31 - 01 - 2017
تلاش برای گشایش بازارهای صادراتی
«جهانصنعت»- در حال حاضر تاثیر برندسازی در بازارهای صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازارهای پررقابت صادراتی منجر به نفوذ ماندگاری و تعهد طرفین میشود، برندها و نام و نشان آنهاست اما این در حالی است که در ایران برندسازی به درستی انجام نشده است. بر همین اساس روز گذشته مراسم اولین دوره جشنواره برندهای برتر ایرانی با حضور نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و رضا صالحیامیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی و مجتبی خسروتاج رییس کل سازمان توسعه تجارت برگزار شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه انتخاب برندهای برتر را به مردم و اهل فن واگذار کردهایم، گفت: این امر در دنیا معمول است چراکه مردم باید کالاهای تولیدی را بخرند و بپذیرند و بابت آن پول
پرداخت کنند.
نعمتزاده با بیان اینکه باید ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت طبیعی برقرار شود، افزود: صادرات فرش ماشینی امروز به سطح صادرات فرش دستی رسیده و علت آن نوآوری و خلاقیت در این صنعت بوده است اما در این میان ما باید کمک کنیم تا سازمان توسعه تجارت با کمک مردم و انجمنها به هدف خود
در برندسازی برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در گزارشی که به رییسجمهور در سال ۲۰۱۶ در مورد برندهای برتر جهان ارائه شد، ارزش ۱۰۰ برند دنیا حدود ۲۳۱۳ میلیارد دلار بود.
در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار داشت: برندسازی تولید قدرت نرم ملی برای ایران است و برندسازها به نوعی در راستای تولید قدرت نرم ملی عمل میکنند.
صالحیامیری با بیان اینکه سه واژه هویت، قدرت نرم و برند با هم رابطه وسیعی دارند، گفت: بقا و تداوم یک جامعه به احساس هویتمداری است و هویت، بقای تداوم حیات یک جامعه است و جامعه بدون آن دچار بحران سرگشتگی و کشمکش میشود.
وی اظهار کرد: برندسازی نیازمند تخصص بوده و فراتر از حوزه اقتصادی است. همچنین حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در آن نقش دارند.
صالحیامیری تصریح کرد: برندسازی یک مقوله ملی است که میتواند ساحتهای گوناگون و مختلفی داشته باشد. بنابراین جهتگیری حرکت ما در حوزه برندسازی باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد. این در حالی است که برند در جامعهای شکل میگیرد که نگاه آن بلندنگر است.
وی همچنین بیان کرد: الزامات برندسازی اعتمادسازی، شناخت کیفیت و درک واقعیتهای فرهنگی است.
خلا بزرگ کشور
همچنین رییس اتاق بازرگانی در این مراسم اظهار کرد: خلا بزرگ ما در کشور عدم توجه به نشانههای تجاری است در صورتی که با حمایت از برندسازی میتوان آینده بهتری را برای کالاهای ایرانی فراهم کرد.
غلامحسین شافعی با بیان اینکه نشان تجاری باید به عنوان یک اصل پذیرفته و به آن بهعنوان یک استراتژی توسعه تولید در کشور توجه شود، بیان کرد: در ایران شاهد بروز و ظهور نشانهای تجاری هستیم ولی گاهی این نشانهها خود به خود به حالت موت میروند و گاهی اوقات هم کشته میشوند.
لازم به ذکر است در این مراسم از ۱۸ شرکت موفق تقدیر به عمل آمد و تندیس برنزین جشنواره به آنها اهدا شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد