10 - 05 - 2020
تنظیم بازار بهانه بازگشت پراید
فارس- در حالی که طبق مصوبه شورایعالی استاندارد مقرر شد تولید پراید به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای ۸۵گانه از خرداد امسال متوقف شود، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به نوسانات بازار خودرو و سوءاستفاده سوداگران از فضای فعلی بازار، از بررسی تداوم تولید پراید مدل ۱۳۱ با حضور مراجع تصمیمگیر تا ساماندهی بازار خودرو خبر داده است. اتفاقی که اگر عملیاتی شود علاوه بر نقض مصوبه شورایعالی استاندارد، تکراری بر داستان پرتکرار توقف خودروهای قدیمی و به ویژه پراید خواهد بود و به این ترتیب این بار تولید این خودرو به بهانه تنظیم بازار ادامه خواهد یافت، حال آنکه یکی از مهمترین دلایل بیسر و سامانی بازار خودرو، عملکرد شرکتهای خودروساز در نحوه تامین نیاز بازار است.
عدم عرضه کافی خودرو از سوی شرکتهای خودروساز متناسب با نیاز بازار و امکانپذیر نبودن ثبتنام برای خرید خودرو به قیمت کارخانه توسط مردم عادی طی ماههای اخیر بارها مورد انتقاد متقاضیان خرید خودرو و همچنین نمایندگان مجلس قرار گرفته است. اخیراً نیز حجت الاسلام حسن درویشان، رییس سازمان بازرسی کل کشور در این مورد با اشاره به گلایهها و شکایات مردم به قوه قضاییه و سازمان بازرسی از نحوه ثبتنام خودرو در سایت ایرانخودرو و سایپا گفت: مردم گلایه میکنند که در سایت ایرانخودرو و سایپا اگر قویترین پهنای باند را هم کسی در اختیار داشته باشد و ماهرترین فرد هم پشت سیستم نشسته باشد گاهی ظرف چند دقیقه اعلام میشود که ظرفیت پر شد و امکان ثبتنام نیست.
وی همچنین با اشاره به التهاباتی که در بازار در رابطه با خودرو رخ داده است، گفت: متاسفانه التهابات اخیرا تشدید شده در حالی که هیچ اتفاقی نیفتاده و خودرویی که قیمت آن ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده به یکباره ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان شده است، این اتفاق؛ اتفاق درستی نیست.رییس سازمان بازرسی کل کشور، یک بخش از این التهابات را ناشی از نحوه عرضه خودرو دانست و افزود: اگر خودرو به میزانی که بازار این التهاب را پیدا نکند، عرضه میشد قیمتها اینگونه نجومی بالا نمیرفت. از سوی دیگر این شرکتها مثل سابق به جز دو مورد، عرضه به صورت پیشفروش هم نداشتهاند.
استفاده از روبات در ثبتنام خودرو
سیدجواد حسینیکیا، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض مردم به خودروسازان مبنی بر اینکه ظرف چند دقیقه سایتهای ثبتنام خرید خودرو بسته شده و امکان خرید خودرو وجود ندارد، گفته بود: برای بررسی این موضوع تحقیقاتی انجام دادهام که به صورت غیررسمی اعلام کردند مافیاهای خودرو با استفاده از روبات اقدام به ثبتنام در سایتها میکنند.
وی افزود: این اخبار غیررسمی به کمیسیون صنایع مجلس رسیده است که وقتی سامانه خرید خودرو برای یک تا دو ثانیه باز میشود و هزاران نفر خواهان ثبتنام تعدادی خودرو هستند متاسفانه مافیا با استفاده از روشهای غیرقانونی و بهرهگیری از روبات تعدادی خودرو را ثبتنام میکنند.
حتی در این مورد برخی مدیران خودروساز نیز ثبتنام پولی خرید خودرو به قیمت کارخانه را تایید کردهاند. فرشاد مقیمی مدیرعامل ایرانخودرو اواخر سال گذشته با پذیرش وجود روبات در ثبتنام خودرو از ایرانخودرو گفته بود: در سایت فروش شرکت آنتیروبات اجرا کردهایم و در حال حاضر ثبتنام با روبات امکانپذیر نیست.
وی ادامه داد: حتی سراغ طراحان روبات هم رفتهایم و از آنها در سمت خودمان در جهت استقرار آنتیروبات استفاده کردهایم.
ماجرای بیپایان توقف تولید پراید
عدم توقف تولید پراید، داستان تکراری طی سالهای قبل بوده است به طوری که چندین بار برای توقف تولید این خودرو برنامهریزی شده بود اما هیچگاه عملیاتی نشد. هرچند مدتی بحث جایگزینی تیبا به جای پراید مطرح شد و حتی قرار بود خودروهای دیگر نیز برای جایگزینی پراید به تولید برسند اما در نهایت تولید این خودرو ادامه یافت. کمااینکه قرار بود پراید تا پایان سال ۹۶ از چرخه تولید خارج شود که این بار هم اجرایی نشد.
مهدی جمالی، مدیرعامل سابق سایپا در سال ۹۶ در مورد حذف تدریجی پراید از چرخه تولید گفته بود: فکر میکنیم خودروی تیبا جایگزین مناسبی برای پراید باشد که در محدوده قیمتی همین خودرو نیز قرار دارد. با افزایش تولید تیبا، سعی خواهیم کرد به مرور این خودرو را جایگزین پراید کنیم.اما این اتفاق عملی نشد و این در حالی بود که پلیس بارها و بارها بر ناایمن بودن پراید تاکید کرده و از سهم بالای این خودرو در تصادفات خبر داده است.
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد نیز در سال ۹۶ گفته بود: پراید استانداردهای قدیمی را پاس کرده است، اما به صورت کلی چون استانداردهای ما سختگیرانهتر شده این خودرو نمیتواند استانداردهای جدید را پاس کند.
وی در سال گذشته نیز اعلام کرده بود: خودروسازان برنامه ادامه تولید برخی خودروهای قبلی در دستور کار دارند و در عین حال اگر شرایط ایجاب کند، خودروهای جدید نیز جایگزین خودروهایی که تولیدشان متوقف شده، خواهد شد.
رییس سازمان ملی استاندارد حتی این را هم گفته بود که در مورد توقف سایر خودروهای قدیمی نیز طی شش ماه آینده گزارشی توسط سازمان ملی استاندارد تنظیم و به شورایعالی استاندارد ارائه خواهد شد تا به تصویب برسد.
وی گفته بود: ممکن است تولید خودروهای دیگر نیز متوقف شود که البته باید وزارت صنعت برای جایگزینی این خودروها برنامهریزی کند.همچنین جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا سال گذشته گفته بود: محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید خواهند شد و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات روی پلتفرمهای جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام میشود.
در این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا شورایعالی استاندارد و وزارت صنعت این بار هم مقابل خودروسازان کوتاه میآیند و اجازه تولید خودروهای غیرمنطبق با استانداردهای مصوب کشور را میدهند یا اینکه ترمز تولید پراید برای همیشه کشیده خواهد شد؟ اتفاقی که میتواند خودروساز را به طراحی و تولید خودروی جایگزین برای ادامه حیات خود ترغیب کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد