تغییر شرایط اعطای مجوز به ایرلاینها
جهان صنعت– آذرماه سال۹۳ علیرضا جهانگیریان، رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم رونمایی دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که در مهلتی که به ایرلاینهای داخلی داده شده آنها موظفند شرایط خود را با دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکتهای هواپیمایی تطبیق دهند.
براساس ضوابط این دستورالعمل هر ایرلاین داخلی باید حداقل پنجهواپیما با مشخصات و استانداردهای بینالمللی داشته باشد و بسته به فعالیت شرکتهای هواپیمایی که از هواپیماهای کوچک یا بزرگ استفاده کنند کفایت مالی و سرمایهای آنها مورد بررسی قرار میگیرد.
از همان سال تاکنون بارها اعلام شد که تعداد ایرلاین ها در ایران زیاد است و نباید شرکت های هواپیمایی آن هم با یک فروند هواپیما اجازه فعالیت پیدا کنند اما ظاهرا کاهش نیافتن تعداد ایرلاینها جدی گرفته نشده و هر سال هم به تعداد آنها افزوده می شود.
سال۱۴۰۰ اما رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگویی اعلام کرده بود که دریافت مجوز ایرلاین با یک هواپیما در تمام دنیا مرسوم بوده و این مساله غیرطبیعی نیست.
این اذعان غیررسمی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اگر چه موجب کوتاهشدن عُمر فعالیت این سخنگو در سازمان هواپیمایی شد اما این سوال را مطرح کرد که اگر اخذ مجوز به ایرلاینها با یک فروند هواپیما تخلف محسوب میشود چرا شرکت هواپیمایی امارات سالها با یک هواپیما پروازهای خود را انجام داده و امروز یکی از بزرگترین ایرلاینهای دنیا است؟
موضوع اخذ مجوز به برخی ایرلاینها آنهم تنها با یک فروند هواپیما موافقان و مخالفان زیادی دارد اما موضوعی که مهم بوده این است که آیا وزارت راهوشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری با این موضوع چگونه کنار خواهند آمد؟ آیا شرایط را برای ورود ایرلاینها حتی با یک فروند هواپیما تسهیل خواهند کرد؟
موضوع اخذ مجوز به برخی ایرلاینها آن هم تنها با یک فروند هواپیما از سال۱۴۰۰ مطرح شد. در زمانی که مرحوم رستم قاسمی، وزیر پیشین راهوشهرسازی آن را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که برخی شرکتهای هواپیمایی فقط با یک هواپیما مجوز فعالیت گرفتند!
این اظهارات اگر چه به مذاق بسیاری از ایرلاینها در همان روزها خوش نیامد اما فتح باب این مساله شد که چرا در ایران تا این تعداد زیاد شرکتهای هواپیمایی تاسیس میشود چراکه به گفته وزیر اسبق راهوشهرسازی در هیچ کشوری ۴۹ایرلاین وجود ندارد اما در کشور نزدیک به ۴۹ایرلاین داریم.
اتفاقا یکی از شرکتهایی که اخیرا با تعداد زیادی از پرسنل تنها با یک فروند هواپیما ادامه فعالیت داشت شرکت هواپیمایی آسمان بود. البته نه اینکه این شرکت با یک فروند هواپیما تاسیس شده باشد اما این روزها شرایط چندان مناسبی به لحاظ فعالیت و عملکرد خود نداشته و تنها با یکالی دوفروند هواپیمای فعال ادامه فعالیت میکند.
شرکت هواپیمایی آسمان که زمانی با ۲۸فروند هواپیما فعالیت میکرد اکنون با تنها یکالی دوفروند هواپیمای فعال دستوپنجه نرم میکند؛ وضعیتی که آینده این شرکت را در هالهای از ابهام قرار داده است.
حال این سوال مطرح است که وقتی ایرلاینی مثل «آسمان» با این تعداد اندک در حال فعالیت است چرا باید از اعطای مجوز به برخی درخواست ها برای تاسیس ایرلاین با یک فروند هواپیما مخالفت شود؟ یا اگر وجود یک فروند هواپیما برای صنعت هواپیمایی ایجاد مشکل می کند باید همچنان ادامه فعالیت بدهد؟
حمیدرضا صانعی، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی در خصوص شرکت آسمان گفته بود که «این شرکت با وجود همه اقداماتی که سازمان هواپیمایی برای احیای آن میکند چالشهایی داشته و موضوعی که این شرکت در حال حاضر با آن مواجه شده هزینه و پرسنل زیاد و کاهش تعداد هواپیما از ۲۸فروند به دوفروند و تنها یکفروند هواپیمای فعال است.»
سیامند عبداللهزاده، مدیرعامل قشمایر در پاسخ به این پرسش که چرا باید برخی درخواستها برای تشکیل و اخذ مجوز ایرلاین با یک فروند این روزها افزایش یافته است؟ آیا باید سازمان هواپیمایی کشوری شرایط دریافت مجوز را تغییر دهد؟ آیا در اخذ مجوز ذکر شده که باید چهتعداد هواپیما داشته باشند تا سازمان هواپیمایی به آن ایرلاین مجوز فعالیت بدهد؟ گفت: شرایط سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به دورههای گذشته و حالا امسال یکمقدار تسهیلتر شده چراکه شاید مطلوب جامعه نبوده و شرکتی هواپیمایی با کمترین تعداد هواپیما بخواهد تشکیل شود.
او ادامه داد: شرایط اما به گونهای است که هر فروند هواپیما که اضافه شود باعث بالا رفتن سرویس دهی و خدمات خواهد شد و این را باید نقطه مثبت تلقی کرد و برای صنعت هواپیمایی به فال نیک گرفت. او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر بزرگترین چالش شرکتهای هواپیمایی به خصوص ایرلاینهای خصوصی چیست؟ و اینکه آیا افزایش نرخ ارز به نفع ایرلاینها خواهد بود؟ ادامه داد: صنعت هواپیمایی چالشهای زیادی دارد و بهجرات میتوان گفت که موضوع ارز و نوسانات آن جزو موضوعات چالشی صنعت هواپیمایی است.
عبداللهزاده ادامه داد: بحث سوخت هم چالش دیگر صنعت هواپیمایی است. سوخت هواپیما روند مشخصی دارد و در برنامههای مختلف توسعه میزان درصد رشد آنها عنوان شده اما وقتی انجام شده و بهثمره بهره برداری میرسد باید یک هماهنگی بین ارگانها و بین ایرلاینها در موضوعی خاص وجود داشته باشد تا کمترین آسیب یا بیشترین تفوق را با آنها داشته باشیم.
اکنون به نظر میرسد سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به درخواستهای دولتیها و نمایندگان مجلس از یکسو و درخواستکنندگان دریافت مجوز ایرلاین از سوی دیگر تحت فشار قرار دارد که آیا شرایط اخذ مجوز به ایرلاینها را حتی با یک فروند هواپیما تسهیل کرده یا اینکه همچنان نسبت به دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکتهای هواپیمایی مربوط به سال۹۳ پافشاری کند.
