19 - 11 - 2020
تعیین قیمت در دست تایرسازان
گروه صنعت- پس از چند هفته بحث بر سر افزایش قیمت کارخانهای تایر خودروهای سواری، نهایتا طبق اعلام سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، مصوبه افزایش قیمت ابلاغ و دیروز اجرایی شد. بر این اساس با توجه به نوسان افزایشی عوامل موثر بر قیمت تمامشده تایرهای داخلی، فعلا با افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرها موافقت شده است. این در حالی است که هنوز قیمت مصوب با قیمتهای رایج بازار فاصله بسیار زیادی دارد که این فاصله قیمتی فقط عاید عوامل واسطهای بازار میشود.
چندی است که پیرامون قیمت تایرها با موضوع مجوز افزایش قیمت براساس قیمت تمامشده و متناسب با سود مجاز، بحثهایی مطرح است. در این رابطه به تازگی رییس اتحادیه لاستیک، روغن، پنچرگیران و فیلترسازان تهران ضمن اشاره به اینکه با توجه به افزایش نرخ ارز، تولید لاستیک با قیمتهای قبلی دیگر صرفه اقتصادی ندارد، افزایش قیمت درخواستی اتحادیه تولیدکنندگان تایر برای افزایش قیمت مواد اولیه لازم برای تولید تایر را حدود ۸۰ درصد اعلام کرد.
در نهایت، با تصمیم مشترک تولیدکنندگان تایر و وزارت صمت در جلسه با مسوولان ستاد تنظیم بازار، موضوع افزایش قیمت تایرها نهایی و قرار بر این شد که در شرایط فعلی و به لحاظ رعایت حقوق مصرفکنندگان، نرخهای اعلامی توسط انجمن تایر در دو مرحله اجرایی شود.
در همین خصوص سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران اعلام کرد: از این پس کارخانجات تایرسازی به تعیین قیمت تایرهای تولیدی خود خواهند پرداخت. در عین حال ستاد تنظیم بازار از تولیدکنندگان خواسته افزایش قیمتها بیش از ۵۰ درصد نباشد.مصطفی تنها افزود: این اقدام با نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان انجام خواهد شد.وی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و بهویژه نرخ ارز در ماههای گذشته افزایش بیش از پیش قیمتها اجتنابناپذیر است. بهطور مثال از شهریورماه تاکنون قیمت روغن آروماتیک به عنوان یکی از مواد اولیه اساسی تولید تایر، رشد حدود ۵۰ درصدی داشته است.
فاصله بسیار زیاد قیمت بازار با قیمت مصوب
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: با وجود این افزایش، هنوز قیمت مصوب با قیمتهای رایج بازار فاصله بسیار زیادی دارد که این فاصله قیمتی فقط عاید عوامل واسطهای بازار میشود.
وی ادامه داد: به طور نمونه، سیم طوقه تایر که در ماههای آغازین سال هر کیلو ۹ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری میشد، اکنون به ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان، نخ «چیفر» از کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان و هر کیلو دوده از هشت هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.
تنها اضافه کرد: این روند افزایشی قیمتها چنان بوده که حتی قیمت هر لیتر روغن فرآیندی که در شهریورماه پنج هزار و ۶۵۰ تومان بوده، در آبانماه یعنی طی دو ماه به هفت هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است و کائوچوی مصنوعی بهطور هفتگی بیش از دو هزار تومان در هر کیلو افزایش قیمت را تجربه کرده به طوری که از حدود ۱۰ هزار تومان در آغاز سال اکنون به حدود ۳۹ هزار تومان در هر کیلو رسیده و از طریق بورس به فروش میرسد.
سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران خاطرنشان کرد: اینکه هر یک از شرکتها چقدر به قیمت محصولات خود خواهند افزود، بستگی به بازار و رقابت بین شرکتها دارد.
وی یادآور شد: با توجه به شناور بودن قیمت مواد اولیه و تغییر هر روزه آنها، شرکتها دیگر نمیتوانستند محصولات خود را به قیمت ثابت بفروشند. همچنین درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت، ارائه مدارک و مستندات و بررسی آنها و در نهایت موافقت با رشد نرخها، فرآیندی زمانبر بود که این روند زیان تایرسازان را به دنبال داشت.
افزایش قیمتها بیش از ۵۰ درصد نباشد
تنها تاکید کرد: هر چند سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان الزام کرده که شرکتها تولیدات خود را در نهایت با ۱۵ درصد سود به فروش برسانند اما طی جلسه گذشته تایرسازان با ستاد تنظیم بازار، مسوولان این ستاد خواستند در مقطع کنونی افزایش قیمتها بیش از ۵۰ درصد نباشد.
وی در پاسخ به احتمال دامپینگ (ارزانفروشی) از سوی شرکتها به منظور کسب سهم بیشتر از بازار گفت: در این صورت، شرکتها نمیتوانند برای طولانیمدت قیمتها را کمتر از میزان واقعی نگه دارند زیرا نقدینگیشان اندک بوده و میزان موجودی و دپوی مواد اولیهشان هم محدود است.
اعمال نرخهای جدید از دیروز
در این خصوص همچنین رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران اظهار داشت: علت افزایش قیمت لاستیک، گران شدن مواد اولیه است. قبل از تیر ماه تولیدکنندگان ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دریافت میکردند اما الان همه مواد اولیه خود را با ارز نیمایی و آزاد وارد میکنند.
داوود سعادتینژاد در مورد افزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک اظهار کرد: این افزایش قیمت فقط برای لاستیکهای سواری و رادیال است و لاستیکهای سنگین افزایش قیمت نداشتند. با این ۵۰ درصد افزایش، قیمت لاستیک امسال به ۱۰۵ درصد رسید. ۲۰ درصد اول سال، ۳۵ درصد تیر ماه و ۵۰ درصد هم الان به قیمت لاستیک اضافه شده است.
رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران تصریح کرد: علت افزایش قیمت لاستیک، گران شدن مواد اولیه است. قبل از تیرماه، تولیدکنندگان ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دریافت میکردند اما الان همه مواد اولیه خود را با ارز نیمایی و آزاد وارد میکنند. ما ۹ کارخانه تولید لاستیک و تایر داریم که بر این عقیده بودند که با قیمتهای قبلی تولید برایشان به صرفه نیست و قیمت تمامشده بیشتر از قیمت فروش میشود.
وی در ادامه افزود: انجمن تولیدکنندگان افزایش قیمت ۵۰ درصدی را مصوب کرد، به سازمان حمایت داد و آنها هم این افزایش قیمت را تصویب کردند و از دیروز اعمال میشود.
گفتنی است بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۶۹ هزار و ۷۴۱ تن تایر و تیوب از ابتدای امسال تا پایان مهرماه و رشد ۲۵ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه با پارسال است.
این میزان تولید مشتمل بر ۲۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۴۸ حلقه تایر و تیوب است که از نظر تعداد حلقه نیز رشد ۲۹ درصدی را در مقایسه با هفت ماهه پارسال نشان میدهد.
پیش از این سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در رابطه با واگذاری قیمتگذاری تایر خودروهای سواری به خود تولیدکنندگان گفته بود اصل ماجرا این است که قیمت مواد اولیه لازم برای تولید تایر در سال ۱۳۹۹ به طور تقریبی روزانه در حال تغییر است. بررسی بورس کالا نشان میدهد که قیمت مواد اولیه به طور تقریبی هفتهای بالا میرود و قیمتها عملا شناور شدهاند بنابراین در شرایط فعلی، مدیریت تولید بسیار دشوار است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد