تخفیف عوارض آزادراهی برای رانندگان پرتردد و ناوگان حملونقل عمومی

جهان صنعت– مدیرکل دفتر امور آزادراه سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت که تخفیف ۲۰ و ۵۰درصدی عوارض آزادراهی برای ناوگان حملونقل عمومی و همچنین تخفیف عوارض برای ساکنان محدوده آزادراهی و رانندگان پرتردد در آزادراهها اعمال میشود.
مجید صباغزاده درباره اینکه عوارض آزادراهها چگونه محاسبه میشود؟ اظهار کرد: برای تعیین عوارض آزادراهها کارگروهی وجود دارد که هزینههای ناشی از نگهداری و بهسازی آزادراهها را حساب میکند و به عدد و رقمی میرسند که بتواند کفاف هزینههای جاری آزادراهها را بدهد.
او افزود: براساس بررسیهای انجامشده عوارض آزادراهها فراتر از عددی است که تعیین میشود و آنچه در بخش دولتی و مشارکتی دریافت میشود با واقعیت فاصله زیادی دارد اما از آن طرف امکان افزایش عوارض نیز وجود ندارد و الزامات و شوراهایی وجود دارد که سعی میکنند این اعداد را کنترل و به واقعیت نزدیک کنند.
مدیرکل دفتر امور آزادراهها در پاسخ به اینکه آیا برای خودروهایی که مجبورند روزانه از آزادراهها تردد کنند تخفیفاتی در نظر گرفته میشود یا خیر؟ گفت: برای افرادی که در محدوده آزادراهی ساکن هستند یا به هر دلیلی مجبورند از آن مسیر تردد کنند، تخفیفاتی وجود دارد. یک تخفیف برای ناوگان حملونقل عمومی است یعنی برای وسایل نقلیه که مشمول ناوگان حملونقل عمومی میشوند برای تردد در آزادراهها ۲۰درصد تخفیف در نظر گرفته میشود. در آزادراههای مشارکتی اگر وسایل حملونقل عمومی بیش از ۴۰مرتبه تردد داشته باشند، مشمول ۵۰درصد تخفیف عوارض نیز میشوند.
او همچنین عنوان کرد: برای کسانی که در محدوده آزادراهها ساکن هستند و با خودرو تردد بسیاری دارند، اگر آزادراه دولتی باشد و بیش از ۲۰مرتبه در ماه تردد داشته باشند، ۱۵درصد تخفیف، اگر بیش از ۴۰مرتبه تردد داشته باشند، ۳۰درصد تخفیف در نظر گرفته میشود. در آزادراههای مشارکتی نیز اگر خودرویی بیش از ۴۰مرتبه تردد داشته باشد ۳۰درصد تخفیف داده می شود یعنی اگر عوارض آزادراهی ۱۰هزار تومان باشد و شخصی در آن محدوده در ماه ۲۰مرتبه تردد کند ۱۵۰۰تومان تخفیف میگیرد و اگر بیش از ۴۰مرتبه تردد داشته باشد، ۳۰۰۰ تومان تخفیف دریافت می کند.
صباغزاده در پاسخ به اینکه این تخفیفات به چه صورت اعمال میشود و آیا اعمال تخفیفات به صورت آنلاین و برخط است؟ گفت: همه ترددها ثبت میشود و سیستم اطلاعات همه کسانی که از آزادراهها تردد میکنند را ثبت میکند. اگر شماره پلاک چندینبار تکرار شود این تخفیف خود به خود برای راننده در نظر گرفته میشود.
او گفت: زمانی میتوان آزادراه ساخت و از آن عوارض دریافت کرد که در مجاورت آن یک راه عامه وجود داشته باشد. در کنار تمام آزادراههایی که ساخته میشود یک راه عامه بدون عوارض وجود دارد. بنابراین اگر کسی میخواهد از آزادراه استفاده کند باید عوارض آن را بپردازد ولی اگر کسی نمیخواهد از آن استفاده کند قاعدتا دولت شرایط را برای آن فراهم کرده که از جاده عادی تردد کند.
منبع: ایسنا