2 - 03 - 2024
ترکیب اکران نوروز؛ مفید یا مضر؟
ترکیب اکران نوروز پیشرو برای سینما مهم است؛ ترکیبی که سازمان سینمایی آن را درست و موثر میداند، اما پخشکنندگان سینما به آن اعتراض کردهاند. اقتصاد سینما به مخاطب و چرخه درست اکران بسیار وابسته است و عدم تکرار فروش هزار میلیاردی سال جاری در سال آینده میتواند شکست طرحهای اقتصادی مدیران سینمایی برای هنر هفتم را رقم بزند. در حالی که در سال جاری بیش از ۳۵ درصد از فروش هزار میلیاردی سینما مربوط به آثار اکران نوروزی و فیلم کمدی این بازه است، انجمن پخشکنندگان به ترکیب آثار نوروز پیشرو و تعداد کم کمدیهای آن اعتراض کردند. این در حالی است که پیش از این منتقدان به عدم ذائقهسازی سازمان سینمایی و تکیه بر فروش کمدی اعتراض کرده بودند. سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ با فروشی هزار میلیارد تومانی روبهرو شد و رکوردهای گیشه را جابهجا کرد، این در حالی بود که بخش زیادی از این فروش مربوط به ۴ فیلم اول گیشه و آثار کمدی سینماست. اکران نوروزی سال گذشته با فیلمهای «فسیل»، «غریب»، «عروس خیابان فرشته» و «بچههای طوفان» روی پرده رفت که «فسیل» فروش عجیبی داشت و «بچههای طوفان» با یک شکست عجیب مواجه شد. برای نوروز ۱۴۰۳، ۶ فیلم «تمساح خونی»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «بیبدن»، «آسمان غرب»، «نوروز» و انیمیشن «ایلیا در جستوجوی قهرمان» انتخاب شدهاند که کانون پخشکنندگان به عدم وجود آثار پرمخاطب در این بسته اکرانی اعتراض کردهاند. ذائقهسازی در سینما و زنده نگهداشتن ژانرهای مختلف همراه با فراهم کردن مقدمات رشد اقتصاد سینما از مواردی است که میتواند هنر هفتم را زنده نگه دارد.
یکی از پخشکنندگان قدیمی سینما داریوش بابائیان ضمن اعلام اعتراض این گروه به ترکیب اکران نوروزی ۱۴۰۳ گفته است:«تعداد آثار شادیآفرین در ترکیب اکران نوروزی کم است و تنها یک فیلم توانایی جذب مخاطب را دارد، حداقل ۵ فیلم باید در این ژانر برای اکران در نوروز وجود داشته باشد.» اما مدیر مرکز تولیدات سینمایی سوره محمد ساسان معتقد است: «اگر بخواهیم برای فروش بیشتر فقط به رویه موجود سینما توجه داشته باشیم فقط باید کمدی بسازیم و اکران کنیم که این باعث مرگ دیگر ژانرهای سینمایی و آسیب به سینما خواهد شد. تنوع آثار برای جذب مخاطب از اقشار مختلف جامعه به احیای اقتصاد سینما کمک میکند، از طرفی اکران همزمان چند فیلم کمدی میتواند باعث فیلمسوزی و عدم استفاده از تمام ظرفیت یک اثر برای جذب مخاطب شود. از طرفی استفاده از آثار کمدی که توانایی جذب مخاطب را دارند در هر فصل اکران میتواند باعث اقبال همیشگی مخاطب به سینما شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد