16 - 07 - 2017
تعطیلی ۱۰هزار واحد تولیدی
طبق گزارش مرکز آمار ایران، بخش عمده اشتغال (۲/۵۹) صنعتی کشور طی سال ۱۳۹۰ در بنگاههایی با کارکنان کمتر از ۴۰۰ نفر متمرکز بوده است. با اینحال متاسفانه در چند سال اخیر به علل مختلفی، بنگاههای کوچک و متوسط به سمت تعطیلی و نیمهتعطیلی پیش رفتهاند. براساس اطلاعات برآمده از گزارش مذکور خیلی از بنگاههای تولیدی که اغلب بنگاههای کوچک و متوسط هستند، تعطیل شدهاند.
تا اواخر فروردین سال ۱۳۹۵، ۵۰ درصد واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی با ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت میکردند این در حالی است که در خوشبینانهترین حالت ۱۰ هزار واحد تولیدی تعطیل شدهاند.
احسان جنتیفرد، کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت شرکتهای کوچک و متوسط صنعتی گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت ویژه شرکتهای کوچک و متوسط در اقتصاد و نظر به آمار نگرانکنندهای که در زمینه میزان تعطیلی این واحدها یا فعالیت در شرایط رو به افول آنها وجود دارد، ضرورت بررسی دلایلی که میتوانند زمینههای حذف شرکتهای کوچک و متوسط را فراهم آورند، بیش از پیش احساس میشود.
وی گفت: با توجه به آمار نگرانکنندهای که در زمینه میزان تعطیلی شرکتهای کوچک و متوسط وجود دارد، بررسی دلایلی که باعث حذف شرکتهای کوچک و متوسط از بازار میشود، ضروری است.
جنتیفرد ادامه داد: ورود بنگاههای اقتصادی به عرصه اقتصاد همواره بهعنوان معیاری اصلی برای سنجش عملکرد هر بخش یا منطقه
محسوب میشود.
این کارشناس اقتصادی گفت: در حالیکه برخی فعالیت شرکتها در مقیاس کوچکتر را پیشنهاد میکنند، گروهی دیگر بر این باورند که شرکتهای بزرگ به دلیل استفاده از صرفههای ناشی از مقیاس بر بنگاههای کوچک ارجحیت دارند.
وی افزود: در اقتصاد، ساختار بازار یکی از ابتداییترین مبانی است که بر مبنای آن هر بازار در طیفی بین رقابت کامل تا انحصار کامل قرار میگیرد و اندازه بهینه تولید مفهومی است که با توجه به ساختار بازاری که در آن قرار گرفته است، تعیین میشود. اهمیت اندازه بهینه از آن جهت است که با مقایسه اندازه موجود در هر بنگاه با اندازه بهینه میتوان به ظرفیتهای ممکن از حیث اشتغال، تولید و ارزشافزوده دست یافت.
جنتیفرد اعتقاد دارد: در ادبیات اقتصادی سطحی از تولید که در آن از صرفهای مقیاس بهطور کامل استفاده میشود و هزینه متوسط در حداقل خود باشد را سطح تولید بهینه یا حداقل اندازه کارا مینامند.
وی با اشاره به روشهای تحقیق و آمارسنجی در صنعت لبنی گفت: به منظور بررسی میزان آسیب یا تهدیدی که برای شرکتهای کوچک و متوسط در این صنعت وجود دارد، میزان سهم بازار این شرکتها طی سالهای ۹۴-۹۰ مورد بررسی قرار گرفته است.
جنتیفرد گفت: صنعت محصولات لبنی به دلیل شرایط آب و هوایی ایران به عنوان یکی از مزیتهای نسبی ورود به عرصههای تجارت بینالملل قلمداد میشود. اما این صنعت نتوانسته متناسب با این مزیت جایگاه شایسته خود را در بین کشورها کسب کند. تولید در اندازههایی کمتر از اندازه بهینه از اصلیترین دلیل این موضوع محسوب میشود. به این منظور ۲۱ شرکت در گروه محصولات لبنی جهت مطالعه طی سالهای ۹۴-۹۰ انتخاب شدهاند.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: ۱۸۰ شاخص عملکردی بنگاهها که هر سال دادههای خام آنها از صورتهای مالی حسابرسیشده گرفته شده و به دو نرخ جاری و تورمزدایی شده، محاسبه شدهاند. بر این اساس طی سالهای مورد بررسی مقادیر ارزشافزوده این شرکتها جهت مقایسه با یکدیگر مورد استفاده قرار گرفته است.
این تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: براساس مطالعه انجام شده، در سال ۹۰ تنها سه شرکت از مقدار حداقل اندازه کارا بالاتر بودهاند و در سالهای بعد نیز شرکت سوم کمتر از مقدار مربوط به حداقل اندازه کارا قرار گرفته است و در سالهای بعد نیز از این مقدار فاصله میگیرد.
وی ادامه داد: بنابراین همانطور که پیشتر هم عنوان شد، با توجه به اینکه صنعت محصولات لبنی بهعنوان یکی از مزیتهای رقابتی در اقتصاد کشور مطرح است و با توجه به ماهیت این صنعت که واحدهای تولیدی آن بیشتر باید به مصرفکننده نزدیک باشند، میتواند فرصت مناسبی را برای رقابت در منطقه نیز فراهم کند. بنابراین در ارتباط با موضوع شرکتهای کوچک و متوسط یکی از مهمترین نکاتی که به آن پرداخته شود، تداوم فعالیتهای آنها در صنعت مربوطه است.
تکثرگرایی شرکتها به چه قیمتی
جنتیفرد با اشاره به اشتغالزایی در شرکتهای کوچک و متوسط گفت: یکی از مباحثی که در ارتباط با شرکتهای کوچک و متوسط بیشتر مطرح میشود، تاسیس و راهاندازی و تکثرگرایی بیش از حد شرکتهای کوچک و متوسط در صنایع مختلف به منظور اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در شهرهای مختلف در کشور است.
وی تاکید کرد: اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، تداوم حیات این شرکتها پس از تاسیس است چراکه اگر پس از مدتی فعالیت به حالت تعطیل یا نیمهتعطیل درآیند، بخش عمدهای از نفرات به کار گرفته شده به جمع بیکاران آن منطقه افزوده خواهند شد و با توجه به برنامهریزیهایی که این اشخاص تازهبیکارشده برای زندگی شخصی خود براساس فعالیت در آن واحد تولیدی برای انجام دادهاند و اکنون با وضعیت ورشکستگی بنگاه مواجه شدهاند، میتواند تبعات زیانبار بیشتری نسبت به بیکاری اولیه
به بار آورد.
جنتیفرد خاطرنشان کرد: بنابراین ضروری است بنگاههای اقتصادی و همچنین سیاستگذاران نسبت به موضوع بزرگ شدن یک شرکت که حتی در اندازه کوچک و متوسط نباشد اما هنوز در اندازه حداقل کارا فعالیت نمیکنند توجه بیشتری کنند.
وی با اشاره به روشهای کلان مدیریتی در اداره شرکتهای کوچک و متوسط گفت: برای بنگاههای کوچک و متوسط ضروری است با توجه به اینکه در چه صنعتی در حال فعالیت هستند، با تشخیص اندازه بهینه تولید در زمینه فعالیتی خود در جهت رسیدن به این اندازه تلاش کنند تا بتوانند از ویژگیهای صرفه به مقیاس تولید در صنعت خود بهرهمند شوند. در غیر این صورت شرکتهای بزرگتری که در این حیطه فعالیت میکنند عرصه را بر آنها تنگ میکنند و با گذشت زمان بازار به سمت انحصار بیشتر حرکت کرده و بنگاههای کوچک با تهدیدهای جدی مواجه خواهند شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد