17 - 05 - 2023
تقویت احتمال تصویب گرانی بلیت هواپیما
گروه حملونقل- ماجرای قیمت بلیت پروازها که از سال گذشته شروع شده بود، به سال جاری کشیده شده است. این روزها شرکتهای هواپیمایی چشمانتظار تصمیم ستاد تنظیم بازار هستند. این در حالی است که آنها افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را پیشنهاد دادهاند، هرچند سازمان هواپیمایی کشوری گفت که این پیشنهاد را تعدیل کرده، اما هنوز نه زمان و نه نرخ افزایش قیمت بلیت مشخص نیست.
انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره هزینه شرکتهای هواپیمایی معتقد است از ابتدای سال گذشته تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز حدود ۲۴ هزار تومان افزایش یافت که بهعلاوه افزایش تورم جهانی و قطعات حملونقل و با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینههای صنعت هوایی ارزی است، صنعت هوایی به اصلاح قیمت نیاز دارد. در ماههای گذشته موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما که خواسته شرکتهای هواپیمایی است، به نتیجه نرسیده و همین موضوع شائبه کمبود بلیت و گرانفروشی توسط ایرلاینها را مطرح کرده که از سوی مسوولان صنعت هوایی تکذیب شده است. با وجود این در آخرین اظهارنظرات، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد ظرف چند روز آینده مصوبهای برای پاسخگویی به مطالبات ایرلاینها تصویب میشود.
تداوم فعالیت در عین زیاندهی!
خدائیان رییس سازمان بازرسی کل کشور چندی پیش درباره قیمت بلیت هواپیما اظهار کرد: علیرغم اینکه شرکتهای هواپیمایی از سوخت یارانهای و برای تامین قطعات از ارز ترجیحی استفاده میکنند، ولی بسیاری از شرکتها از قیمت کم و دستوری بلیت هواپیما گلایهمند هستند. از طرف دیگر ۴۰ الی ۵۰ شرکت خصوصی وجود دارد که با یک الی دو هواپیما وارد چرخه صنعت هوایی شدهاند و بسیاری هم در نوبت ورود هستند. حال سوال اینجاست که اگر صنعت هوایی زیانده است، چرا تا این اندازه متقاضی دارد؟
اگرچه نمیتوان منکر عوامل اقتصادی از جمله افزایش تورم و نرخ دلار شد، اما زیانده بودن شرکتهای هواپیمایی و در عین حال ادامه فعالیت آنها در نوع خود جالب توجه است. در این راستا مقصود اسعدیسامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا ایرلاینها واقعا زیانده هستند، گفت: در شرایط فعلی شرکتهای هواپیمایی همه زیانده هستند و قبلا هم بارها گفته شده است؛ اما از طرفی به دلیل تعهدات موجود، هر کسی که وارد این صنعت میشود هم نمیتواند به راحتی از آن خارج شود. او ادامه داد: تمایل ورود به این صنعت زیاد است اما بهدلیل سرمایهگذاری سنگینی که این صنعت نیاز دارد و مقررات سختگیرانهای که وجود دارد، عملا بسیاری از متقاضیانی که قصد داشتند وارد این صنعت شوند نتوانستند و در ابتدای راه متوقف شدند. کمااینکه موافقتهای اصولی زیادی برای تاسیس ایرلاین صادر شده اما هیچ کدام منجر به صدور یا مجوز فعالیت پروازی نشده است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به اینکه چرا با وجود زیانده بودن، شرکتها باز هم برای ورود به این صنعت درخواست میدهند، اظهار کرد: برخی میخواهند در این عرصه از صنعت هم سرمایهگذاری کنند. بالاخره حضور هر شخص در صنعت محدودیت ندارد و اگر کسی احساس میکند توانمندی دارد، باید وارد صنعت شود. اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و سرمایهگذاریهای ارزی که این صنعت نیاز دارد و مقرراتی که برای گرفتن فعالیت حاکم است، بسیاری از کسانی که درخواست داشتند وارد این صنعت شوند، نتوانستند و مجوز فعالیتشان باطل شده است.
تبعات افزایش قیمت بلیت هواپیما
در همین خصوص یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز مخالفت این کمیسیون را با افزایش قیمت بلیت هواپیما اعلام کرد. مجتبی یوسفی اظهار داشت: در کشورمان از بیش از ۶٠ فرودگاه، کمتر از ۴٠ فرودگاه عملیاتی است و کمتر از ٢٠ فرودگاه بهطوری جدی فعال هستند و تنها یک فرودگاه اقتصادی است. او درباره درخواست شرکتهای هواپیمایی برای افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما اظهار داشت: افزایش هزینههای سبد خانوار مردم با مشکلات مواجه کرده است. در این میان باید حواسمان به عدهای باشد که میگویند صنعت هوانوردی صنعتی نیست که مردم از آن استفاده کنند و این صنعت مختص افراد متمول است، و این اظهارات و ادعا خطای محاسباتی است که جدیدا حتی برخی از مدیران، آن را مطرح میکنند و دچار این خطا شدهاند.او گفت: بسیاری از مردم از اقشار پایین برای درمان و عدهای هم برای انجام امور اداری مجبور به استفاده از هواپیما هستند. نمیتوان برای رساندن یک بیمار به مقاصد، مسافت را چندین ساعت از طریق حملونقل جادهای طی کرد.عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: هر چند به دلیل مشکلات اقتصادی، بسیاری از مردم در تامین معیشت خود ماندهاند اما مسافرت رفتن همین مردم برای بخشهایی ایجاد اشتغال کرده و افزایش قیمت بلیت هواپیما اشتغال صنعت گردشگری و هتلداری را تهدید میکند و به همین دلیل در برخی از کشورهای دنیا شاهد آن هستیم که صنعت هوایی با هزینه سربهسر مسافر را جابهجا میکند. وقتی صنعت هتلداری و گردشگری دچار مشکل شود، اشتغال این حوزه هم به تبع آن دچار مشکل میشود.یوسفی ادامه داد: سرمایهگذاری که قصد فعالیت اقتصادی در یک منطقه را دارد قطعا در اشتغالزایی در آن منطقه اثرگذار است. اولین نکتهای که به آن توجه دارد، دسترسی سریع و آسان به آن منطقه است. کدام سرمایهگذاری ۲۰ ساعت مسافت جادهای و ریلی را طی میکند تا به مقصد مورد نظر برای سرمایهگذاری برسد.
مشکلات صنعت هوانوردی
عضو کمیسیون عمران افزود: افزایش قیمتها از جمله قیمت بلیت هواپیما باعث میشود در این شرایط که تورم سبد خانوار را کوچک کرده، مشکلاتی برای مردم به وجود بیاید و اشتغال و درآمد مردم را در حوزههای گردشگری و هتلداری تحت تاثیر قرار میدهد.
او گفت: مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما هستیم و به این موضوع در کمیسیون عمران هم تاکید داشتهایم و بازار برای بیشتر از این قیمتها در بلیت هواپیما کشش ندارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: اما باید توجه داشته باشیم که صنعت هوانوردی در ۴۰ سال گذشته تحریم بوده و با وجود این مشکلات، مختصصان و صاحبنظران این صنعت با چنگ و دندان نتوانستهاند این صنعت را حفظ کنند و با دست خالی به جنگ تحریمهای صنعت هوانوردی میروند. در این شرایط دولت هم باید تعهدات خود در این صنعت از جمله تامین ارز صنعت هوانوردی را انجام دهد.
یوسفی با اشاره به مشکلات صنعت هوانوردی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی در دورهای ارز ترجیحی دریافت میکردند که بعد از قطع ارز ترجیحی، مشمول دریافت ارز نیمایی شدند و دی ماه سال گذشته معاون رییسجمهوری دستور داد که ارز نیمایی برای شرکتهای هواپیمایی تامین شود که به مبادلهای تبدیل شد اما امروز شرکتها ارز مورد نیاز خود را بالای ۵۰ هزار تومان از بازار آزاد تهیه میکنند در حالی که بخشی از هزینههای شرکتها ارزی است.او افزود: همانطور که گفتم ما با افزایش قیمت مخالفیم اما باید توجه کنیم که در کشور ترکیه بسیاری از هزینه شرکتهای هواپیمایی از بخش مسافری تامین نمیشود بلکه از بخش کارگو و حملونقل ترکیبی است. از سوی دیگر ایرلاینها وارد صنعت هتلداری و گردشگری شدهاند و از آن محل هم کسب درآمد میکنند. ما در کشورمان این شرایط را برای ایرلاینها ایجاد نکردیم و ارز مورد نیاز این شرکتها را تامین نمیکنیم، در این شرایط تمام هزینههای شرکتها از بُعد مسافری باید تامین شود.
یوسفی تاکید کرد: اگر از ایرلاینها حمایت نشود این شرکتها با اینکه در شرایط تحریمی سر پا ایستادهاند، زمین میخورند و به طور قطع تحریم داخلی بیشتر از تحریم خارجی تاثیرگذار خواهد بود.
وزیر راهوشهرسازی: بلیت هواپیما گران نشده است
در همین خصوص وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه گرانفروشیها طبق قیمتهای مصوب نیست، از طراحی پلتفرم متمرکز برای فروش بلیت هواپیما خبر داد. او با تاکید بر اینکه گرانفروشی بلیت هواپیما طبق قیمتهای مصوب نیست، گفت که سازمان هواپیمایی کشوری بهدنبال طراحی یک پلتفرم متمرکز برای عرضه بلیت است.
مهرداد بذرپاش در پاسخ به اینکه آیا بلیت هواپیما کم و گران شده است، گفت: بلیت هواپیما کم نشده و قدری بیشتر هم شده است اما از مسوولان سازمان هواپیمایی خواستهام که حتما فکری جدی درباره این موضوع اندیشیده شود؛ زیرا بلیت در شبکههای غیررسمی توزیع میشود و عدهای از سوداگران بلیت را گرانتر به مردم میفروشند. کسانی که با آبروی صنعت بازی میکنند و به این صنعت اجحاف میکنند هم به دستگاه قضایی معرفی شوند.
او خاطرنشان کرد: تعدادی از ایرلاینها از جمله ایرلاینهای بزرگ سقف بلیت را رعایت میکنند و در سایت رسمی خود بلیت را عرضه میکنند. ایرلاینهای دیگر بلیت را به عوامل فروش میدهند که آنها هم در شبکههای مختلف چندلایه بلیت را عرضه میکنند که گرانفروشی اتفاق افتاده است. از این رو من از مسوولان سازمان هواپیمایی خواستم یک پلتفرم متمرکز ایجاد شود که بلیتها را عرضه کند که سازمان هم بهدنبال طراحی این پلتفرم است که هرچه سریعتر این کار انجام شود.
وزیر راهوشهرسازی در پاسخ به اینکه آیا برنامهای برای گران شدن بلیت هواپیما وجود دارد، گفت: همه بلیتها گران نشده، چند فقره که در سایتها مشاهده میکنیم گران فروخته میشود، قیمتهای مصوب نیست. اگر خود شرکت هواپیمایی به گرانفروشی اقدام کند، مستقیما به تعزیرات معرفی میشود که شده است؛ اگر عوامل فروش و لایههای بعدی به بهانههای مختلف گرانفروشی کنند هم لغو مجوزشان در دستور کار قرار میگیرد و هم به مراجع رسمی قضایی معرفی میشوند.
در ماههای گذشته موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما که خواسته شرکتهای هواپیمایی است، به نتیجه نرسیده و همین موضوع شائبه کمبود بلیت و گرانفروشی توسط ایرلاینها را مطرح کرده که از سوی مسوولان صنعت هوایی تکذیب شده است. با وجود این در آخرین اظهارنظرها، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد ظرف چند روز آینده مصوبهای برای پاسخگویی به مطالبات ایرلاینها تصویب میشود.
احتمال تغییر قیمت بلیت هواپیما در روزهای آینده
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز در پاسخ به اینکه آیا ایرلاینها برای فشار به دولت و سازمان هواپیمایی، عمدا پروازها را کاهش میدهند، گفت: این را نمیتوان گفت که شرکتهای هواپیمایی لجبازی میکنند، اما بخشی از توزیع فروش بلیت از مسیر اصلی خود منحرف و وارد مسیر سوداگری شده است و همه ذینفعان و شرکتهای هواپیمایی هم از این موضوع گلایه دارند.
حسن خوشخو با اشاره به مشکلات موجود در خرید بلیت هواپیما و کمبود عرضه اظهار کرد: ابتدا از کسانی که برای بلیت هواپیما با مشکل مواجه شدند، عذرخواهی میکنیم، اما واقعیتهای صنعت هوانوردی را همه باید بدانند و بپذیرند. صنعت هوانوردی ما، تحت فشارهایی که از خارج از کشور وارد شده نحیف شده و ما امروزه با سختی این صنعت را مدیریت میکنیم. در عین حال اولین وظیفه و رسالت سازمان هواپیمایی کشوری، بحث ایمنی هواپیماست و ما تلاش میکنیم از ایمنی پروازهایی که برقرار میشود، اطمینان کامل داشته باشیم. او با بیان اینکه گلایهها و شکایتهای مردم درباره کمبود بلیت به ما هم میرسد، افزود: واقعیت این است که ما روزانه حدود ۷۰۰ پرواز داخلی داریم. این بلیتها در شبکه توزیع فروش از طریق مکانیسمهایی که قبلا هم تهیه میشده، تهیه میشود اما چند دلیل دارد که عرضه این بلیتها کمیاب شده است؛ یکی از این دلایل این است که عدم توجه به مطالبات شرکتهای هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت که بیش از یک سال و خردهای مسکوت مانده، باعث شده که مسیر طبیعی عرضه فروش بلیت منحرف شده و آن قسمت سوداگری بازار وارد صحنه شود.
خوشخو با اشاره به تلاش برای کنترل این وضعیت اظهار کرد: احتمالا تا آخر اردیبهشت ماه یعنی ظرف روزهای آینده مصوبهای را ابلاغ کنیم که به بخشی از مطالبات ایرلاینها پاسخ داده شود و بتوانیم به شرایط عادی برگردیم. او در پاسخ به اینکه آیا ایرلاینها برای فشار به دولت و سازمان هواپیمایی، عمدا پروازها را کاهش میدهند، در یک برنامه رادیویی گفت: این را باید آمار بگوید و آمار ما این را نمیگوید. بعضا ما هم میشنویم که شرکتهای هواپیمایی لج کرده و پرواز انجام نمیدهند. در حالی که باید توجه داشت بیش از ۶۰ درصد شرکتهای هواپیمایی داخلی مثل ایرانایر، آسمان، قشمایر دولتی هستند و قطعا اینها با سیاستهای دولت مخالفتی ندارند و همراه هستند چون بخشی از بدنه دولت محسوب میشوند.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: این را نمیتوان گفت که شرکتهای هواپیمایی لجبازی میکنند اما این را باید گفت که بخشی از توزیع فروش بلیت از مسیر اصلی خود منحرف و وارد مسیر سوداگری شده است و همه ذینفعان و شرکتهای هواپیمایی هم از این موضوع گلایه دارند؛ چون وقتی در توزیع فروش بلیت سوداگری پیش میآید از کنترل خود شرکتهای هواپیمایی هم خارج میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد