11 - 09 - 2016
تلاش برای خروج از بحران
به نظر میرسد که با بالا رفتن تیراژ خودرو و بازگشت شرکتهای خارجی پس از برجام، صنعت خودروسازی در دولت یازدهم جلودار صنعت محسوب شود. بنابر پیشبینیها به نقل از قائم مقام وزیر صنعت تا آخر امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید خواهد شد و تیراژ خودرو پس افت شدید در سالهای ۹۱ و ۹۲ طی سال ۹۵ به ۸۰ درصد تولید در سال ۹۰ خواهد رسید.
با این آمار و با وجود فضای مثبتی که نسبت به صنعت خودروسازی در دولت یازدهم حاکم است. دیروز دو نفر از اعضای کمیسیون صنعتومعدن مجلس دهم در مورد شرایط صنعت خودرو به گفتوگو پرداختند و عبدالله رضیان این صنعت را دور از شأن مردم دانست و گفت: تولید داخلی و واردات لوازم یدکی از کشورهای صاحبنام همراه با تلفیق این دو در کارخانههای خودروسازی به واسطه انعقاد قرارداد با برندهای برتر جهانی از سیاستهای پیشرو صنعت خودروی کشور باید باشد چراکه شرایط کنونی این صنعت در شأن مردم نیست و باید ارتقا پیدا کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: تولیدات خودروی داخلی با توجه به قراردادهای امضا شده بیشتر تلفیقی از صنعت فرانسه، کره و ایران است که این امر با ذائقه مصرفکنندگان و بازار تقاضای داخلی و با تاکید بر دو اصل کیفیت و قیمت مناسب صورت گرفته است.
رضیان درخصوص وضعیت جدید صنعت خودروسازی کشور گفت: در حال حاضر بازارمصرف داخلی اشباع است و مشکلی برای تامین نیازهای مردم وجود ندارد و بیشتر در تلاشیم تا با گسترش دامنه تولید خودروهای ایرانی پاسخگوی نیازهای بازار داخلی، خارجی و مشارکت در فضای رقابتی جهانی باشیم.وی تصریح کرد: تولیدات داخلی نباید تنها تامین نیازهای داخلی را در نظر بگیرد بلکه باید به بازار جهانی نیز توجه ویژه داشته باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی افزود: حفظ صنعت خودروسازی به دلیل ایجاد اشتغالزایی برای بیش از یک میلیون نیروی انسانی و ارتقای آن با انعقاد قراردادهای مشترک با کشورهای صاحبنام و برتر جهانی راهحلی برای خروج از بحران حاکم بر صنعت خودروسازی ایران است ما باید حداقل تلاش کنیم شرایط فعلی این صنعت را نیز از دست ندهیم.
وی در ارتباط با تشابه شرایط کنونی صنعت خودروسازی ایران با ۵۰ سال گذشته ژاپن و ۲۰ سال قبل کره تصریح کرد: اکنون صنعت خودروسازی در شرایطی نیست که بتواند با کشورهای صاحبنام قدرت رقابت داشته باشد و تاکنون هیچ کشوری شرایط نامناسب خودروسازی ایران را نداشته و این امر ناشی از نبود توجه ویژه برای ارتقای این صنعت در سالهای گذشته بوده است به طوری که میتوان گفت ما در نقطه صفر صنعت خودروسازی هستیم و باید اقدامات جدی برای افزایش قدرت رقابت با کشورهای صاحب برندهای برتر جهان انجام شود.
رضیان با اشاره به اینکه شرایط خودروی ایرانی جزیرهای است، تاکید کرد: در ایران نیروهای نخبه ، متخصص وتوانا بسیاری وجود دارد ولی به دلیل اینکه ما از نظر کیفیت و قیمت جهانی نمیتوانیم در سازمان تجارت جهانی مشارکت داشته باشیم، صاحب قدرت رقابت و برندهای مناسب نیز نخواهیم نشد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در پایان گفت: متاسفانه در دولتهای مختلف اقدامات خاص و موثری برای ارتقای صنعت خودروسازی انجام نشده و با توجه به شرایط پسابرجامی دولت در تلاش است با انعقاد قراردادهای مشترک با کشورهای شرقی مانند چین، کره و کشورهای غربی مانند فرانسه این صنعت را ارتقا دهد.
صنعت خودروسازی ایران با تکنولوژی روز مطابق نیست
محمدرضا منصوری، عضو دیگر کمیسیون صنایعومعادن مجلس دهم شورای اسلامی نیز در گفتوگویی دیگر گفت صنعت خودروسازی ایران با تکنولوژی روز مطابق نیست و گرانی قیمت محصولات نهایی این صنعت را مشکلی ریشهای دانست که با یک مدیریت آسان رفع نمیشود.
منصوری درخصوص تاثیر پرداخت سود بانکی در قیمت نهایی خودرو ایرانی گفت: تجمیع بدهیهای بانکی خودروسازی که مربوط به ۳۰ سال گذشته است موجب شده بیش از ۳۰ درصد قیمت نهایی خودرو به پرداخت فیش سود بانکی اختصاص یابد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد