30 - 11 - 2023
تب صادرات صنعت سنگ بالا رفته است
چند سالی است که صادرکنندگان صنعت سنگ ایران تب صادراتشان بالا رفته و تمایل زیادی برای افزایش میزان صادرات سنگ به سایر کشورهای جهان را دارند. زیرا از طریق صادرات میتوانند به سوددهی بیشتری برسند، مسالهای که در این خصوص وجود دارد، مشکلات و موانعی است که در این بخش اقتصادی کشور به چشم میخورد. از جمله مسائلی که در این حوزه بسیار آزاردهنده است تحریمهایی است که باعث شده شرایط سختی را برای صادرکنندگان ایجاد کند.
تحریمها موجب شده مسائل مالی و بانکی تولیدکنندگان و صادرکنندگان دچار چالشهای عمدهای شود. در نتیجه وقتی ارز حاصل از فروش سنگ به سختی و با تاخیر به دست تولیدکننده برسد، قطعا انگیزه کافی برای صادرات وجود نداشته یا با وجود موانع و مشکلات موجود، رفتهرفته میزان صادرات کاهش مییابد. بنابراین در وهله اول لازم است دولت اقداماتی داشته باشد تا در بلندمدت از میزان و شدت مشکلات کاسته و شرایط بهتری برای صادرکننده سنگ مهیا شود. البته نکتهای که در این خصوص وجود دارد این است که نباید توقع داشته باشیم مشکلات موجود به سرعت و فوری رفع و رجوع شود، زیرا حل مشکلات صنعت سنگ نیازمند طی کردن مدت زمان بیشتری است.
مشکلات صنعت در طولانیمدت رفع و رجوع شود
محمد حلاجیان مدیر روابط بینالملل انجمن سنگ ایران گفت: یکسری موانع در بخش تولید و یکسری موانع هم در بخش صادرات سنگهای ساختمانی وجود دارد که باید این موانع در وهله اول برطرف شود تا بعد از حل مشکلات به مسائل دیگر رسیدگی کنیم.
وی افزود: از دیگر مواردی که در این راستا وجود دارد توجه به این نکته است که رفع موانع موجود در صنعت سنگ به این شکل نیست که در تایم کمی اتفاق بیفتد، بلکه مشکلات موجود به گونهای است که برطرف کردن آنها نیازمند صرف زمان زیادی است و در کوتاهمدت امکان این وجود ندارد که به صورت فوری مشکلات این بخش صنعتی کشور رفع و رجوع شود.
مدیر روابط بینالملل انجمن سنگ ایران بیان کرد: اگر به مرور زمان مشکلات صنعت سنگ حل شود و بتوانیم سنگهایی با کیفیت بالا تولید و بدون وجود محدودیتهای مالی و بانکی محصولاتمان را به سایر کشورها صادر کنیم، قطعا میتوانیم جایگاه تثبیتشدهای را در این بخش به خود اختصاص دهیم. باتوجه به سنگهای باکیفیتی که در ایران وجود دارد، به خاطر مشکلات موجود در بخش سنگ این صنعت هنوز در جهان شناختهشده نیست.
حلاجیان خاطرنشان کرد: افزایش سهم ایران از بازار سنگ در دنیا مربوط به یکسری برنامههایی است که تماما باید اجرا شود. همچنین مجموعههایی که در این راستا فعالیت میکنند، باید با قوانین بینالمللی صادرات آشنا شوند، به خصوص اینکه در این صنعت یکسری از فعالان دچار طبع صادرات سنگ شده و تمایلشان در این خصوص افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: قطعا میزان سودی که صادرات برای فعالان سنگ ایجاد میکند، خیلی بیشتر از میزان فروش سنگ در داخل کشور است. زیرا فروش سنگ به خارجیها ارزشافزوده فراوانی را برای فعالان این بخش ایجاد میکند، در نتیجه معدنداران و فعالان حوزه سنگ علاقهمندی زیادی برای صادرات سنگ دارند، به شرطی که تمامی مشکلات این بخش حل شود. این فعال حوزه سنگ تصریح کرد: البته لازم است آموزشهایی در حوزه تجارت جهانی، امور بازرگانی بینالمللی و مواردی از این دست انجام شود. همچنین در حوزه فرآوری بر اساس درخواستی که خریداران و بازار هدف دارند محصولات تولید شود. زیرا اگر نیاز بازارهای هدف به خوبی تامین شود، به مرور آنها به مشتریان ثابت تبدیل شده و نتیجه انگیزه فعالیت برای فعالان این بخش افزایش مییابد.
به گفته وی، هر کشوری بر اساس نیازمندیهای خود سنگهای مختلفی را درخواست میکند که تولیدکنندگان ایرانی باید توانایی این را داشته باشند که بتوانند نیاز بازارهای هدف خود را برطرف و برای آنها رضایتمندی ایجاد کنند.
حلاجیان ادامه داد: رفع تکتک موانع و مشکلات باعث میشود که ما بتوانیم سنگهای خوبی را داخل کشور تولید و بازارهای هدف خوبی را هم از آن خودمان کنیم. چنین تجربهای را بسیاری از کشورها به خصوص کشور همسایهمان ترکیه داشته است. یعنی فروش ۱۰ میلیون دلاریاش را به چیزی حدود ۴ و نیم میلیارد دلار رسانده که این اعداد و ارقام بسیار چشمگیر است.
پتانسیل خوب ایران
مدیر روابط بینالملل انجمن سنگ ایران اظهار کرد: ایران با توجه به پتانسیلهای خوبی که در بخش معادن سنگ و کارخانههای سنگ دارد، میتواند سهم بسیار خوبی را از بازارهای جهانی از آن خود کند، ولی طی سالهای اخیر از یک سو تحریمهای خارجی، خودتحریمیها و موانع موجود در کسبوکارهای بینالمللی باعث شده که آن طور که باید و شاید در این صنعت جایگاهی در جهان نداشته باشیم. یعنی نتوانستهایم براساس پتانسیلهایی که داشتهایم فعالیتهای بینالمللی در حوزه سنگ انجام دهیم. اگر هم فعالیتی شده محدود بوده است.
وی گفت: مشکلاتی که در حوزه تحریمهای خارجی علیه تجارت ایران وجود دارد باعث میشود که نتوانیم به صورت مستقیم سنگ به سایر کشورها صادر کنیم. بنابراین در کنار تمامی مشکلاتی که در بخشهای مختلف داخلی وجود دارد، تحریمها به خودی خود مزید بر علت شدهاند تا هم میزان صادرات کاهش یابد، هم رغبت تولیدکننده به خاطر مشکلات فراوان از بین میرود. حلاجیان تاکید کرد: باید تا حد امکان دولتمردان مشکلاتی که در داخل کشور بر سر راه توسعه صادرات وجود دارد را کاهش دهند، تا تولیدکننده و صادرکننده فقط با مساله تحریم و مشکلات خارجی درگیر باشند، چراکه وقتی صادرکننده هم از داخل کشور و هم از بیرون دچار محدودیت و مشکل باشد خواهناخواه عقبنشینی میکند. در این صورت است که بخش تولید و صادرات هر دو با ضعف روبهرو شده و پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود.
مدیر روابط بینالملل انجمن سنگ ایران گفت: عدم امکان باز کردن السی برای فروش نیز معضل بسیار بزرگی است که با بانکهای جهانی دست به گریبان هستیم، زیرا مشکلاتی که در حوزه تداخل پول در دنیا وجود دارد، به تنهایی مشکلات بزرگی است که باید توسط مسوولان مربوط حل و فصل شود.
حلاجیان تاکید کرد: به خاطر مشکلاتی که وجود داشته متاسفانه بسیاری از پروژههای بینالمللی را از دست دادهایم، ولی امیدواریم طی سالهای آینده تمامی مشکلات و موانع از سر راه صادرات برداشته شود تا شاهد رونق و پیشرفت صنعت سنگ ایران باشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد