17 - 05 - 2022
تاثیر تکمیل کریدور شمال-جنوب بر ترانزیت بینالمللی
«جهانصنعت»- وزیر مدیریت منطقهای و زیرساخت ارمنستان در حاشیه دیدار با وزیر راهوشهرسازی کشورمان با بیان اینکه ارمنستان برای تکمیل کریدور شمال- جنوب بسیار علاقهمند است، اظهار کرد: تکمیل این کریدور نه تنها میتواند باعث ارتقای ارتباط ایران و ارمنستان شود بلکه در ترانزیت بینالمللی هم موثر است. او افزود: دولت ارمنستان تکمیل کریدور شمال- جنوب را اولویت برنامههای خود میداند و به طور سریع در حال انجام این پروژه است به طوری که در حال ساخت زیرساختهای این کریدور در استان همجوار ایران هستیم.
گنل سانوسیان با بیان اینکه از حضور شرکتهای ایرانی برای تکمیل زیرساختهای این کریدور خوشحال میشویم، گفت: همچنین از تمام رانندگانی که در مسیر ترانزیتی جایگزین ایران- آذربایجان در کشور ارمنستان عبور میکنند عذرخواهی میکنم چراکه در حال حاضر این مسیر استاندارد نیست و در مقاطعی دچار پیچهایی است که ما به دنبال حذف این پیچها و استانداردسازی مسیر جایگزین برای کامیونهای ایرانی هستیم.
سانوسیان با اشاره به ساخت مسیر جایگزین برای کامیونهای ایرانی اذعان کرد: به زودی این مسیر حداقل ۱۰ کیلومتر نزدیکتر و همچنین ایمنتر خواهد شد و سعی میکنیم پیچهای تند آن را حذف کنیم. او درباره استفاده از خدمات مهندسی ایران اظهار کرد: در بحث استفاده از خدمات مهندسی ایران، مذاکراتی در حال انجام است و روز گذشته هم این فرصت را داشتیم تا از نمایشگاه نفت و گاز بازدید کنیم و شاهد توان تجهیزات و خدمات مهندسی تولید شده در ایران بودیم. وزیر مدیریت منطقهای و زیرساخت ارمنستان با اشاره به استفاده از توان مهندسی ایرانی در بحث راهسازی گفت: بازدیدی از آزادراه تهران- شمال خواهیم داشت که از نزدیک خدمات فنی و مهندسی این شرکتهای ایرانی و توان مهندسان ایرانی را ببینیم. سانوسیان درباره کریدور شرق (اتصال بندر چابهار به هند) بیان کرد: ارمنستان هم در این توافقنامه حضور دارد و ایران و ارمنستان از لحاظ جغرافیایی در منطقهای قرار دارند که برای ترانزیت بینالمللی نقطه عطفی محسوب میشوند و بار از خلیجفارس میتواند از مسیر ایران و ارمنستان به اروپا حمل شوند.
رستم قاسمی نیز در حاشیه دیدار با وزیر مدیریت منطقهای و زیرساخت جمهوری ارمنستان با بیان اینکه ایران و ارمنستان همکاریهای جدی در حوزه فراهم کردن امکانات جادهای بین دو کشور دارند و خواهند داشت، اظهار کرد: این امکانات جادهای به استفاده بیشتر از کریدور ترانزیتی شمال- جنوب منجر میشود و امروز در مذاکرات با وزیر زیرساختهای ارمنستان بحثهای مفصلی درباره ترانزیت جادهای داشتیم. او با بیان اینکه مذاکرات با ارمنستان گامی برای توسعه کریدور شمال- جنوب محسوب میشود، افزود: هر دو کشور ماموریتی برای افزایش تردد کامیونهای باری ایرانی از این مسیر دارند و ارمنیها از پیمانکاران ایرانی برای استانداردسازی این مسیر دعوت کردهاند.
به طور قطع افزایش استانداردها در جاده بین ایران و ارمنستان باعث افزایش نقل و انتقالات بار در این مسیر خواهد شد. قاسمی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم بحث شده در مذاکرات بین وزیر زیرسختهای ارمنستان، تعرفههای جادهای بوده است. او با اشاره به کریدور شرق بین ایران و هند گفت: احداث بندر چابهار مسیر اتصال به هند امروز تقریبا به صورت فیزیکی تمام شده و برای افزایش تجهیزات بندر چابهار با هندیها توافقاتی انجام شده است.
وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: در کریدور شرق، با مشکل پسکرانهها مواجه هستیم و باید شبکه راهآهن به بندر چابهار متصل شود که این اتصال نیاز به منابع زیادی دارد که پیش از این، این منابع برای پروژه راهآهن چابهار تامین نشده بود. قاسمی افزود: اخیرا امکان استفاده از منابع توسعه ملی به وجود آمده، هرچند که با وام از صندوق توسعه ملی هم منابع تامین مالی ساخت راهآهن چابهار کامل نمیشود اما به طور قطع این منابع باعث افزایش پیشرفت فیزیکی این پروژه خواهد شد. او تصریح کرد: تامین زیرساختهای کریدور شرق و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و از آنجا به راهآهن سرخس جزو اولویتهای وزارت راهوشهرسازی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد