29 - 09 - 2017
تبدیل ایران به قطب ترانزیت منطقه
اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی توسعه ترانزیتی را ضرورت امروز کشور و تبدیل ایران به قطب ترانزیت اول منطقه را یکی از اهداف سند چشمانداز ۱۴۰۴ دانستند که باید با برنامه مشخصی از سوی وزارت راهوشهرسازی دنبال شود. نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. عباس آخوندی با بیان اینکه مدیریت تجاریسازی در بخش ترانزیتی تا سالهای اخیر وجود نداشته و همه به دنبال ساخت جاده بودند، گفت: توسعه ترانزیت در کشور در بخش سختافزاری ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات نرمافزاری به بودجه زیادی نیاز ندارد، پیشنهاد کرد که کمیسیون امنیت ملی نیز در مساله توسعه ترانزیت درگیر شود و جلسهای با حضور کمیسیون عمران و کمیسیون امنیت ملی مجلس با این وزارتخانه برگزار شود.
وی تاکید کرد: برخی امور ترانزیتی به مسایل سیاسی برمیگردد که نمیتوان این مسایل را در نظر نگرفت. وزیر راه و شهرسازی به اهمیت ترکیب ریل و بندر اشاره کرد و افزود: عملیات کانتینری در بنادر ۳۰ درصد رشد داشته که این روند باید به صورت دائم افزایش یابد. البته یکی از برنامههای مهم ما تمرکز بر توسعه ریلی است و اکنون ترانزیت ریلی چندین برابر ترانزیت جادهای است.
عمر هواپیماهای کشور بیش از ۲۳ سال است
آخوندی درخصوص بحث تاخیرهای پروازی اظهار داشت: تاخیرهای پروازها نتیجه عملکرد صنعت هوایی بوده و این صنعت در چند سال تاخیر فشار زیادی را متحمل شده است. وی با بیان اینکه عمر هواپیماهای کشور بیش از ۲۳ سال است، افزود: ۲۳ سال سن بازنشستگی هواپیماهاست لذا شاخصی در صنعت هوانوردی به عنوان قابلیت بهرهبرداری از هواپیماها وجود دارد که زمانی که از سن آن بگذرد، قابلیت بهرهوری آن کاهش مییابد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان هوانوردی بسیار سرمایه و زمانبر است، گفت: خوشبختانه عملیات نوسازی ناوگان هوایی آغاز شده و در حال پیشرفت است. وی یادآور شد: برای یک دوره طولانی در ایران هواپیمای صفر کیلومتر وجود نداشت و در سیستم ناوبری آن مدتها سرمایهگذاری نشده بود.
میزان تاخیر پروازها روند کاهشی دارد
آخوندی با اشاره به تصویب آییننامه حقوق مسافر گفت: اگر حقوق مسافری مورد تعدی قرار گیرد، میتوان از حقوق مسافران دفاع کرد، هرچند که با افزایش پروازها روند تاخیر پروازها کاهشی بوده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میزان رشد صنعت هوانوردی طی سالهای اخیر با هیچ یک از حوزههای حملونقل قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: هنوز هیچ شرکتی از بخش خصوصی حاضر به خرید هواپیما نشده و بخش خصوصی به این حوزه ورود نکرده است.
محمدرضا رضاییکوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه اراده سیاسی وجود دارد که کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب کشور دور زده شود، افزود: کشورهای مختلف هزینههای سنگین میکنند که ایران را دور بزنند و از مسیر ترانزیتی ایران عبور نکنند لذا باید در مراودات سیاسی به گونهای تلاش شود که کریدورهای مختلف کشور فعال شود.
رضایی با تاکید بر اینکه باید ارادهای در وزارت امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، کشور و مجلس، دولت و کلیت نظام شکل گیرد که کریدورها توسعه یابد، اظهار داشت: باید تلاش شود که با کشورهای همسایه حداقل با ۴۰۰ میلیون جمعیت مراودات ترانزیتی برقرار شود چراکه گاهی مدیریتهای با احتیاط سبب شده که مراودات با کشورهای همسایه کمرنگ شود.
وی با اشاره به تاخیرهای پروازی خاطرنشان کرد: در بحث تاخیرهای پروازی باید شفافسازی شود که علت تاخیرهای پروازی چیست و حقوق مسافر که در شورای عالی هواپیمایی کشور تصویب شده است، چقدر رعایت میشود؟ رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیتهای در کمیسیون عمران تشکیل میشود تا تاخیرهایی را که میزان آن ۳۷ درصد در کشور است، مشخص کند همچنین درخصوص اراده وزارت راه در حل این مشکل و نیز از تاخیرهای هواپیمایی ارزیابی دقیق داشته باشد. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر پروازها چارتری شده است، تصریح کرد: نظارتها در بخش پروازهای چارتری ضعیف است که باید در این بخش نظارتهای بیشتری صورت گیرد. محمدرضا ملکشاهیراد نیز در این نشست با بیان اینکه توسعه ترانزیتی جزو مطالبات و گاهی آرزوهای کشور است، گفت: برنامه ششم توسعه تکالیفی را برای وزارت راه و شهرسازی در حوزه ترانزیتی مشخص کرده است لذا باید مشخص شود که در سال ۹۷ چه اقدامی برای توسعه این بخش انجام میشود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ترانزیت بین کشورهای دنیا عامل سیاسی یک اصل مهم است، افزود: امروز در مقایسه با کشورهای اطراف خود در بخش ترانزیتی عقب ماندهایم که با استفاده از ظرفیت موجود کشور میتوان آن را توسعه داد. حسن خستهبند نیز در این نشست بر توسعه ترانزیت از کریدور شمال تاکید کرد و افزود: یکی از محورهایی که تاکنون به خوبی شناسایی نشده مسیر اینچه چین به قزاقستان و از آن طریق به دریای خزر است که مسیر خوبی بوده و تجار میتوانند از این مسیر استفاده کنند. همچنین شهرام کوسه غراوی در این نشست با اشاره به یکی از اهداف سند چشمانداز ۱۴۰۴ مبنی بر اینکه ایران باید به قطب ترانزیت اول منطقه تبدیل شود، ادامه داد: باید مشخص شود که برنامه وزارت راه و شهرسازی هر ساله برای تحقق این سند چیست؟
حمید بنایی نیز در این نشست تاکید کرد که با توجه به رکود طرحهای عمرانی باید برنامههای عملیاتی برای توسعه ترانزیتی مشخص شود. همچنین هادی بهادری با بیان اینکه اساس وظیفه ترانزیت اقتصادی است، گفت: افرادی که میخواهند کالا را از جایی به جای دیگر منتقل کنند باید براساس هزینهها این کار را انجام دهند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث برنامهریزی حملونقل باید با توجه به تغییراتی که در فضای اقتصادی بینالملل رخ میدهد مسیرهای بهینه را در فضای اصلی مشخص و معرفی کنند، افزود: مسیر چین به اروپا با تغییرات کوچکی میتواند اقتصادی شود. سیدحسین افضلی در این نشست با تاکید بر اینکه ارادهای در کشورهای بزرگ وجود دارد که ایران را دور بزنند و از مسیرهای جایگزین استفاده کنند، ادامه داد: برخی از مشکلات به اعتبارات سنگین نیاز دارد و برخی به تسریع در مراودات سیاسی اما برخی به مراودات سیاسی و اعتبارات سنگین نیاز ندارد لذا باید با استفاده از این ظرفیتها ترانزیت کشور را توسعه داد.
شادمهر کاظمزاده نیز گفت: میتوان از مسیر خلیجفارس به شمال عراق فعالیتهای ترانزیتی را گسترش داد که این مسیر اصلا دیده نشده است. کمالالدین شهریاری نیز با بیان اینکه با توجه به گزارشات وزیر راه و شهرسازی از نظر سختافزاری و زیرساختها کمبودی در راه توسعه ترانزیت نیست، افزود: باید مشخص شود که آیا منابع کافی برای اجرای زیرساختها و سختافزار به اندازه کافی پیشبینی شده است یا خیر؟
همچنین یحیی کمالیپور با اشاره به اینکه کشورهای مختلف دنیا امروز به سمت و سویی پیش میروند که راههای مواصلاتی خود را در مجموعه کشورهای دنیا باز کنند، ادامه داد: کشورهای مختلف دنیا همانند افغانستان و حتی کردهای عراق به دنبال کریدورهایی هستند که خود را به دنیا وصل کنند اما ایران در این بخش در جا میزند.
مهدی صباغیانبافقی نیز در این نشست با بیان اینکه تاخیرهای پروازی امروز به یک معضل تبدیل شده است، تصریح کرد: علت این تاخیرهای پروازی چیست و راهکارها برای رفع این معضل چه بوده است و آمار تاخیرهای پروازی در هشت سال گذشته باید براساس یک نمودار ارائه شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد