31 - 05 - 2017
تغییر مسیر صادرات
گروه بازرگانی- در حال حاضر به دلایلی همچون واقعی نبودن نرخ ارز، بالا بودن تعرفههای وارداتی، عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، فرسودگی ناوگان حملونقل بینالمللی، عدم اجرای قوانین در مورد پرداخت یارانههای صادراتی، ایجاد تشکلهای موازی صادراتی و هموار نبودن بستر دیپلماسی خارجی، صادرکنندگان با مشکلات زیادی روبهرو هستند و نمیتوانند آنطور که باید و شاید در راستای افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه تجارت خارجی گام بردارند. بر همین اساس تعدادی از اعضای فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس با حضور در اتاق بازرگانی ایران، با فعالان اقتصادی در حوزه صادرات به تبادل نظر پرداختند و مشکلات موجود برسر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان را مورد بررسی قرار دادند. در این راستا محمدرضا رمضانی، معاون امور مجلس اتاق ایران در مورد دیپلماسی اقتصادی گفت: متاسفانه بستر دیپلماسی اقتصادی در کشور آنطور که باید هموار نیست و به صادرات کمکی نمیکند.
وی از پیشنهاد اتاق ایران برای سپردن انتخاب رایزنان بازرگانی به تشکلها خبر داد و اظهار کرد: انتخاب رایزنان بازرگانی توسط تشکلهای اقتصادی که به مسایل اقتصادی واقفند، میتواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد.
معاون امور مجلس اتاق ایران همچنین بر همکاری اتاق ایران و مجلس شورای اسلامی برای استفاده از همه ظرفیتهای صادراتی کشور تاکید کرد.
رییس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس نیز با تاکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی برای کشور گفت: توسعه صادرات به افزایش اشتغال در کشور که چالش اصلی امروز کشور است، کمک میکند.
حسن امیری با تاکید بر نقش قوه مقننه در افزایش صادرات غیرنفتی کشور گفت: بهعنوان نمایندگان مجلس باید کمک کنیم تا اگر خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد حل و مشکلات اجرایی هم به دولت منتقل شود. در ادامه این نشست فعالان اقتصادی اتاق ایران مسایل خود را عنوان کردند.
دولت اجازه واقعی شدن نرخ ارز را نمیدهد
بر همین اساس رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با تاکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: هسته اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین تحقق رشد اقتصادی، توسعه صادرات غیرنفتی است.
رضی حاجیآقامیری با بیان اینکه موضوع نرخ ارز در روند صادرات بسیار حائز اهمیت است، گفت: دولت اجازه واقعی شدن نرخ ارز را نمیدهد و در صورت افزایش ناگهانی قیمت ارز بهگونهای آن را کنترل میکند.
وی افزود: دو نوع تفکر در بدنه اقتصادی دولت حاکم است. یک تفکر معتقد است نرخ ارز باید واقعی شود، تفکر دیگر با تاکید بر ارزش پول ملی میگوید که نباید ارزش پول ملی در مقابل نرخ ارز کم شود.
رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران تصریح کرد: باید ببینیم حفظ و افزایش استقلال کشور و تحقق رشد اقتصادی مهم است یا اینکه ارزش پول ملی کم نشود و در عوض صادرات تحقق یابد.
همچنین در ادامه نایبرییس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم بر واقعی شدن نرخ ارز تاکید کرد و آن را موضوعی مهم در صادرات دانست.
حمیدرضا صالحی همچنین به ظرفیتهای بسیار خدمات فنی و مهندسی برای صادرات اشاره کرد و با بیان اینکه صادرات در کشور متولی مشخصی ندارد، بر لزوم تشکیل معاونت توسعه صادرات غیرنفتی در ریاستجمهوری تاکید کرد.
قیمت بالای ماده خام کشاورزی
دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران نیز در این نشست به قیمت بالای ماده خام کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: قیمت بالای مواد خام و همچنین ایجاد تعرفه برای کالاهای وارداتی، تولید و صادرات مواد غذایی ایرانی را غیررقابتی میکند.
کاوه زرگران همچنین با اشاره به ظرفیتهای فراوان بازار روسیه برای صادرات گفت: از بازار ۲۷ میلیارد دلاری صنایع غذایی روسیه سهم کشور ما به عنوان همسایه استراتژیک این کشور، تنها ۱۵۲ میلیون دلار است و باید هر چه بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم.
زرگران همچنین با اشاره به مطالبات صادرکنندگان از دولت گفت: دولت در صورت کمبود نقدینگی میتواند با تهاتر مطالبات صادرکنندگان با مالیات، بخشی از مطالبات صادرکنندگان را پرداخت کند.
قدیر قیافه، رییس انجمن سنگآهن ایران نیز به مشکل زیرساختها اشاره کرد و گفت: برای تحقق اهداف صادراتی در چشمانداز ۱۴۰۴ نیازمند ایجاد زیرساختهای ریلی مناسب هستیم و اگر بدون توجه به این امر برنامهریزی کنیم، اهداف صادراتی محقق نمیشوند.
ناهماهنگی قانون توسعه صادرات
همچنین معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران گفت: آییننامه و قانون توسعه صادرات با اقتضائات روز ایران هماهنگ نیست.
مظفر علیخانی، قیمت تمامشده بالای محصولات تولیدی، مشکلات در حوزه گمرک و حملونقل و نبود متولی مشخص برای صادرات را از دیگر مسایل حوزه صادرات برشمرد.
همچنین در ادامه احمد کریمیاصفهانی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران پیشنهاد ایجاد وزارتخانهای برای امور صادرات را مطرح کرد. وی همچنین گفت: با وجود اینکه ایجاد اشتغال فقط با افزایش صادرات ممکن است، هیچ عزمی در کشور برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی از طریق صادرات وجود ندارد.
نایبرییس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: همیشه یکطرف صادرات، کشورهای خارجی هدف هستند که نصف مسیر صادرات در آن کشورها طی میشود و در طول تاریخ بیشتر کشورهای صادرکننده ما کشورهای حوزه خلیجفارس و CIS بودهاند.
همچنین عدنان موسیپور با تاکید بر لزوم حفظ و توسعه بازارهای صادراتی گفت: باید ظرفیتهایی در وزارت امور خارجه برای کمک به توسعه بازارهای صادراتی ایجاد و از دیپلماسی اقتصادی برای توسعه صادرات غیرنفتی استفاده شود.
علی شمساردکانی، رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم لزوم توسعه تولید و اشتغال را در حوزههای دارای مزیت مورد توجه قرار داد و گفت: تولید و اشتغال را باید در رشتهای توسعه دهیم که مزیت داشته باشد و بخش انرژی هم بخش اصلی دارای مزیت در ایران است. بهعنوان نمونه در تولیدات برق. باید بررسی کنیم و ببینیم چرا تولیدات برقی کشور آنگونه که باید صادر نمیشوند.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران قیمت تمامشده بالا و همچنین قیمت بالای مواد اولیه در کشور، نرخ تورم بالا در مقایسه با کشورهای رقیب در منطقه، نرخ بالای تسهیلات بانکی و هزینه بالای انتقال پول را از مهمترین موانع توسعه صادرات غیرنفتی در کشور برشمرد.
همچنین در ادامه امیر عابدی، رییس اتاق مشترک ایران و قزاقستان بر لزوم اصلاح قانون تجارت و تقویت دیپلماسی اقتصادی در کشور تاکید کرد و گفت: وزارت امور خارجه هیچگاه دیپلمات اقتصادی تربیت نکرده است.
علی شریعتیمقدم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد نیز حل مشکلات در سه سطح صنعت، بنگاهها و همچنین کلان را لازمه جهش اقتصادی دانست و گفت: پیگیری تخصصی و منسجم مشکلات صادراتی هم به حل مشکلات کمک میکند.
دیدگاه نمایندگان مجلس
در ادامه این نشست نمایندگان مجلس دیدگاههای خود را بیان کردند. بر همین اساس رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر وظایف دو قوه مجریه و مقننه برای توسعه صادرات گفت: اگر دولت و مجلس وظایف خود را بهدرستی انجام دهند بسیاری از موانع صادرات رفع میشود.
محمدرضا پورابراهیمی در مورد واگذاریهای برمبنای سیاستهای کلی اصل «۴۴» قانون اساسی گفت: اجرایی شدن سیاستهای کلی اصل «۴۴» در واقع انتقال مالکیت از دولت به نهادهای عمومی یا دولتی بود و وضعیتی که در حال حاضر این بنگاهها دارند، حالتی بینابین و بدتر از وضعیت بنگاههای دولتی یا خصوصی است.
پورابراهیمی تصریح کرد: وقتی دولت در عرصه اقتصاد اینگونه عمل میکند دیگر چه انتظاری داریم که حضور بخشخصوصی در اقتصاد افزایش یابد.وی تصریح کرد: باید تکلیف نهادهای عمومی را مشخص کنیم تا از شرایطی که به مراتب از آغاز نشدن خصوصیسازی هم بدتر است، رها شویم.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه و ملاقات با سفیر ایران در این کشور گفت: کل میزان صادرات ما به روسیه معادل ۳۰۰ میلیون دلار و بسیار ناچیز است که از دلایل اصلی این موضوع رقابت منفی تولیدکنندگان ایرانی با یکدیگر در این کشور است.
پورابراهیمی تصریح کرد: طبق شنیدههای ما رقابت تاجران ایرانی با یکدیگر در کشورهای دیگر مشکلات زیادی به وجود میآورد چراکه نمیتوانند در کنار یکدیگر فعالیت کنند و این موضوع باعث میشود صادرات محصولات ایرانی توسعهنیافته و از ظرفیتهای صادراتی بهره کافی را نبریم.
پورابراهیمی همچنین در مورد تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت هم گفت: نگاه ما در مجلس به تفکیک وزارتخانهها مثبت است و کمک میکنیم از این ظرفیت برای تحول در بخش تجارت خارجی استفاده کنیم.
همچنین مجید کیانپور، نماینده مجلس بر لزوم تعریف یک دکترین صادراتی مشخص تاکید کرد و گفت: باید مسیر مشخصی برای صادرات باهدف مشخص کردن اندازه، کشورهای هدف، کیفیت و نوع محصولات تعریف کنیم و طبق آن پیش برویم.
تمرکز بر بند دهم اقتصاد مقاومتی
همچنین رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس بر اجرایی شدن سیاستهای کلی نظام مانند سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم تاکید کرد. حمیدرضا فولادگر با اشاره به بند دهم اقتصاد مقاومتی گفت: اگر بر تحقق همین بند تمرکز کنیم، بسیاری از مشکلات حل میشود و صادرات هم توسعه مییابد.
فولادگر حمایت همهجانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات بهتناسب ارزشافزوده با خالص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوقهای لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساختهای موردنیاز، تشویق سرمایهگذاری خارجی برای صادرات، برنامهریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکلدهی بازارهای جدید و تنوعبخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها بهویژه کشورهای منطقه، استفاده از سازوکار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات باهدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف را از بخشهای بند دهم اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس همچنین بر پیگیری نمایندهها برای اجرای قانون رفع موانع تولید و بهبود مستمر محیط کسبوکار تاکید کرد.
فولادگر همچنین در مورد ادغام وزارتخانهها گفت: موضوع فقط کموزیاد کردن وزارتخانهها نیست، مهم کاهش تصدیگری دولت است. تا این موضوع حل نشود ادغام و عدم ادغام وزارتخانهها کار چندانی بهپیش نمیبرد.
اصلاح قانون تجارت در آیندهای نزدیک
یحیی کمالیپور، دیگر نماینده مجلس نیز در ادامه از نهایی شدن اصلاح قانون تجارت در آیندهای نزدیک خبر داد. وی با تاکید بر لزوم نگاه همهجانبه در کشور گفت: در بعضی از مناطق کشور محصولات تولیدی روی دست کشاورزان میماند و از بین میرود و اگر برنامهریزی منسجمی برای همه مناطق کشور داشته باشیم، میتوانیم از همه ظرفیتهای صادراتی به خوبی استفاده کنیم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس بر ایجاد محیط رقابتی برای تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: وقتی انتظار رقابت از بخشخصوصی را داریم باید ببینیم شرایط رقابت را برای تولیدکنندگان و فعالان بخشخصوصی آماده کردهایم یا خیر.
همچنین عبدالرضا مصری با تاکید بر اعطای مشوقهای صادراتی به صادرکنندگان گفت: برای نمونه کشور بنگلادش که یک لیتر نفت ندارد و یک مگاوات برق نمیتواند تولید کند، ۱۸ درصد جایزه صادراتی به صادرکنندگان خود روی مالیات میدهد که در کشور ما چنین مشوقهایی برای صادرکنندگان وجود ندارد.
مصری همچنین بر وجود نیروهای متخصص اقتصادی در وزارت خارجه تاکید کرد و گفت: وزارت خارجه هیچ توجهی به صادرات و موضوعات اقتصادی ندارد درحالی که برای پیشبرد اهداف اقتصادی باید افرادی متخصص در امور اقتصادی در سفارتخانهها حضورداشته باشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد