28 - 09 - 2020
تحریم، مانع حمایت از گردشگری در دوران کرونا
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در آیین روز جهانی گردشگری در هتل ارم تهران با اشاره به آسیبهای بسیار صنایع در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا گفت: گردشگری یکی از صنایعی بود که صدرصد آسیب دید و براساس آمار جهانی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به گردشگری در سراسر جهان آسیب وارد شده است.
علیاصغر مونسان با اشاره به اینکه دولت نیز درصدد حمایت جدی از این صنعت است، گفت: در تمام بستههای حمایتی دولت برای مشاغل آسیبدیده از کرونا به گردشگری توجه شده است که البته با توجه به ضرر گسترده فعالان این حوزه باید حمایتها گستردهتر میبود که اتفاق نیفتاده است.
به دلیل مشکلات مالی دولت و تحریمهای ظالمانه آمریکا، نتوانستیم حمایت بهتر و مستقیم از این صنعت انجام دهیم.
وی ادامه داد: دولت در راستای حمایت بیشتر از صنعت گردشگری به زودی از بسته حمایتی جدیدی رونمایی میکند و باید همه با صبر و تحمل از این روزها عبور کنیم.
وی عبور از بحران کنونی را نیازمند به همگرایی بین مسوولان و فعالان حوزه گردشگری دانست و گفت: ارتباط دو طرفه به رشد و همافزایی منجر میشود و در این راستا نیز در تمام تصمیمات از نمایندگان این بخش بهره گرفتیم.
اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و گردشگری معدن؛ محصولات جدید گردشگری
مونسان در خصوص تنوع در محصولات جدید گردشگری گفت: اکوتوریسم یکی از محصولات جدید است که در این راستا نیز ۲۰۰۰ واحد بومگردی ایجاد شد که اگر شیوع ویروس کرونا اتفاق نمیافتاد رکورد جدیدی در خصوص تاسیس بومگردی به ثبت میرسید.
وزیر میراث فرهنگی از انعقاد تفاهمنامهای با وزارت کشاورزی به منظور توسعه اکوتوریسم خبر داد و گفت: به زودی گردشگری کشاورزی مزرعه و اکوتوریسم توسعه بیشتری پیدا میکند.
مونسان همچنین از ایجاد گردشگری معدن در استان زنجان خبر داد و گفت: مجوز گردشگری معدن در زنجان صادر شده است و امیدواریم بتوانیم با کمک و توسعه گردشگری معدن این نوع از گردشگری را نیز پایدار کنیم تا فصل جدیدی در گردشگری کشور ایجاد شود.
وزیر گردشگری با بیان اینکه در راستای تنوعبخشی به گردشگری تلاش شد کاروانسراهای قدیمی که در کشور وجود داشت نیز مرمت شود، گفت: هتلکاروانسراها یکی دیگر از محصولات متنوع گردشگری ایران محسوب میشود.
سند توسعه گردشگری
۱۷ دستگاه را مکلف و موظف کرد
وی تدوین سند توسعه گردشگری و تصویب آن در دولت را یکی دیگر از برنامههای وزارت در راستای توسعه گردشگری عنوان کرد و گفت: این سند حدود دو سال در دولت در حال بررسی و ارزیابی بود و هم اکنون ۱۷ دستگاه در این سند دارای تکلیف و وظیفه شدند.
وی همچنین سند برند ملی را یکی دیگر از فعالیتهای این وزارتخانه برای توسعه گردشگری دانست و گفت: اساتید دانشگاهی و فعالان در خصوص طراحی در این سند، همکاری زیادی با وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری داشتند. همچنین سند جامع گردشگری کشور نیز که با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تدوین است به زودی رونمایی میشود.
مونسان به رابطه خوب و مثبت این وزارتخانه با مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مصوبات خوبی در این مدت در مجلس داشتیم و در بخش سختافزاری و نرمافزاری نیز اتفاقات خوبی افتاده است. هم اکنون دو هزار و ۴۰۰ پروژه با حجم سرمایهگذاری ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری در حوزه اقامتی، گردشگری و تفریحی در حال تکمیل است.
وی به تعداد هتلهای ساخته شده در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: نیمی از هتلهای کنونی کشور در دولت کنونی ساخته شده است.
وی همچنین به ثبت ۲۵ اثر تاریخی ایران به عنوان ثبت جهانی اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید ۱۳ اثر جدید به آثار ثبت شده ایران در یونسکو افزوده شده است.
ظرفیت گردشگری روستایی کشور در حال رشد است
مونسان با اشاره به ظرفیت بالای کشور در گردشگری روستایی افزود: این ظرفیت در کشور در حال رشد است، توسعه بومگردیها و تعدد تورها به سمت اکوتوریسم نشانگر این است که شعار جهانی در کشور ما به خوبی جلو میرود. روستاها کانونهای فرهنگ، اقوام و طبیعتهای بینظیر ما هستند که در کنار گردشگری فرهنگی، تاریخی و کشاورزی نقش خوبی را برای ارتقای حوزه گردشگری میتوانند ایفا کرده و به توسعه صنعت گردشگری در کشور کمک کنند.
در تلاش برای تصویب بسته حمایتی گردشگری هستیم
مونسان بیان کرد: مجدد میگویم که شرایط شما را درک میکنم، تمام تلاشمان را میکنیم که یک بسته حمایتی جدید را مهیا کنیم. امید دارم با صبر و تحمل شما از این ایام عبور کنیم و به روزهای پررونق گردشگری بازگردیم.
وی در پایان به رشد بازارهای هدف گردشگری اشاره کرد و گفت: پایان مهرماه برای لغو روادید گروهی سفری به روسیه داریم که امیدوارم از این ظرفیت هم به بهترین شکل استفاده کنیم.
برند گردشگری ایران رونمایی شد
برند گردشگری ایران همزمان با روز جهانی جهانگردی رونمایی شد. همچنین «سیمرغ» فیروزهای و «ایران باشکوه، یک تجربه متفاوت» (Majestic Iran a Different Experience) به عنوان نشان و شعار گردشگری ایران انتخاب شده است.
به گزارش ایسنا، لوگو «سیمرغ» گردشگری ایران نیز اواخر بهمنماه سال گذشته همزمان با نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران رونمایی شده بود. علیاصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی درباره آن گفته بود: «سیمرغ» کاملترین لوگو برای گردشگری ایران است که هویت دینی و ملی مردم را به تصویر میکشد و تمام ویژگیهای مثبت مردم ایران را منتقل میکند، منحصربه فرد و متعلق به ایران است و نمونه آن در کشورهای دیگر دیده نمیشود. فرم این پرنده اساطیری در حال پرواز، نشانه اوج گرفتن گردشگری ایران است.
سیمرغ گردشگری ایران، پرندهای در حال پرواز است که روی بالهای آن ظرافت مقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به تصویر کشیده شده است. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل است. پرنده به رنگ آبی فیروزهای است که در کنار آن، واژه «ایران» به رنگ «آجری» با گرایش به «خاکی» که تصویرگر رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است، قرار گرفته که در کنار عبارت «A Different Experience» شعار گردشگری را ساخته است.
به گفته زاهد شفیعی، مدیر پروژه برند گردشگری، انتخاب این نشان و شعار بیشتر از دو سال زمان برده است.
مطالعات برند گردشگری ایران رسما از دو دهه قبل آغاز شده و هر بار یک لوگو انتخاب شده، از «گل نیلوفر» گرفته تا «گل زعفران». ایران با شعارهایی مثل «ایران را ببینید» گاهی در محافل بینالمللی حاضر شده است، با این وجود هیچیک از آنها تا امروز پایدار نماندهاند.
سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری سال ۱۳۹۲ کمیته طراحی شعار، لوگو و برند گردشگری ایران را تشکیل داد که اعضای آن تجربهای در گردشگری نداشتند و همگی از کارشناسان میراث فرهنگی بودند که دست آخر هم به نتیجهای نرسیدند. برای برند گردشگری ایران، همایشها و نشستهای زیادی در سطح داخلی و بینالمللی برگزار شد که هیچیک تاکنون خروجی نداشته است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اینک معتقد است مطالعات و بررسیهای میدانی صورتگرفته، برند جدید گردشگری ایران را قابل دفاع کرده است. این وزارتخانه گفته برای طراحی نشان، شعار و رنگ گردشگری ایران نظر حدود ۱۷۰۰ کارشناس را دریافت کرده است.
ظرفیت بالقوه ایران برای صنعت گردشگری
در همین رابطه رییس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیتهای ایران در حوزههای مختلف طبیعی، فرهنگی و مذهبی، بیشمار و قابل عرضه و اتکا هستند اما چنین تنوع کمنظیری در جهان و منطقه کمتر شناخته شده است.
وی به مناسبت هفته گردشگری افزود: گردشگری یکی از پاکترین، بیآسیبترین، مفیدترین، صلحجویانهترین و ارزشمندترین موضوعات و صنایعی است که صرفنظر از آسیبهای احتمالی گاه و بیگاه مثل بیماری فراگیر کرونا، بالاترین نرخ را در سالهای اخیر نشان داده و در رتبه جهانی به سمت بالاترین است.
وی اضافه کرد: در ایران نیز میتوان با برنامهریزی صحیح و اصولی و با اتکا به پتانسیلهای بیبدیل طبیعی، فرهنگی و مذهبی این سرزمین به عنوان یک اقتصاد نوپا و نه صنایع سنتی و فرسوده و رو به افول چون نفت که ما را تبدیل به کشوری تکمحصولی کرده است، کشور را به سمت رشد اقتصادی پایدار برای سالها و دهههای آتی سوق داد.
وی اضافه کرد: ایران با ظرفیتهای خدادادی فراوان، در جایجای این خاک، توان بالقوه برای بهرهبرداری اقتصادی پایدار به نفع همه مردم این دیار فراهم آورده است.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه محیط طبیعی، ایران با داشتن اقلیمهای مختلف مثل کوه، کویر و بیابان، جنگل، دریا و دشت و وجود پدیدههای بارز طبیعی در جایجای این سرزمین و داشتن گونههای مختلف گیاهی و جانوری جزو کشورهای منحصربهفرد از حیث تنوع در جهان است که میتواند به عنوان محصول گردشگری قابل اتکا به گردشگری داخلی و خارجی، موجب رشد اقتصاد ایران شود.
دشتیاردکانی اظهار داشت: همچنین وجود واحدهای جغرافیایی مختلف در سرزمین ما، تنوع عظیم اقوام و جوامع محلی را ایجاد کرده است که در قالب گردشگری فرهنگی و گردشگری اقوام و نیز با بهرهگیری از توان صنایعدستی، بومگردی، میراث ناملموس و…، خود منبع کمنظیر در کلیت گردشگری ما باشد.
این نماینده اذعان کرد: در حوزه گردشگری مذهبی و زیارت نیز سرزمین ما به یمن فراگیری دین مبین اسلام و مذهب تشیع در کنار جاذبههای بیبدیل سایر ادیان، به عنوان بهشتی برای زیارت زائران این سرزمین، میتواند به رشد گردشگری و ارتباطات فرهنگی و معنوی ما کمک کند.
وی با بیان اینکه کشور ما از واحدهای روستایی بسیار متنوع و منحصربهفرد برخوردار است که خود منبعی عظیم برای توسعه پایدار گردشگری روستایی و اجتماعمحور است اظهار داشت: گردشگری روستایی در ایران با اتکا به ظرفیتها در سالها و دهههای آینده با برنامهریزی اصولی میتواند به عنوان محور استراتژیک صادرات گردشگری سرزمین ما اهمیت ویژه یابد و اقتصادی پایدار برای همه مردم این سرزمین مقدس ایجاد کند.
رییس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک در این راه مجلس شورای اسلامی نیز مهمترین نقش را در حمایت از تبدیل صنعت گردشگری به صنعت اول ایران با کارکردهای مختلف قانونگذاری، نظارتی و پژوهشی با استفاده از توان سرزمینی خود با حضور و فعالیت بایسته همه نمایندگان محترم از خطههای مختلف ایران دارد و قطعا میتواند در اقتصاد پویا و پایدار این سرزمین بیشترین نقش و حمایت را داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد