7 - 12 - 2019
تجربه جالبی بود!
«جهانصنعت»- روز گذشته محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت. البته تنها یکی از پرسشها به رای گذاشته شد اما پاسخ آذریجهرمی به آن برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانعکننده نبود.
در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که روز گذشته برگزار شد، در رابطه با دلایل عدم تحقق موارد مندرج در بند ط، ماده ۳ از قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سوال پرسیده شد. در این بند از قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات میخوانیم: توسعه و ترویج ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور و تامین زیرساختهای مورد نیاز آن بهمنظور دسترسی آحاد مردم به خدمات پایه ذیربط.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فعالیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر، اینستاگرام و فضای مجازی انتقاد و عنوان کردند که او باید سفرهای استانی بیشتری داشته باشد و حضورش در مناطق محروم کمرنگ بوده است. همچنین از وزیر ارتباطات در خصوص ارتباطات تلفنهمراه، اینترنت و تلفن ثابت در روستاها سوال پرسیده شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند عملکرد وزیر ارتباطات مبتنی بر توسعه متوازن نیست. از دیگر انتقادات وارد شده به وزارت ارتباطات مشکل آنتندهی خطوط همراه اول و ایرانسل به ویژه در مناطق محروم بوده است. تاکید بر توجه به مناطق محروم و روستاها و کمکاری وزیر در این حوزه از دیگر انتقاداتی بوده که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. نکته جالب توجه در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی که صبح روز گذشته برگزار شد، بیاعتمادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آمارهای وزیر ارتباطات و البته تاکید بر نبود امکانات ارتباطی در مناطق محروم بود. آذریجهرمی نیز در حساب توئیتری خود از بودجه اندک وزارت ارتباطات انتقاد کرد. البته نمایندگان مجلس معتقدند وزیر جوان به جای گشت و گذار در شبکههای اجتماعی باید وظایف خود را به عنوان یک وزیر انجام دهد. فعال بودن وزیر جوان در توئیتر و اینستاگرام، گمانهزنیها برای شرکت وی در انتخابات ریاستجمهوری را تقویت کرده است.
به اعتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی روستاییان به قدر کافی از مشکلات معیشتی رنج میبرند چرا نباید از حداقل امکانات ارتباطی هم برخوردار باشند؟
البته بسیاری از مردم معتقدند این انتقاد درست نبوده و بسیاری از مناطق روستایی کشورمان نسبت به گذشته آنتندهی مناسبی دارند.
واکنش توئیتری وزیر ارتباطات
وزیر ارتباطات در واکنش به دریافت کارت زرد از مجلس گفت: تجربه جالبی بود. باید بیشتر تلاش کنیم، هر چند محدودیتهای بودجهای زیاد است.
وی با بیان اینکه تجربه جالبی بود به رای موافق و مخالف نمایندگان اشاره کرد و افزود: ۸۳ به ۸۳! اما ۲۰ نظر ممتنع هم موافق حساب نمیشود. باید بیشتر تلاش کنیم هر چند محدودیتهای بودجهای زیاد است. در سال گذشته نصف بودجه تخصیص یافت اما عملکرد دو برابر بود. باز هم میشود. با وجود اعتراضات وزیر جوان و البته خونسردی و بیتفاوتی او نسبت به دریافت کارت زرد از مجلس شورای اسلامی، اما موارد دیگری نیز وجود داشت که مجلس شورای اسلامی باید درباره آنها طرح پرسش میکرد.
عملکرد وزیر در حوزه ارزشهای افزوده
اگرچه محمدجواد آذریجهرمی در رابطه با شرکتهای ارزشافزوده توئیتهای بسیاری منتشر کرد مبنی بر اینکه اختاپوس فساد دستگیر میشود، به زودی خبرهایی در راه است... اما حقیقت آن است که هیچ اقدام جدی برای مبارزه با این شرکتها انجام نشد. تنها اقدام عملی وزیر برای مبارزه با شرکتهای ارزشافزوده توصیه به شمارهگیری #۸۰۰* بود. اما برای اینکه شرکتهای ارزشافزوده از میان بروند و جمع شوند هیچ اقدام قاطعانهای از سوی وزارت ارتباطات انجام نشد. حتی زمانی که از تبلیغات و قرعهکشیهای صداوسیما با استفاده از شرکتهای ارزشافزوده جلوگیری شد، وزیر ارتباطات هیچ نقشی در این مورد نداشت بلکه دلیل اصلی آن اقدام نهادهای دیگر بود. در واقع پاسخ آیتالله مکارمشیرازی به استفتا در رابطه با مسابقه تلویزیونی برندهباش مبنی بر اینکه این کار قمار است و کسانی که شرکت میکنند مالک آن جوایز نمیشوند موجب شد تا از تمامی قرعهکشیهای صداوسیما با استفاده از کدهای دستوری جلوگیری شود. با این همه استارتآپی که قرعهکشیهای صداوسیما را برعهده گرفته بود همچنان در حال فعالیت است، آن هم بدون هیچ توبیخ یا جریمهای. در تبلیغاتی که در صداوسیما منتشر میشد، این سازمان اعلام نمیکرد که کدهای دستوری اعلام شده هزینه دارند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که این اقدام صداوسیما خلاف شرع بوده و سازمان صداوسیما باید راهکارهای دیگری را برای درآمدزایی انتخاب کند. روبیکا یکی از استارتآپهایی است که بسیاری از نظرسنجیها و قرعهکشیها از طریق آن انجام میشدند و البته به گفته بسیاری نسخه فارسی اینستاگرام بوده است.
فیلترینگ تلگرام و رونمایی از پیامرسانهای داخلی
مورد دیگری که باید از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرسیده شود، فیلترینگ تلگرام و استارتآپهاست. آذریجهرمی اظهار میکند که هیچ مسوولیتی در حوزه فیلترینگ ندارد مگر اجرای آن! اما فیلترینگ تلگرام تنها به مسدود شدن این پیامرسان و مشکل شدن دسترسی کاربران ایرانی به آن محدود نمیشود، بلافاصله پیامرسانهای داخلی روانه بازار شدند. این امر موجب شد کاربران کشورمان نسبت به پیامرسانها بیاعتماد شوند و دلیل فیلتر شدن تلگرام را ایجاد پیامرسانهای داخلی بدانند. به همین روی پیامرسانهای داخلی نیز موفق به جلب اعتماد کاربران نشدند، از سوی دیگر اگرچه دولت و مسوولان نظارتی نسبت به فیلترینگ تلگرام موضع منفی داشتند اما نسخههای فارسی این پیامرسان منتشر شدند، تلگرام اعلام کرد این نسخههای فارسی ارتباطی با تلگرام اصلی نداشته و غیرقابل اعتماد هستند، گوگل نیز هاتگرام و تلگرام طلایی را که با هزینه کلان ایجاد شدند از تلفنهمراه کاربران حذف کرد.
موج فیلترینگ استارتآپها
استارتآپهای کشورمان با خلأ قانونی در کشور مواجه هستند، بسیاری از فعالیتها و اقدامات این کسبوکارهای نوپا نه قانونی هستند و نه غیرقانونی. به همین روی بسیاری از نهادهای دولتی با بهانه اینکه استارتآپها ملزم هستند از آنها مجوز دریافت کنند اقدام به فیلترینگ گسترده کسبوکارهای مجازی کردند.
عادل طالبی، کارشناس کسبوکارهای مجازی در اینباره گفته بود: در هرجای دنیا اگر مشکلی در کسبوکارهای مجازی وجود داشته باشد، اخطار میدهند، راهکار میدهند و کمک میکنند اما در ایران نخست فیلتر میکنند و سپس بررسی میکنند مشکل چه بوده، تخلفی رخ داده یا خیر؟ و برخورد مناسبی که باید در اینباره اتخاذ شود چیست؟
سال گذشته ۳ بار استارتآپها با موج شدید فیلترینگ مواجه شدند. به طور مثال ۱۸۰ استارتآپ گردشگری به یکباره فیلتر شدند و سپس عنوان شد که باید مجوز بند الف و برخی مجوزهای دیگر را از سازمان میراث فرهنگی اتخاذ کنند. امیر ناظمی عضو غیرموظف هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات آن زمان و رییس این سازمان در حال حاضر در توئیتر کرد: فیلتر حدود ۱۸۰ سایت براساس استعلام دادستانی از سازمان هواپیمایی درباره اسامی سایتهای فاقد مجوز فروش از این سازمان بوده است. دو اشتباه در این استعلام نادیده گرفتن دو نوع از سایتها بوده است. نخست سایتهایی که پارتنر دارای مجوز دارند و دوم سایتهای مقایسه و معرفی. در این باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دادستان صحبت و پیچیدگیهای فنی را تشریح کردند. پس از رفع فیلتر نیز همواره نامههای تهدیدی مبنی بر فیلترشدن استارتآپهایی که در حوزه گردشگری فعالیت میکردند، یا آن دستهای که در زمینه خشکشوییها فعال بودند منتشر میشد.
سند دولت هوشمند
البته وزارت ارتباطات دستاوردهایی نیز داشته است، نمونه آن تدوین سند دولت هوشمند است اما جالب اینجاست که حتی در ارائه دستاوردهای خود نیز همواره از عدم شفافسازی، آمارهای نادرست و عدم همکاری دیگر نهادها انتقادمی کرده است. انتقادهایی که پیش از هرچیز متوجه خود این نهاد است.
به تازگی رضا باقریاصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از تحقق بیش از ۶۲ درصدی خدمات الکترونیک دولتی تا فروردین سال جاری خبر داد و اظهار کرد: بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که امتیاز عمومی دستگاهها برای ایجاد درگاه خدمات ۸۴ درصد، حضور در وب ۹/۶۶ درصد، خدمات تراکنش ۲۲/۷۰ درصد، یکپارچگی خدمات ۱۹/۵۰ درصد خدمات تعاملی ۴۴/۷۰ درصد بوده است.
باقریاصل ادامه داد: همچنین بررسی ما نشان داده که در دوره پنجم ارزیابی، وضعیت بلوغ الکترونیکی دستگاههای اجرایی بهبود قابل قبولی پیدا کرده به نحوی که شاخص حضور دستگاههای اجرایی و حاکمیتی در وب تفاوت اساسی با دوره قبل ارزیابی ما دارد.
باقریاصل درباره رتبه سازمانها و دستگاههایی که خدمات الکترونیکی را ارائه میدهند، گفت: در بین سازمانها و دستگاههای دولتی، سازمان بیمه، سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی ایران، سازمان جمعآوری و فروش املاک تملیکی، تنظیم مقررات ارتباطات ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بنیاد شهید، وزارت اقتصاد، سازمان نهضت سوادآموزی و شرکت ارتباط زیرساخت در بالای لیست جدول الکترونیکی شدن خدمات قرار دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد