تبلیغات رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد

گروه فناوری
کدخبر: 554637
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور مقررات جدید تبلیغات رمزدارایی‌ها را تصویب کرد که بر اساس آن، تنها ارائه‌دهندگان خدمات دارای مجوز مجاز به تبلیغ و معرفی سرمایه‌گذاری رمزدارایی‌ها در درگاه‌های اینترنتی رسمی خود هستند و تبلیغات بدون مجوز در فضای مجازی و رسانه‌ها ممنوع است.
تبلیغات رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد

جهان‌صنعت– ارائه‌دهندگان خدمات رمزدارایی دارای مجوز مجازند به‌شرط رعایت الزامات مندرج در سند مقررات تبلیغات رمزدارایی‌ها مصوب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور نسبت‌به معرفی، تبلیغ و پیشنهاد سرمایه‌گذاری رمزدارایی‌ها در درگاه‌های اینترنتی رسمی خود اقدام کنند. زمستان سال گذشته سند ساماندهی رمزدارایی‌ها در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تصویب و ابلاغ شد. براساس این سند، تنظیم‌گران بخشی حوزه‌های مختلف رمزدارایی‌ها مشخص شدند و برای تسهیل فعالیت بخش‌خصوصی و همچنین نظارت دقیق‌تر بر فعالیت‌ها، حوزه‌های فعالیتی به یک یا چند تنظیم‌گر شامل بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن، تجارت، شورای ملی تامین مالی، سازمان بورس اوراق بهادار واگذار شد.

در این راستا مرکز ملی فضای مجازی کشور مقررات تبلیغات رمزدارایی‌ها مصوب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور را روی سایت خود اعلام کرده است. در متن این مصوب گفته شده که با عنایت به مفاد ماده۶ «نظام‌نامه رمزارز اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربری رمزارزهای جهان‌روا» مصوب صدوپنجاه‌وهفتمین جلسه ۱۹دی۱۴۰۳ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور و لزوم تنظیم‌گری تبلیغات رمزدارایی‌ها، از آنجا که فقدان ضوابط اختصاصی در سال‌های گذشته منجربه سوءاستفاده برای اغواگری، کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران شده است، کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور در جلسه ۲۴بهمن۱۴۰۳ براساس پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضوابط و الزامات تبلیغات رمزدارایی‌ها را در ۹ماده و تبصره‌های مربوط تصویب کرد. در ماده‌یک این مصوبه بیان شده است که ارائه‌دهندگان خدمات رمزدارایی دارای مجوز از تنظیم‌گران بخشی موضوع ماده۴ نظام‌نامه، مجازند در درگاه‌های اینترنتی رسمی خود به‌شرط رعایت الزامات مندرج در این سند نسبت‌به معرفی، تبلیغ و پیشنهاد سرمایه‌گذاری رمزدارایی‌ها اقدام کنند. همچنین این سکوها مجازند آگهی رمزدارایی با کاربرد اوراق بهادار و تامین مالی تولید را که مجوز انتشار آن از سوی تنظیم‌گر بخشیِ تعیین‌شده در ماده پیش‌گفته صادر شده است، منوط به رعایت شرایط تعیین‌شده توسط تنظیم‌گر بخشی تبلیغ کنند. البته هرگونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایه‌گذاری، خرید یا فروش رمزدارایی‌ها، خارج از موارد ماده یک، در فضای مجازی و انواع رسانه‌ها تا ابلاغ موضوع ماده۸ این سند ممنوع است.

همچنین تا زمان صدور مجوز توسط تنظیم‌گر بخشی، سکوهای مورد تایید نهادهای خودتنظیم‌گر(موضوع بند۸ ماده۵ نظام‌نامه) مشمول موضوع ماده یک خواهند بود. ارائه‌دهندگان خدمات رمزدارایی باید مخاطرات سرمایه‌گذاری در رمزدارایی، ویژگی‌های بازار آن و فرصت‌های این فناوری برای سرمایه‌گذاری‌های مفید را در صفحه اصلی بسترهای کسب‌وکار خود به‌صورت شفاف و برجسته به مخاطبان اطلاع‌رسانی کرده و از آگاهی کاربران خود نسبت‌به این موارد اطمینان حاصل کنند. در ماده۲ مصوبه مذکور تاکید شده است تنظیم‌گران بخشی در ضوابط فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات تحت نظارت خود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ضوابط فعالیت انتشاردهندگان آگهی، موظف به رعایت و نظارت بر اجرای الزاماتی مانند استفاده از بیان قابل فهم برای عموم و پرهیز از به کاربردن اصطلاحات پیچیده، ارائه پیوند مربوط به اطلاعات کامل رمزدارایی(مانند سفیدنامه) در آگهی، درج مخاطرات سرمایه‌گذاری(ازجمله نوسانات قیمت و احتمال از دست رفتن سرمایه) به صورت برجسته و شفاف، پرهیز از مقایسه بازار رمزدارایی‌ها با سایر بازارهای مالی، پرهیز از وعده پرداخت سود ثابت یا وعده رشد قیمتی رمزدارایی، قرار نداشتن رمزدارایی در فهرست هشدار اعلامی از سوی نهادهای خودتنظیم‌گر، پرهیز از تبلیغ معاملات اهرمی و توکن‌های اهرم‌دار، پرهیز از تبلیغ کاربرد رمزدارایی به‌عنوان ابزار پرداخت، الزام به انتشار از طریق نهاد مجوزدار(کانون تبلیغاتی)، ممنوعیت تبلیغ رمزدارایی به‌عنوان جایزه جز در مورد بند«الف» ماده۲ نظام‌نامه موضوع این سند؛ هستند. ماده ۳- تبلیغ ارائه‌دهندگان خدمات رمزدارایی در رسانه‌های محیطی و مجازی از جمله مطبوعات و خبرگزاری‌های رسمی، رسانه ملی، رسانه‌های نمایش خانگی و ابرسکوها ممنوع است. ماده ۴- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند برای آگاهی‌بخشی عمومی درباره مخاطرات رمزدارایی‌های مفید برای تامین مالی تولید، حداکثر تا سه‌ماه پس از ابلاغ این سند، برنامه‌ریزی لازم را تمهید و اجرا کنند.

ماده ۵- تنظیم‌گران بخشی موظفند اسامی و رتبه اعتباری سکوهای مجاز ارائه خدمات رمزدارایی‌ها را به اطلاع عموم برسانند. ماده ۶- تبلیغ هرگونه فعالیت توسعه و مدیریت کسب‌وکارهای مرتبط با رمزدارایی مانند کار در منزل، کار در صرافی ارز دیجیتال، خرید و فروش و اجاره حساب کاربری صرافی ممنوع است. البته آگهی جذب و استخدام برای سکوهای موضوع ماده یک مشروط به احزار هویت کسب‌وکار توسط ارائه‌دهندگان خدمات کاریابی مجاز است. ماده ۷- هرگونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد به سرمایه‌گذاری در استخراج رمزدارایی (شامل استخراج ابری)، خرید‌وفروش، نصب و خدمات پس از فروش دستگاه‌های استخراج رمزدارایی و متعلقات آن در فضای مجازی و انواع رسانه‌ها ممنوع است.

وب گردی