.
بودجه عمرانی این مرکز در سالجاری پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است، این در حالی است که در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات عمرانی مرکز تحقیقات راه با بیش از ۹۳ درصد افزایش ۱۰ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.
بودجه جاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در لایحه بودجه سال آینده با رشد دو برابر ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده، بودجه جاری این مرکز در سالجاری هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
همچنین بودجه سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی با رشد ۳۶ درصد نسبت به بودجه سالجاری ۴۳۴ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان در لایحه بودجه سال ۹۴ پیشنهاد شده است که این رقم در بودجه سالجاری ۳۱۸ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان بود.
به عبارت دیگر بودجه عمرانی سازمان مجری ساختمانها در سال ۹۴ با رشد ۲/۳۶ درصدی مواجه بوده است.
کل بودجه سازمان مجری ساختمانها نیز در لایحه بودجه سال آینده ۴۲۴ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان پیشنهاد شده است. از طرفی کل بودجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای با رشد ۲۸ درصدی نسبت به بودجه سالجاری هزار و ۹۳ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۴ کل کشور اعتبار عمرانی (تملک داراییهای سرمایهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای) معادل یک هزار و ۹۳ میلیارد و ۹۳۳ میلیون تومان پیشنهاد شده، ضمن آنکه کل بودجه این سازمان نیز همین میزان است.
اعتبار تملک و داراییهای سرمایهای (اعتبار عمرانی) سازمان راهداری در سال ۹۳ معادل ۸۵۰ میلیارد و ۴۰۹ میلیون تومان بود، کل بودجه این سازمان در لایحه بودجه ۹۳ نیز ۸۵۰ میلیارد و ۴۰۹ میلیون تومان بود.
مقایسه بودجه پیشنهادی دولت برای سازمان راهداری و حملونقل جادهای در سال ۹۴ با بودجه این سازمان در سال ۹۳ حاکی از آن است که کل بودجه سازمان یادشده در مقایسه با سال گذشته ۵/۲۸ درصد رشد داشته است.
همانطور که روز گذشته هم اعلام شد کل بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با رشد ۳۷ درصدی، بیش از دو هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۴ کل کشور اعتبار عمرانی (تملک داراییهای سرمایهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور) دو هزار و ۷۲۷ میلیارد و ۱۸۳ میلیون تومان پیشنهاد شده است. کل بودجه این شرکت زیرمجموعه وزارت راه نیز دو هزار و ۷۲۷ میلیارد و ۱۸۳ میلیون تومان است.
کل بودجه عمرانی سال گذشته شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در لایحه بودجه سال ۹۳ یک هزار و ۹۸۷ میلیارد و ۲۴۱ میلیون تومان بود، کل بودجه این شرکت در سال ۹۲ معادل هزار و ۹۸۷ میلیارد و ۲۴۱ میلیون تومان بود.
این به آن معناست که اعتبار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لایحه بودجه سال ۹۴ در مقایسه با لایحه بودجه سال گذشته ۲/۳۷ درصد رشد داشته است. به نظر میرسد دولت این اقدام را با هدف تمرکز بر اتمام پروژههای نیمهتمام عمرانی انجام داده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد