ترافیک مرزی و زیان صادرکنندگان در آستارا

گروه بازرگانی و کشاورزی
کدخبر: 590617
ترافیک کامیون‌های ترانزیتی در مرز آستارا به دلیل کندی فرآیندهای گمرکی در جمهوری‌آذربایجان، صادرکنندگان ایرانی را با زیان مالی مواجه کرده است.
ترافیک مرزی و زیان صادرکنندگان در آستارا

جهان صنعت– با آغاز فصل اوج صادرات محصولات کشاورزی ایران مرز زمینی آستارا شاهد صف‌های کامیون‌های ترانزیتی است و کُندی فرآیندهای گمرکی درآن‌سوی مرز یعنی گمرک جمهوری‌آذربایجان و محدودیت پذیرش کامیون‌ها صادرکنندگان را با زیان مالی مواجه کرده و مسوولان استانی و محلی از رایزنی‌های دیپلماتیک برای حل این‌مشکل خبر می‌دهند.

فصل اوج صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای اوراسیا از آبان‌ماه آغاز شده اما مرز زمینی آستارا در شمال‌غربی استان گیلان، مهم‌ترین گذرگاه و شریان حیاتی صادراتی شمال کشور این روزها گرفتار و درگیر ترافیک کامیون‌های ترانزیتی است و صف‌های طولانی کامیون‌ها نه‌تنها محوطه گمرک بلکه ورودی شهر و برخی محلات آستارا را نیز فرا گرفته است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که کندی پذیرش و ترخیص کامیون‌ها ازسوی گمرک و مرزبانی جمهوری‌آذربایجان عامل اصلی این ترافیک در فصل طلایی صادرات محصولات کشاورزی جمهوری‌اسلامی‌ایران به اوراسیا در مرز زمینی آستاراست.

گمرک آستارای ایران به‌صورت ۲۴‌ساعته فعال است اما درسوی مقابل گمرک آستارای جمهوری‌آذربایجان گاهی ساعات پذیرش را کاهش داده یا به‌‌طور ناگهانی ورود کامیون‌ها را قطع می‌کند و این ناهماهنگی در ساعات کاری و رویه‌های گمرکی باعث تشکیل صف‌های طویل و توقف‌های چندروزه شده و پیامد این وضعیت برای تجار و بازرگانان ایرانی زیان مالی سنگین است.

بسیاری‌از کامیون‌های صادراتی حامل میوه، سبزیجات و دیگراقلام فاسدشدنی هستند که با توقف طولانی در مرز زمینی آستارا کیفیت خود را از دست داده یا کاملا فاسد می‌شوند. باتوجه‌به توقف‌های چندروزه کامیون‌های صادراتی در گذرگاه مرزی آستارا و چالش‌های ترافیکی این مرز پرتردد و زبان تجار و تهدید برای محصولات فاسدشدنی، همسان‌سازی ساعات کاری و رویه‌های گمرکی دوکشور همسایه، تسریع در ترانزیت و افزایش ظرفیت پذیرش گمرک کشور جمهوری‌آذربایجان و توسعه زیرساخت‌های گمرکی آستارای ایران از اقدامات ضروری و فوری در این رابطه توسط کارشناسان حوزه صادرات و واردات عنوان شده‌ است.

علی درمانی، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در این رابطه با اشاره به توقف‌های چندروزه کامیون‌های صادراتی در مرز آستارا گفت: از نزدیک درجریان مشکلات رانندگان، تجار و بازرگانان قرار گرفتیم و اطلاع کافی داریم.

با رایزنی‌های صورت‌ گرفته با کشور مقابل و گمرک، مرزبانی، سفارت ایران در جمهوری‌آذربایجان و همچنین سفارت آذربایجان در تهران در تلاش برای رفع مشکلات موجود در مرز آستارا و کمک به سرعت‌بخشی به تردد کامیون‌های صادراتی هستیم.

ولی داداشی، نماینده مردم آستارا در مجلس در همین‌رابطه  اظهار کرد: با شناسایی موانع تسهیل عبور کامیون‌ها و گفت‌وگو از مجاری دیپلماتیک مشکلات موجود تردد کامیون‌های صادراتی قابل‌ حل خواهد بود.

وی با اشاره‌به سهم قابل‌توجه ایران از صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا و روابط حسنه با روسیه و همسایگان شمالی افزود: همه اینها سبب شده تا ۸۰‌درصد صادرات استان گیلان از مرزهای آستارا محقق شود.

داداشی تصریح کرد: انتظار می‌رود با پیگیری مستمر مسوولان کشوری و استانی رویه‌های گمرکی در گمرک کشور همسایه تسریع و معضل صف‌های کیلومتری کامیون‌ها در محوطه گمرک آستارا برچیده شود.

نادر انصاریان، مدیرکل گمرک آستارا هم با بیان اینکه گمرک آستارا در سه‌حوزه زمینی، دریایی و ریلی فعال و یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گمرکات ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: این گمرک نقش مهمی در جابجایی کالا بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای قفقاز و CIS  دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود دو فاکتور مهم صادرات و واردات کالا مرز آستارا را به کانون تجارت با کشورهای همسایه تبدیل کرده، افزود: بیش‌از ۸۰‌درصد صادرات استان گیلان از مرزهای آستارا صورت می‌گیرد و این گمرک طی دودهه اخیر همواره با رشد صادرات و واردات مواجه بوده است.

مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه ترانزیت قطعا شاخصه مهم فعالیت گمرک آستارا است، گفت: اهمیت مرز آستارا بر هیچ کسی پوشیده نیست و گمرک آستارا به‌عنوان یک‌گمرک فعال تمام رویه‌ها را در بخش‌های مختلف گمرکی دارا بوده و در مرزهای آبی، زمینی و ریلی فعالیت ویژه‌ای دارد.

انصاریان با بیان اینکه وجود مرزهای فعال زمینی و دریایی و راه‌آهن بین‌المللی آستارای ایران و آستارای جمهوری‌آذربایجان این شهرستان مرزنشین را به کانون تجارت خارجی، حمل و نقل، ترانزیت، صادرات غیرنفتی و واردات شمال ایران تبدیل کرده است، اظهار کرد: بدون شک شهرستان آستارا در شرایط فعلی اقتصاد کشور به‌عنوان یک‌مرز فعال پل ارتباطی تاثیر‌گذار ایران و استان گیلان با بازار بزرگ فدراسیون روسیه بوده و تمام تمرکز دولت بر رفع چالش‌های زیرساختی در مرز آستارا و بهره‌گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و صادرات غیرنفتی و فعال کردن کریدور شمال‌-جنوب از این منطقه مرزنشین شمال ایران است.

سامان نظری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان نیز در گفت وگو با بیان اینکه آستارا از شهرستان‌های مهم مرزی و اقتصادی کشور و استان گیلان است و باید از تمام ظرفیت‌های موجود این شهرستان در راستای تجارت و صادرات ملی استفاده شود، اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا مشکل ترافیک کامیون‌های صادراتی و پذیرش کامیون‌های ایرانی در مرز آستارا توسط آذربایجان رفع شود.

وی افزود: رایزنی‌های لازم با طرف آذری با هماهنگی با سفیر ایران در جمهوری‌آذربایجان و همچنین پیگیری‌های مکرر استاندار گیلان انجام شده و درتلاش هستیم موانع موجود در تجارت مرزی را با اقدامات قانونی لازم انجام دهیم.

منبع: ایسنا

وب گردی