23 - 05 - 2017
تحقق اهداف تعیینشده در ایرانخودرو
فعالیتهای گروه صنعتی ایرانخودرو در سالهای اخیر همراستا با سیاستهای اقتصادی ترسیم شده، نتایج ارزشمندی را عاید اقتصاد ملی کشور کرد. این گروه صنعتی با بهبود فضای کسبوکار و توسعه همکاریهای بینالملل توانست زمینه دستیابی به اهداف و شاخصهای تعیین شده صنعت خودرو کشور را فراهم کند.
گروه صنعتی ایرانخودرو که با روی کار آمدن دولت یازدهم خودروساز شدن را هدف اصلی خود عنوان کرد، حال بعد از گذشت کمتر از چهار سال از تغییر رویکردها و روشهای مدیریتی، علاوه بر احیای خطوط تولید و بازگرداندن تعداد زیادی از کارگران قطعهسازی به خطوط تولید، توانست در مسیر همکاریهای بینالمللی موفق عمل کرده و اولین محصول مشترک با خودروساز معتبر جهانی را روانه بازار کند.
ایرانخودرو به عنوان بزرگترین خودروسازی کشور که بالاترین سهم را در میان خودروسازان دارد با اجرای سیاستهای درست و به موقع، خودروسازی کشور را احیا کرده و این لوکوموتیو را که مدتی از ریل خارج شده بود را به مسیر اصلی بازگرداند.
ارتقای سهم بازار به بیش از ۵۰ درصد در سالهای ۹۳ تا ۹۵، تبدیل شدن از حالت زیاندهی به سوددهی از سال ۹۳، حذف کامل تولید خودروهای با کسری و جلوگیری از راکد شدن سرمایه و نقدینگی، اجرای پروژههای بهبود با ماهیت کاهش و کنترل هزینه و افزایش درآمد و به بازدهی رساندن و فروش داراییهای راکد و غیراقتصادی تنها بخشی از نتایج فعالیتهای ایرانخودرو در سالهای اخیر و توسعه و تداوم روند رو به رشد آن است.
روند تولید خودروی سبک در ایرانخودرو
در سال ۹۱ تولید در ایرانخودرو متاثر از تحریمهای بینالمللی کاهش قابل توجهی یافت و تاثیر تحریمها در خطوط تولید قطعهسازان نیز نمایان شد. از زمان اعمال تحریمها در سال ۹۱ تا نیمه نخست سال ۹۲ تیراژ تولید رو به کاهش نهاد و تعداد زیادی از محصولات به صورت ناقص و با کسری قطعه در خیابانهای ایرانخودرو متوقف شد. ایرانخودرو توانست در مدت زمان کوتاهی شرایط را به زمان قبل از تحریمها بازگرداند.
تولید در نیمه دوم سال ۹۲ احیا شد و بسیاری از کارخانههای قطعهسازی کارگران خود را بر سر کار بازگرداندند. در این سال ۳۶۵ هزار خودرو به تولید رسید و بسیاری از خودروهای ناقص کف کارخانه کامل شد و به دست مشتریان رسید. با این اقدام سرمایه هنگفتی از ایرانخودرو که به صورت راکد درآمده بود به چرخه تولید بازگشت. از ابتدای سال ۹۳ نیز با تامین به موقع، دیگر هیچ خودروی ناقصی از خط تولید عبور نکرد و ایرانخودرو توانست در این سال ۶۰۱ هزار دستگاه خودرو را تولید و روانه بازار کند. روند افزایش تولید در ایرانخودرو به همراه اجرای پروژههای افزایش و بهبود کیفیت محصولات همچنان ادامه یافت و در سال گذشته نیز این شرکت توانست با تولید ۶۲۵ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت سهم بیش از ۵۰ درصدی خود را در بازار حفظ کند.
توسعه محصولات
ایرانخودرو در سالهای اخیر در زمینه توسعه محصولات و مدیریت بازار فعالیتهای زیادی را انجام داده است. این شرکت درصدد بوده با تنوعبخشی به سبد محصولات در بخشهای مختلف ابعادی و قیمتی بازار به سلایق متنوع مشتریان پاسخ دهد. این امر با راهاندازی مجدد مرکز طراحی و توسعه محصول و تسریع در توسعه پروژههای محصولی محقق شده است. توسعه پروژههای پلتفرم و قوای محرکه نیز بخش دیگری از اقدامات این بخش محسوب میشود.
همکاریهای بینالمللی
توسعه مدل همکاری مولتیبرند و تغییر راهبردی سهم شرکای خارجی در محصولات و افزایش توان چانهزنی در نحوه همکاریها با تاکید بر صادرات و بالانس ارزی بخشی از تلاشهای ایرانخودرو در همکاری با شرکتهای خارجی است.
ایرانخودرو در همکاریهای جدید خود با خودروسازان خارجی بر سرمایهگذاری طرف خارجی در خطوط تولید تاکید کرده و صادرات ۳۰ درصدی تولیدات مشترک را به عنوان سرفصل مهم قراردادها مدنظر قرار داده است. سرمایهگذاری طرف خارجی در کل زنجیره ارزش از تحقیق و توسعه تا خدمات پس از فروش را شامل میشود.
ایرانخودرو توانسته اولین ثمره برجام در صنعت را به نام خود کند و با اجرایی کردن قرارداد خود با شرکت پژو اولین و مهمترین گام در مسیر خودروساز شدن را بردارد.
دور تازه همکاری ایرانخودرو با پژو فرانسه با تاسیس شرکت مشترک ایکاپ آغاز شد. مدل همکاری جدید این دو شرکت به صورت سرمایهگذاری مشترک یا همان جوینتوینچر است. ایرانخودرو و پژو به صورت ۵۰-۵۰ در این شرکت سرمایهگذاری کردهاند که این سرمایهگذاری شامل کل زنجیره ارزش خودرو شامل طراحی و توسعه محصول، تامین قطعات، تولید خودرو، فروش و بازاریابی، خدمات پس از فروش و صادرات است. با اجرای این قرارداد تکنولوژی و دانش روز در همه حوزهها به خودروسازی ایران منتقل میشود. انجام تحقیقات مشترک در حوزه فعالیتهای مهندسی، ارتقا و بهروزآوری پلتفرمهای مشترک و توسعه محصولات جدید در این جوینتوینچر از دیگر موارد پیشبینی شده در قرارداد ایرانخودرو با پژو است.
داخلیسازی محصولات مشترک با پژو از سرفصلهای مهم همکاری ایرانخودرو با این شرکت است. خودروهای تولیدی در پایان سال نخست به ۴۰ درصد داخلیسازی عرضه خواهند شد.
ایرانخودرو در این قرارداد حق استفاده از پلتفرمهای موجود و آتی در ایکاپ را برای توسعه محصولات برند خود با پلتفرم پژو ۲۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۰۸ را نیز کسب کرده است.
در فاز اول قرارداد با پژو، خودروهای پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ وارد بازار خواهد شد که در اولین گام خودروی ۲۰۰۸ تولید شده و در آستانه ورود به بازار قرار دارد. همچنین واردات برخی خودروهای برند پژو که داخلیسازی آن صرفه اقتصادی ندارد در قالب قرارداد واردات بین ایکاپ و پژو صورت خواهد گرفت. این خودروها با استفاده از ظرفیت شبکه فروش و خدمات پس از فروش ایرانخودرو به فروش خواهند رسید.
همچنین تغییر مدل همکاری و ایجاد انگیزه برای تولید خودروهای تجاری و سرمایهگذاری مشترک در عرضه خودروهای سواری با شرکت بنز از دیگر اقدامات ایرانخودرو در عرصه مشارکتهای خارجی است.
شرکت سوزوکی نیز از دیگر برندهای مطرح جهانی است که ایرانخودرو برای تولید محصول مشترک با آن
همکاری میکند.
در فاصله سالهای ۸۵ تا ۹۵ ایرانخودرو ۲۳۷ هزار خودرو را به بازارهای مختلف هدف صادر کرده است که از این تعداد ۱۰۴ هزار دستگاه محصول سمند صادر شده است. در این بین کشور عراق مهمترین بازار صادراتی ایرانخودرو به شمار میرود.
فعالیتهای زیستمحیطی ایرانخودرو
ایرانخودرو براساس رسالت خود مبنی بر حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگیها، در زمینه توسعه قوای محرکه و تولید موتور با استانداردهای آلایندگی روز تلاش میکند. این شرکت حذف موتورهای قدیمی و ارتقای موتورهای فعلی را هدف قرار داده و درصدد است با اجرای راهبرد تولید موتورهای کمحجم، کاهش آلایندگی موتورها همراه با افزایش راندمان و کارایی باشد.
از سویی دیگر صنعت خودروی جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توربوشارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. با این رویکرد گروه صنعتی ایرانخودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانوادهای از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند.
طراحی و تولید خانوادهای از موتورهای سه سیلندر موضوع قرارداد ایرانخودرو و شرکت ماهله است که ارزش این قرارداد پنج هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد