23 - 02 - 2020
تزارهای قطبی
نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد تا سال ۲۰۳۵، مساحت مناطق یخزده قطب شمال بین ۱۰ تا ۱۸ درصد کاهش خواهد یافت. عدد مشابه در سال ۲۰۵۰، ۱۵ تا ۲۵ درصد و در سال ۲۰۸۰، ۲۵ تا ۵۰ درصد پیشبینی شده است.
در سراسر دنیا، تغییر اقلیم یکی از موانع توسعه هیدروکربورها محسوب میشود. در مناطق قطبی نیز به دلیل افزایش دمای دو برابری نسبت به سایر مناطق دنیا، ما با چالش مشابهی روبهرو هستیم. در پنج دهه گذشته، مناطق قطبی با کاهش میزان یخ، برف و کوههای یخی سرگردان بیشتر به دلیل گرمایش جهانی روبهرو شده است.
مناطق قطبی را باید یکی از مهمترین و بزرگترین نواحی دارای ذخایر نفت و گاز دستنخورده دنیا دانست. در مناطق قطبی روسیه ۳۵۷۰۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و ۲۳۰۰ میلیون تن نفتخام و میعانات وجود دارد.
بخش اعظم این ذخایر در مناطق یامال و گیدان وجود دارد. به هر ترتیب، موفقیت صنعت نفت علاوه بر وجود ذخایر به زیرساختهای فیزیکی، نظام سیاسی و عوامل زیستمحیطی وابسته است.
تولید سوختهای فسیلی به شرکتهای بومی و شبکه عرضه و نظام توزیع تا بازارهای بینالمللی وابستگی دارد. مهمترین میادین نفتی روسیه در قطب در سیبری غربی قرار دارد. در دو دهه اخیر، ولادیمیر پوتین از حامیان کلیدی پروژههای برداشت از این ذخایر است.
به گزارش میز نفت، در ۱۵ سال فرارو، راهبرد توسعه مناطق قطبی روسیه بر افزایش میزان برداشت نفت و گاز از نواحی قطبی و توسعه مسیر ترانزیت نفت در آبهای دریای شمال برای صادرات به بازارهای جهانی خواهد بود.
روسها تاکنون ۱۰ هزار کیلومتر خط لوله و چند مسیر دریایی برای انتقال نفت و گاز از مناطق قطبی به بازارهای هدف در شرق و غرب ایجاد کرده است.
با افزایش دمای کره زمین، کریدورهای یخی تغییر کردهاند. بدینترتیب راه برای ایجاد کریدورهای دریایی هموارتر از گذشته شده است. در سال ۲۰۱۹، میزان محمولههای انتقال یافته از مناطق قطبی با کمک یخشکنهای هستهای ۲۸/۳۰ میلیون تن بوده است.
روسها با میلیاردها دلار سرمایهگذاری امیدوارند تا در سال ۲۰۲۴ این عدد را به ۸۰ میلیون تن افزایش دهند. آنها تا سال ۲۰۳۵، ۱۳ یخشکن سنگین روانه آبراههای قطبی خواهند کرد. از این تعداد ۹ یخشکن با سوخت هستهای خواهند بود.
دو شرکت گازپروم و نواتک پیشرو در اکتشاف و تولید از میادین قطبی هستند. میادین گازی آنها در مناطق یامال و گیدان قرار دارند. از سالها پیش، ساخت خط لولههای انتقال نفت و گاز میادین قطبی در دستور کار مسکو بوده است.
برای تعیین آبراههای دریایی صادرات نفت و مناطق عبور خطوط لولهها، از تصاویر ماهوارهای و مطالعات جغرافیایی و شبیهسازیهای رایانهای پیشرفته استفاده شده است. چند بندر نیز در حال ساخت و تکمیل هستند تا زنجیره تولید و صادرات هیدروکربورها تکمیل شود.
نکته قابل توجه این است که مسیرهای تابستانی و زمستانی عبور نفتکشها به دلیل تغییرات حجم یخها در نیمکره شمالی متفاوت هستند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد تا سال ۲۰۳۵، مساحت مناطق یخزده قطب شمال بین ۱۰ تا ۱۸ درصد کاهش خواهد یافت. عدد مشابه در سال ۲۰۵۰، ۱۵ تا ۲۵ درصد و در سال ۲۰۸۰، ۲۵ تا ۵۰ درصد پیشبینی شده است.
تغییر اقلیم، مهمترین متهم ایجاد شرایط کنونی است. به این ترتیب با ذوب شدن یخهای مناطق قطبی، احتمال غرق شدن تاسیسات کنونی نفت و گاز بسیار جدی است. بسیاری از خط لولههای ساخته شده روسیه در مناطق یخزده ساخته شدهاند و با آب شدن یخهای قطبی ممکن است شاهد شکستگی و نشت از آنها باشیم.
به دلایل جغرافیایی، عملیات خاموش کردن آتشسوزیها و نشتهای احتمالی بسیار دشوار، پرهزینه و فاجعهبار برای محیطزیست خواهد بود.
ظرفیت تولید و صادرات نفت و گاز از میادین قطبی، وابستگی زیادی به شرایط یخهای این منطقه خواهد داشت. بسیاری از شرکتهای کشتیرانی تمایلی به حضور در مناطق قطبی ندارند. آنها معتقدند هزینه اجاره کشتیهای یخشکن بالاست و به دلیل محدودیت آبراهها، هزینههای بالای بیمه و فقدان زیرساختهای تعمیرات و لجستیک، تمایلی به فعالیت در مناطق قطبی ندارند.
از سوی دیگر، با افزایش سطح آب دریاها، امکان وقوع سیل و خوردگی بیشتر بنادر و خط لولههای ساخته شده در این مناطق قطبی وجود دارد. روسها که برای ساخت تاسیسات تولید LNG برای حضور در بازارهای آسیایی سرمایهگذاری هنگفتی انجام دادهاند، تدابیر لازم برای ساخت یخشکن، ایجاد بنادر و توسعه فناوریهای مورد نیاز را برای غلبه بر چالشهای محیطزیست این نواحی در دستور کار قرار دادهاند.
کارشناسان معتقدند با رفتوآمد نفتکشها و شناورهای تدارکاتی در مناطق قطبی و فعالیت تاسیسات فرآورشی و تولید LNG، شاهد انتشار گسترده گازهای گلخانهای در این مناطق حساس و آسیبپذیر خواهیم بود. بنابراین باید فرصتها و تهدیدهای فرارو به دقت مورد توجه قرار گیرد. مسابقه بزرگ آغاز شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد