14 - 05 - 2020
ترمز کامیونها هم کشیده شد
گروه حملونقل- در حالی که معاونت اقتصادی ریاستجمهوری از سال گذشته اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جادهای را در دستور کار قرار داده اما نوسانات ارزی سبب شده تا خرید کامیون نو دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد. در پی ایجاد تغییرات قیمتی در نرخ ارز، بسیاری از صنایع از جمله حملونقل که رابطه مستقیمی با بحث ارزی دارند، دچار مشکلاتی شدند که در این میان مباحث مربوط به نوسازی ناوگان حملونقل در همه شقوق از جمله حملونقل جادهای نیز از آسیبپذیرترین بخشهایی به شمار میروند که از این تغییرات، ضربه دیدهاند. واقعیت آن است که فرسوده بودن ناوگان جادهای به خصوص در بخش حملونقل کالا سبب بروز مشکلاتی برای کامیونداران، شهروندان و برنامهریزان کلان اقتصادی کشور شده که از جمله آنها میتوان به بالا بودن استهلاک خودروهای باری سنگین، مصرف زیاد سوخت (تقریبا دو برابر کامیونهای نوساز)، افزایش قیمت تمامشده کالا، آلایندگی زیستمحیطی، تخریب جادهها، کاهش میزان پیمایش و عدم توزیع عادلانه بار در کشور اشاره کرد.
از سوی دیگر، نوسازی ناوگان نیز نیازمند تخصیص گسترده منابع مالی است که به همین منظور، معاونت اقتصادی رییسجمهور از سال گذشته برنامه نوسازی ناوگان را از محل منابع صندوق توسعه ملی کلید زد. با این حال این طرح هنوز آغاز نشده که در میانه تصمیمگیریها، برنامهریزان این طرح با افزایش نرخ ارز و گرانی خودروهای وارداتی روبهرو شدند. در این میان، با توجه به اینکه بخش مهمی از خودروهای نوساز سنگین باری مورد نیاز برای نوسازی ناوگان باری جادهای باید از واردات تامین شود، نوسانات ارزی اجرای طرح را متوقف کرده است.
با این حال آنگونه که خبرها حکایت دارد، متولیان اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جادهای، در حال رایزنی با دولت هستند تا بتوانند ارز مورد نیاز برای واردات کامیون و قطعات خودروی سنگین را با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین کنند. در غیر این صورت دولت چارهای جز تخصیص ارز از محل بازار ثانویه برای واردات کامیون نو وجود ندارد؛ ضمن اینکه محاسبه ارز با نرخ دلار مندرج در سامانه سنا (بازار آزاد) سبب گرانی بیش از پیش کامیون و به تبع آن، گرانی کامیونهای فرسوده و از رده خارج و خصوصا قطعات یدکی خودروهای سنگین خواهد شد که در پی آن، رانندگان برای جبران هزینههای خود چارهای جز افزایش نرخ حمل و در نتیجه بالا رفتن قیمت تمامشده کالا و فشار بر مصرفکننده نهایی میشود.
در حالی که یک سال از برنامهریزی این طرح میگذرد، به دلیل کلید نخوردن اجرای آن در زمان مقرر و همزمانی با نوسانات ارزی، آنچه برای صنعت حملونقل جادهای باقی ماند، حجم انبوه کامیونهای فرسوده است که با وجود مصرف دو برابری سوخت آنها نسبت به کامیونهای نو، نرخ حمل بار یکسانی دارند و سبب شده تا بهرهوری کامیونهای نو به حاشیه برود. همچنین نوسازی، بدون از رده خارج کردن کامیونهای فرسوده یا نوسازی با استفاده از کامیونهای تناژ پایین در سالهای گذشته، باعث شد تعادل بازار عرضه و تقاضا در صنعت حملونقل جادهای به هم خورده و شاهد افزایش بیرویه تعداد کامیونها در برابر رشد بسیار کم حجم بار وارداتی- صادراتی- ترانزیتی باشیم.
مشاور سازمان راهداری: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی به نوسازی ناوگان جادهای بدهد
صدرالله بمانا، مشاور عالی رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در امور نوسازی ناوگان جادهای در گفتوگو با مهر درباره مشکلات نوسازی کامیونهای فرسوده اظهار داشت: معاونت اقتصادی ریاستجمهوری با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیگیر اجرای طرح نوسازی ناوگان جادهای هستند و در عین حال، سازمان راهداری نیز با همکاری شهرداریها پس از فراهم شدن مقدمات کار، درگیر فرآیند اجرایی شدن طرح خواهند شد.
وی درباره احتمال بروز مشکلاتی بر سر اجرای طرح نوسازی ناوگان در پی نوسانات ارزی گفت: اگر دولت بتواند ارز دولتی به این طرح تخصیص دهد، اجرای آن با موفقت انجام میشود. دولت باید تصمیم بگیرد تا خودرو و قطعات یدکی را نیز به کالاهای گروه یک ملحق کند تا مشکلی برای طرح نوسازی ناوگان جادهای پیش نیاید.
مشاور رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره نوسازی ناوگان مسافری (اتوبوس) تصریح کرد: وضعیت ناوگان مسافری بسیار بهتر از ناوگان باری است و با توجه به گرانی بلیت هواپیما، بخش بیشتری از تقاضا به سمت حملونقل جادهای و اتوبوس خواهد آمد.
به گفته بمانا، در حال حاضر ناوگان مسافری و اتوبوسها با کمبود مسافر روبهرو هستند و در بسیاری از مسیرها خالی تردد میکنند. این در حالی است که وضعیت ناوگان مسافری از نظر نوساز بودن اتوبوسها بسیار قابل قبول است. بنابراین مشکلی از نظر کمبود اتوبوس در صورت افزایش تقاضای سفر با حملونقل عمومی بینشهری نخواهیم داشت.
رییس کانون رانندگان: ارز ثانویه قیمت کامیون را به بیش از یک میلیارد تومان رساند
محمد خانبلوکی، رییس کانون سراسری انجمنهای صنفی رانندگان نیز در گفتوگو با مهر درباره اثرگذاری تغییر نرخ ارز بر نوسازی ناوگان باری جادهای گفت: حتی با ارز بازار ثانویه هم دیگر استفاده از کامیون نو توجیه اقتصادی ندارد. وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت کامیونها که در گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بود، به بیش از یک میلیارد تومان رسیده و طرح نوسازی ناوگان را متوقف کرده است. تنها راه این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به طرح نوسازی ناوگان جادهای تخصیص داده شود.
خانبلوکی درباره تامین قطعات هم گفت: شرکتهای مطرح اروپایی حاضر نیستند به ما قطعات یدکی خودروهای سنگین بدهند و تحریمها را در این زمینه بهانه کردهاند. دولت هم در این زمینه اقدامی نکرده است.
وی با بیان اینکه بارها به نمایندگان دستگاههای دولتی ذیربط در طرح نوسازی ناوگان جادهای موضوع لزوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به خرید کامیون نو را مطرح کردهایم، افزود: در جلساتی که با اعضای برخی کمیسیونهای مجلس داشتهایم، نمایندگان مجلس نیز بر درخواست بخش خصوصی و رانندگان کامیون صحه گذاشتهاند.
این فعال صنفی صنعت حملونقل جادهای بار و کالا درباره مشکلات تامین لاستیک در داخل پایانههای بار گفت: این طرح در اوایل موفقیتآمیز بود اما کامیونداران در ادامه با مشکل ضعف در توزیع مواجه شدند. بهگونهای که مقرر شد تا توزیع لاستیکها استانی باشد و از تعدادی استانها به ما اعلام کردهاند که به مرکز استان چند برابر شهرستانها سهمیه لاستیک دادهاند و رانندگان کامیون مجبورند به مرکز استان بروند تا بتوانند سهمیه لاستیک خود را دریافت کنند که به نارضایتی گسترده کامیونداران منجر شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد